شناسهٔ خبر: 67667 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

همایش سراسری معاونان راهداری و فنی سراسر کشور برگزار شد

ساختمان سازمان راهداری معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در همایش سراسری معاونان راهداری و فنی کضور گفت: حجم بارش‌های سیل آسا همزمان با تردد وسایط‌ نقلیه به ویژه در استان‌ها و محورهای پرتردد، حجم خسارت به راه‌ها را افزایش داد. هم اکنون در استان‌های سیل زده ايلام، خوزستان، لرستان و گلستان امكان تردد مردم در راه‌های ارتباطی بين شهرها و روستاها برقرار شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، حیدر مطاعی معاون راهداری این سازمان در همایش سراسری معاون راهداری و فنی سراسر كشور با اشاره به این مطلب افزود: تعامل معاونان راهداری استان‌های سراسر كشور درخصوص موضوعات تخصصی حوزه راهداری برای افزایش بهره‌وری در این حوزه منتج به انجام بهینه عملیات راهداری و استفاده حداكثری از امكانات در اختیار است. در زمستان گذشته بارندگی‌های زیادی داشتیم كه حجم بارش‌ها همزمان با تردد وسایط‌ نقلیه به ویژه در استان‌ها و محورهای پرتردد، حجم خسارت را به راه‌ها افزایش داده است. كه در این راستا انجام عملیات راهداری جاری و تعمیر خسارات وارده به جسم خاك در اسرع وقت حائز اهمیت است و از انباشت خسارات به راه‌ها و افزایش اعتبارات مورد نیاز برای این امر جلوگیری می‌شود.

وی خاطرنشان كرد: درخصوص اجرای طرح راهداری زمستانی و طرح نوروزی و به ویژه در زمان وقوع سیل در استانهای شمالی، غربی و جنوبی كشور، تلاش راهداران در بعد استانی و در بعد ملی قابل ستایش است.

تأكید بر لزوم استفاده از تراشه‌های آسفالت

در ادامه این نشست تخصصی، رضا اكبری مدیركل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ضمن تقدیر از خدمات راهداران در ماه‌های گذشته درخصوص انجام طرحهای راهداری زمستانی، نوروز و مقابله با بحران سیل در استان‌های سیل‌زده، به افزایش هزینه‌های حوزه راهداری و كاهش میزان اعتبارات درخصوص نگهداری راه‌های شریانی در سال جاری اشاره كرد و افزود: این امر لزوم توجه به اولویت‌بندی در زمینه نگهداری راه‌ها را ضروری می‌سازد و اینكه باید راجع به انجام امور نگهداری راهها و اتخاذ رویكردهای مناسب، با تفكر و بررسی عمل شود كه كجاها و در چه محورهایی می‌توان هزینه‌ها را كاهش داد و یا اینه امور نگهداری با اولویت‌بندی انجام شود.

اكبری با اشاره به اینكه بهسازی سبك و سنگین و نگهداری جاری و پیشگیرانه باید باتوجه به گزارش وضعیت رویه راه‌های كشور PMS انجام شود خاطرنشان كرد: اولویت اول روكش آسفالت گرم شش محور از محورهای شریانی است كه در این محورها به هیچ وجه كار با دوام كمتر از ۲ سال انجام نشود

مدیركل دفتر نگهداری راههای سازمان همچنین به لزوم استفاده از تراشه‌های آسفالت تأكید كرد و گفت: در سال گذشته دستورالعمل استفاده از تراشه‌های آسفالت به استانها ابلاغ شده است كه این امر می‌توان صرفه‌جویی اقتصادی ایجاد كرد كه باتوجه به وجود ۳ الی ۵/۳ درصدی قیر در آن به میزان قابل‌توجهی به صرفه است.

