به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاعرسانی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، محمدنادر محمدزاده گفت: رود دره های تهران سیلاب سریعالسیر دارند و فاصله زمانی طغیان آنها تا رسیدن به شهر کوتاه است به همین دلیل می باید مسیر رود درهها باز بماند.
وی افزود: در همین راستا و به دلیل و اتفاقات سیلاب اخیر در استانهای کشور، استانداری تهران، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای تهران، شهرداری، شرکت آب منطقهای و اداره کل راه و شهرسازی استان تهران گرد هم آمدند و ۱۲ نقطه خطر آفرین را شناسایی و کنترل کردند که البته، برخی از این نقاط به صورت ضربتی پاکسازی شده و مابقی در دست اجرا و عملیات پاکسازی است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در ادامه تصریح کرد؛ مقرر شد با مشارکت شهرداری تهران و شرکت آب منطقه ای استان , مطالعات لازم در این خصوص انجام شده و در حوزه ارتقای ایمنی راه های استان نیز از مشاوران خواسته شده است که دوره بازگشت سیل، مقاومت مسیرهای آبراهی و پل ها را با ضریب اطمینان بیشتری طراحی کنند، تا در بازه های زمانی طولانی تر جوابگو باشد.
محمدزاده گفت: اگرچه در بعضی از راه ها مثل رود دره لواسان به سمت فشم که جزء مسیرهای باریک هستند چاره ای جز دیوارسازی نداریم اما لازم به ذکر است که راهداری استان تهران برای دیوارسازی و ایمن سازی این مسیرها نیاز به منابع مالی دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در پایان و در رابطه با قوانین و مقررات افزود: مقررات ساختمان در مبحث سیل کافی است و به نظر می رسد تغییر ضوابط ساختمانی ضرورتی ندارد و نیازی نیست مقررات شهرسازی در حوزه سیل تغییر کند و این مسائل در طرح جامع مورد توجه قرار گرفته است، مشکل اصلی ساختمانهایی که در سیلابهای اخیر ایران تخریب شد، مشکل محل جاگیری و مکان یابی بوده است، البته این مهم نیز ضروری است که در منطقه ای مثل خوزستان که سطح شهرها هموار بوده و مستعد آب گیری است باید پناهگاه هایی در شهرها ایجاد شود تا وقتی آب بالا می آید شهر پناه داشته باشد و این جزء موارد و ضوابط پدافندی شهرسازی است.