شناسهٔ خبر: 67604 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

دغدغه زمین را برای مردم از بین می‌بریم/ احداث مسکن و برنامه ‌های بازآفرینی شهری در اولویت دولت قرار دارد/ برنامه‌ریزی برای احداث خط آهن محور شرق در بازه ۴۰ ماهه

وزیر در جمع وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه احداث مسکن و برنامه‌های بازآفرینی شهری در اولویت کار دولت قرار دارد، گفت: مهم‌ترین کاری که وزارت راه و شهرسازی در این رابطه انجام می‌دهد، عرضه زمین است. مردم این را بدانند که ما به یاری حق تعالی دغدغه زمین را برای مردم از بین می‌بریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم افتتاح ۷۹۸ واحد مسکن مهر در شهر بیرجند، در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح اقدام ملی برای عرضه مسکن شهری گفت: این طرح یکی از طرح‌های مهم و پر اولویت دولت است که وزارت راه و شهرسازی آن را دنبال می کند

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی برای تولید مسکن در اکثر قریب به اتفاق شهرهایی که نیاز به مسکن در آن‌ها احصا شده و متقاضی برای آن وجود دارد، برنامه‌ریزی کرده است. مهم‌ترین کاری که وزارت راه و شهرسازی در این رابطه انجام می‌دهد، عرضه زمین است. مردم این را بدانند که ما به یاری حق تعالی دغدغه زمین را برای مردم از بین می‌بریم.

اسلامی با اشاره به برنامه‌ها برای تولید مسکن در شهرهای مختلف کشور گفت: مشکل اساسی چند کلان شهر هستند که به دلیل تراکم جمعیت و کمبود زمین، بالاجبار طرح‌های توسعه در این شهرها که برای پاسخ به نیاز رویشی طبیعی مردم کلانشهرها طراحی شده را در شهرهای اقماری ویا شهرهای جدید پیرامون آن‌ها پیش‌بینی کردیم. غیر از این کلانشهرها، احداث مسکن در باقی شهرها در خود شهر پیش بینی شده و در این شهرها وزارت راه و شهرسازی زمین عرضه می‌کند.

وی افزود: نکته مهم دیگری که برای تولید و عرضه مسکن در دستور کار قرار دارد و اقدام و ابلاغ شده است، بحث تخصیص وام بانکی برای سازندگان است.

این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به اینکه تسهیلات برای سازندگان پیش‌بینی شده است، گفت: مبلغ این تسهیلات هم برای شهرهای بزرگ و هم شهرهای کوچک افزایش داده شده و  هم به فرد و هم به زوج تعلق می‌گیرد. البته این تسهیلات ابتدا به سازنده اعطا می‌شود و سازندگان با در اختیار گرفتن این منابع واحد ها را می سازند. این وام قابل انتقال به خریداران است و خود نقطه قوتی است که هم عرضه کننده و هم خریدار را تقویت می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به ظرح‌های بازآفرینی شهری اشاره کرد و افزود: نکته سومی که وجود دارد که بر آن اهتمام ویژه داریم بحث بازآفرینی شهری و بافت فرسوده است. نسبت به اینکه شهرها فرسوده شود، بیش از این نباید بی‌تفاوت بود. نباید اجازه دهیم که هسته مرکزی شهرها از کیفیت خارج شود و زندگی مردم دچار معضل شود.

وی افزود: به همین دلیل بازآفرینی شهری نیز در دستور کار قرار دارد و ودر اولویت است. ۵۰ درصد سود و کارمزد تسهیلات بانکی که به موجب قانون و آیین نامه اجرایی که در دولت تصویب شده، برای بازآفرینی اختصاص داده شده است، توسط دولت پرداخت می‌شود. این مشوقی است که مردم خانه‌های خود را نوسازی کنند.