كمبود جدی اعتبارات در حوزه راههای فرعی و روستایی

در ادامه این نشست حمزه ذاكری مدیركل دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی به وسعت گسترده طول راههای فرعی و روستایی و اعتبارات كم اختصاص یافته به این حوزه اشاره كرد و افزود:
براساس برنامه ششم سالانه باید ۲۰ درصد راهها نگهداری شود كه تحقق این امر باتوجه به خرابی‌ها و خسارات صورت گرفته و كاهش اعتبارات این حوزه امر دشواری است در این ارتباط طبق دستورالعمل ابلاغی به استانها در سال گذشته، ادارات كل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استانها باید نسبت به انجام پروژه‌های راهداری و نگهداری در حوزه نگهداری راههای روستایی و فرعی از طریق اعتبارات استانی از طریق شورای برنامه‌ریزی استان اقدام كنند.

ذاكری خاطرنشان كرد: در سال ۹۷ سامانه مدیریت روسازی راههای فرعی مورد بهره‌برداری قرار گرفت كه این سامانه تحت وب بوده و اطلاعات و داده‌های برداشت شده از رویه راههای كشور در استانها و ستاد مركزی همزمان قابل دسترسی است. در این راستا انتظار می‌رود درخواستهایی كه برای صدور مجوز به ستاد مركزی ارسال می‌شود، منضم به بررسی‌های لازم در این خصوص باشد كه در غیر اینصورت نسبت به صدور مجوز اقدام نمی‌شود.

تشکیل کمیته فنی در ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها

معاون برنامه‌ریزی سازمان  اظهار کرد: معاونان فنی و معاونان راهداری برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی کارهای مشترک زیادی دارند لذا  برای نظارت بیشتر  بر اجرای بهتر پروژه‌ها، ضروری است کمیته فنی متشکل از معاون راهداری، معاون فنی و کارشناسان ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها تشکیل شود و مطالعه پروژه، برآورد و اجرا  در کمیته بررسی شود.

وی افزود:  مسئولیت برآورد پروژه، نظارت بر اجرای  پروژه تا آخرین مرحله تحویل  برعهده مدیران فنی می‌باشد، همچنین مدیران فنی می توانند  با استفاده از سامانه پروژه‌های عمرانی که در ادارات کل  راه اندازی شده است، بررسی صورت وضعیت پروژه‌‌ها ، جرائم و تأخیر در تحویل پروژه را واضح و روشن پیگیری کنند.

مقبلی تأکید کرد: بر اساس  پیش بینی سازمان هواشناسی در ادامه سال جاری نیز با بارش‌های سیل‌آسا مواجه خواهیم بود، بنابر این با توجه به تجربه سیل گذشته ضرورت دارد در فرصت باقی مانده، تنظیم بستر رودخانه ها، کم کردن شکستگی‌ها با استفاده از سنگ‌های حجیم در بستر رودخانه‌ها برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی ناشی از حوادث طبیعی مانند  سیل به ابنیه فنی در دستور کار ادارات کل قرار گیرد.

 معاون برنامه‌ریزی گفت: با توجه به کمبود اعتبارات ملی، باید برنامه‌ریزی مناسب برای اجرای پروژه‌ها برمبنای توجیه اقتصادی پروژه‌ها انجام شود و اعتبارات برای پروژهایی که به حداقل هزینه برای بهره‌برداری نیاز دارند، تخصیص داده شود، همچنین مدیران راهداری و فنی می‌توانند برای  ساخت و نگهداری راه‌های روستایی از اعتبارات استانی استفاده کنند.

مدیركل دفتر فنی و امور پیمان‌ها توصیه‌هایی درخصوص پیمان عنوان كرد و بر اهمیت و ضرورت مستندسازی در زمینه پیمان برای رسیدگی در كمیته پیمان ستاد، پرهیزی از ماده ۴۶ با ممانعت از خاتمه پیمان و اهتمام ویژه به مقوله تعمیر و نگهدای هدفمند از پروژه‌ها و ساختمان‌های اداری، مدیریت و كنترل بر اعتبارات تخصیص داده شده به استان‌ها تأكید كرد.

شایان ذكر است، بهره‌گیری از ظرفیت ماده ۱۲ سازمان برنامه و بودجه، رسیدگی به صورت وضعیت‌ها با استفاده از ظرفیت همكاران ستاد از دیگر مواردی بود كه مدیركل دفتر فنی و امور پیمان‌ها به آن‌ها اشاره كرد.

