شناسهٔ خبر: 67605 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در اختتامیه پروژه مسکن مهر استان خراسان جنوبی:

خراسان جنوبی چهارمین استانی است که مسکن مهر در آن تمام شد، اما نهضت ادامه دارد / عملیات اجرایی احداث راه آهن از بیرجند را دردستور کار قرار می‌دهیم

محمد اسلامی محمد اسلامی با تشریح اهداف بازآفرینی شهری گفت: هدف برنامه بازآفرینی شهری هم شامل احداث برای خدمات عمومی و پشتیبانی زندگی است، هم احداث مسکن را شامل می‌شود. با تسهیلات ارزان قیمتی که برای آن در نظر گرفته شده،  شرایط را فراهم می‌کنیم تا کسانی که قدرت سازندگی دارند نقش آفرینی کنند که ما بتوانیم بازسازی محلات را با تولید مسکن همراه کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی،  اتمام پروژه مسکن مهر به مردم خراسان جنوبی تبریک گفت و افزود: خراسان جنوبی چهارمین استان کشور است که مسکن مهر در آن تمام شده است، اما نهضت همچنان ادامه دارد. برای خانه سازی باید گام های مستحکمی برداریم و برای خانه دار شدن مردم اقدامات عملی خود را افزایش دهیم. این حرکت باید کمک کند که در سطح استان در شهرهای مختلف متناسب با نیازی که وجود دارد، پروژه های مسکن در قالب طرح اقدام ملی برای تولید مسکن شهری ادامه پیدا کند.
وی با بیان اینکه نیاز مسکن ارتش را نیز می‌توان در قالب همین طرح برآورده کرد، ادامه داد: عموم مردمی که فاقد مسکن هستند هم باید بتوانند در این طرح ثبت نام کنند و توسط کسانی که سازنده هستند، صاحبخانه شوند.
این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به موضوع بازآفرینی شهری گفت: موضوع دومی که در بیرجند برای ما مهم است، بازآفرینی شهری است. نباید سکونتگاه غیررسمی یا بافت ناکارآمد شهری وجود داشته باشد. نباید اجازه داد شهرها از هسته پوسیده شوند و مردم دچار مضیقه باشند. 
وی ادامه داد: هدف طرح‌های بازآفرینی شهری کیفیت بخشی به زندگی مردم است. خانه‌هایی که  از لحاظ سازه‌ای مقاوم نیستند یا محله‌هایی که بافت‌های آن‌ها زندگی شهری را سخت کرده، باید درمدار نوسازی قرار بگیرد.
اسلامی با اشاره به طرح‌های بازآفرینی شهری که امروز افتتاح یا کلنگ‌زنی شد، گفت: بهره‌برداری از سالن ورزش، احداث مرکز محله یا ساختمان‌های فرهنگی از جمله طرح‌هایی بود که امروز به سرانجام رسید.   طرح‌های بازآفرینی شهری باید با کمک دستگاه استانی و شهرداری انجام شود تا مردم نیازهای زندگی و پشتیبانی فرهنگی دریافت کنند.
وی ادامه داد: موضوع مهمی که در بازآفرینی شهری برای ما وجود دارد، این است که بافت‌های واجد ارزش یا تاریخی را حفظ و احیا کنیم. باید کاربری‌هایی در این بناها وجود داشته باشد که زندگی با کیفیت را به آن بافت‌ها برگرداند و این بافت‌ها متروکه و خالی از سکنه نشود. در بازدیدی که داشتم، مشاهده کردم که اقدامات خوبی در مرکز شهر بیرجند صورت گرفته است. انشاالله این اقدامات گسترش یابد تا شاهد باززنده سازی محلات تاریخی بیرجند یا سایر شهرهایی که در استان دارای بافت تاریخی هستند، باشیم.
این عضو کابینه دوازدهم با تشریح اهداف بازآفرینی شهری گفت: هدف برنامه بازآفرینی شهری هم شامل احداث برای خدمات عمومی و پشتیبانی زندگی است، هم احداث مسکن را شامل می‌شود. با تسهیلات ارزان قیمتی که برای آن در نظر گرفته شده،  شرایط را فراهم می‌کنیم تا کسانی که قدرت سازندگی دارند نقش آفرینی کنند که ما بتوانیم بازسازی محلات را با تولید مسکن همراه کنیم تا تمدن جدید در قالب زندگی شهری در این محلات شکل بگیرد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به لزوم توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی خراسان جنوبی گفت:یکی از پروژه‌های محوری استان خراسان جنوبی تکمیل و توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی و فرودگاهی است. 
وی ادامه داد: امروز شاهد شروع عملیات توسعه فرودگاه بیرجند بودیم. در  بحث راه‌آهن نیز عملیات اجرایی قطعه‌ای که مربوط به اتصال شهر فردوس به راه‌آهن سراسری بود، آغاز شد.
اسلامی با اشاره به اینکه احداث خط آهن چابهار-زاهدان-زابل-بیرجند به سمت یونسی و استان خراسان رضوی آغاز شده است، گفت: کارگاه احداث خط آهن تا چابهار فعال است. عملیات احداث دو قطعه راه آهن از زاهدان به زابل نیز شروع شده است. همچنین احداث یک قطعه از یونسی به گناباد نیز در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: به یاری حق تعالی در دو سه ماه اینده عملیات اجرایی احداث راه آهن از بیرجند را دردستور کار قرار می‌دهیم. با اینکار می‌توانیم از چند منطقه عملیات ساخت راه‌آهن را دنبال کنیم که هرچه سریع‌تر خط کریدور شمال-جنوب با استفاده از راه آهن شکل بگیرد. با این اینکار می‌توانیم سهم ترانزیت شمال جنوب در کریدور شمال-جنوب را به دست بیاریم. 
اسلامی در انتها گفت: مهم‌ترین فایده راه آهن این است که با استفاده از آن ذخیره بزرگ معادنی که در این استان و استان‌های مجاور وجود دارد، شکوفا می‌شود.

در ابتدای این مراسم وزیر راه و شهرسازی ضمن تبریک میلاد با سعادت امام حسن مجتبی (ع) و تشکر از استاندار، مسئولان و فرماندهان ارتش گفت: خدا را شاکر هستیم که در اختتامیه یک کار با کیفیت شرکت می‌کنیم. کار باید با کیفیت انجام شود. کار زمانی ارزش دارد که ضوابط و معیارها در آن رعایت شده باشد تا مردمی که می خواهند زندگی کنند، از کیفیت ساخت لذت ببرند.