اسلامی به مساله اعطای تراکم نیز اشاره کرد و گفت: موضوع مهم‌تری که در این مقطع برای رونق بخشیدن به تولید مسکن انجام دادیم، این است که در طرح‌های جامع در شورای عالی شهرسازی، این امکان را ایجاد کردیم که در شهرهایی که استعداد دارد و زیرساخت و ظرفیت آن‌ها اجازه می‌دهد، تراکم را متناسب افزایش دهیم که مردم بتوانند ساخت و ساز انجام دهند و از این طریق بتوانیم رونق ساخت و ساز را در کشور محقق کنیم.

پایان پرونده مسکن مهر تا پایان سال ۹۸

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح‌های مسکن مهر در کشور گفت: تقریبا ۶ ماه پیش نزدیک ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهرنیمه تمام در کشور وجود داشت، اما امروز این عدد به ۴۰۰ هزار واحد رسیده است. می‌توان گفت الحمدالله موانع تولید مسکن مهر برطرف شده است.

وی ادامه داد: منهای پروژه های مسکن مهری که مشکل حقوقی و قضایی دارد و یا مالکین درون پروژه دعاوی حقوقی دارند که از کنترل و مدیریت ما خارج است، باقی پروژه تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد.

اسلامی با اشاره به لزوم با کیفیت بودن واحدهای مسکن مهر گفت: حدودا ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر وجود دارد که افتتاح شده اما ناقص است. نواقص این واحدها را برطرف می کنیم که قابلیت زندگی برای مردم پیدا کند. این روند به صورت یک نهضت درآمده، در اکثر شهرها پیمانکارات تعیین تکلیف شدند و ما در حال پشتیبانی از آن‌ها هستیم، تا این پروژه ها به سرانجام برسد. تمام تمرکز وزارت راه و شهرسازی بر رونق تولید مسکن است.

وی ادامه داد: برنامه ۴۰۰ هزار واحدی که تحت عنوان طرح اقدام ملی برای تولید مسکن شهری در دستور کار قرار دارد، شامل احداث ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد در سایر شهرها و ۱۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده است. جریان سازی این پروژه، تسهیلات، پشتیبانی و تشویق‌ها، از جنس تسهیلاتی است که ابتدا به تولیدکننده اختصاص داده می‌شود و سپس به خریدار انتقال داده می‌شود.

تکمیل خط ریلی محور شرق در بازه ۴۰ ماهه

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی در کریدور شمال-جنوب قرار دارد، گفت: در برنامه توسعه محور شرق. هم تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و هم احداث خط ریلی را در برنامه داریم.

وی ادامه داد: در حال گسترش بندر چابهار که اولین و بزرگترین بندر اقیانوسی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود هستیم و ظرفیت این بندر در پروژه‌ای که ظرف ۳ سال اجرا شد، به ظرفیت ۸.۵ میلیون تن در سال افزایش یافت.

اسلامی با اشاره طرح تکمیل کریدور ریلی محور شرق گفت: احداث راه آهن به سمت چابهار پیشرفت بسیار خوبی دارد و روزانه بیش از ۳ هزار نفر در این پروژه مشغول هستند.

وی ادامه داد: احداث قطعه‌ای از راه‌آهن زاهدان به سمت زابل شروع شده و انشاالله با تامین مالی که در دست اقدام است و با جلب سرمایه گذارانی که با آن‌ها مذاکره کردیم، این پروژه راه‌آهن را به سمت بیرجند ادامه خواهیم داد. برای احداث خط آهن از بیرجند به سمت خراسان رضوی نیز  در برنامه داریم که مناقصه را برگزار و پیمانکاری را در پروژه مستقر کنیم که این پروژه را تکمیل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: پروژه احداث راه آهن از یونسی به سمت گناباد فعال است. امیدوار هستیم در زمانبندی حداکثر ۴۰ ماهه که پیش بینی شده با تامین منابع خط ریلی کریدور شمال-جنوب در محور شرق را تکمیل کرده و به بهره‌برداری برسانیم.