سازمان را به سمت چابك‌سازی سوق دهیم

در ادامه این نشست محمد تیموری معاون توسعه مدیریت و منابع اظهار كرد: پویایی و بهره‌وری سازمان‌ها در قالب چابك‌سازی امكان‌پذیر است و سازمان ما نیز برای افزایش بهره‌وری در فرایند امور باید به سمت چابك‌سازی  سازمانی حركت كند.‌

وی ضمن تأكید بر اهمیت دقت نظر در وصول درآمدها، نحوه وصول و ردیابی درآمدها گفت: به رغم این كه هزینه‌ها در سال‌جاری دارای سیر صعودی بوده است، در سال‌جاری در بودجه كل كشور اعتبارات منابع عمومی نسبت به سال قبل افزایشی نداشته است لذا میزان اعتبار ثابت است و با این منابع می‌توان حجم كمتری از امور انجام داد بنابراین در سال‌جاری تأكید بر اولویت‌بندی و امتیاز‌دهی به پروژه‌هایی است كه از درجه اهمیت بالاتری برخوردار هستند.

ارتقای كیفیت ارایه خدمات مجتمع‌های خدماتی – رفاهی

حمیدرضا شهركی ثانوی مدیركل دفتر سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری با حضور در این همایش طی سخنانی بر ارتقای كیفیت ارایه خدمات از سوی مجتمع‌های خدماتیرفاهی به هم‌وطنان و استفاده‌كنندگان از این مجتمع‌ها تأكید كرد.

وی افزود: در راستای تأكیدات وزیر راه و شهرسازی درخصوص توسعه فضاهای عمومی، نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی با كیفیت بالا و در فضای مناسب، این امر باید در دستور كار مدیران مجتمع‌ها قرار گیرد و از سوی رؤسای استان‌ها نظارت و كنترل‌های لازم انجام شود.

شهركی‌ثانوی همچنین از اجرای طرح رتبه‌بندی مجتمع‌های خدماتی – رفاهی خبر داد و افزود:طرح مذكور از طریق مشاور در حال انجام است و پس از تائید در استان‌ها اجرا می‌شود.

گفتنی است در حال حاضر بالغ بر ۷۵۳ مجتمع‌ خدماتی – رفاهی در كشور به بهره‌برداری رسیده است كه در ایجاد اشتغال در صنعت حمل و نقل كشور نقش قابل توجهی دارد.

وسعه پروژه‌های سامانه‌های حمل و نقل هوشمند

علی اكبر آشوری رئیس مركز مدیریت راه‌های كشور گزارشی از پیشرفت پروژه‌های حمل و نقل هوشمند در كشور ارایه و بر توسعه این پروژه‌ها در سال‌جاری تأكید كرد.

وی افزود: پروژه‌ سامانه توزین در حال حركت، سامانه مدیریت ناوگان، دوربین‌های نظارت تصویری و سامانه اطلاع‌رسانی ۱۴۱ از جمله پروژه‌های اولویت‌دار در سال‌جاری است كه بسترهای توسعه ظرفیت این سامانه‌ها در همه استان‌ها فراهم شده است.

آشوری در بخش دیگری از سخنان خود به مشكلات مربوط به آماده‌سازی زیرساخت‌ها و نصب این سامانه‌ها اشاره كرد و افزود :در مكان‌یابی و نصب این سامانه‌ها شاخص‌های ایمنی و حریم راه‌ها در نظر گرفته می‌شود و با همكاری سایر دستگاه‌ها از جمله پلیس راه، بهره‌برداری می‌شود.

گفتنی است در حال حاضر بیش از ۷۷۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری در سراسر كشور راه‌اندازی شده است.

یادآور می‌شود در این نشست همچنین تعدادی از معاونین راهداری و فنی و نظارت ادارات كل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استانها به نمایندگی از سایر ادارات كل، مشكلات و انتظارات حوزه كاری خود را در قالب پرسش و پاسخ مطرح كردند. ​