شناسهٔ خبر: 67694 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

پیشوایی اعلام کرد:

ضرورت تدوین مشخصات فنی اتاق امن برای ساختمان‌ها

پیشوایی رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان که در مورد پدافند غیر عامل تدوین شده، همانند سایر مباحث مقررات ملی ساختمان لازم الاجرا است، اما در آن، جزییات و ضوابط اتاق امن مشخص نشده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، محمد صادق پیشوایی در اولین جلسه کارگروه تخصصی پدافند غیرعامل در امسال اظهار داشت: در هر ساختمان، فضاهایی وجود دارد که برای آن کاربری‌هایی در حالت عادی تعریف شده است که در حالت تهدید می‌تواند با اضافاتی نقش اتاق امن را ایفا کند.

وی افزود: برای کاهش تلفات انسانی ناشی ازفروریزش سقفها در اثر زلزله ، بمباران دشمن،  گرد و خاک ودود ناشی از انفجار و ترکشهای ثانوی  در قوانین و مقررات ملی ساختمان در هر ساختمان فضایی به عنوان اتاق امن  با سازه قاب سه بعدی فلزی در داخل ساختمان و کاربری های موجود می بایست پیش بینی شود تا در موقع زلزله و سایر موارد بحرانی جان افراد مورد تهدید قرار نگیرد.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به این که برای ایجاد اتاق امن پنج گروه ساختمانی تعریف شده اند، پیشنهاد کرد: با توجه به اهمیت موضوع، ایجاد اتاق امن در ساختمانهای دولتی و با اهمیت زیاد می تواند در اولویت اجرایی  قرار گیرد.

پیشوایی به اهمیت محاسبه هزینه ها، جانمایی و سایر جزییات ایجاد اتاق امن اشاره کرد و گفت: برای این کار نیازمند تشکیل کارگروه تخصصی ذیل کارگروه پدافند غیرعامل هستیم.

وی توضیح داد: این کارگروه موقتی و با حضور نمایندگان  دستگاه های مرتبط از جمله سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ، شهرداری قم ، اداره کل راه و شهرسازی استان ، شرکت برق تشکیل خواهد شد و خروجی و نتایج آن در جلسات کارگروه تخصصی پدافند غیر عامل با حضور کلیه اعضا مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان قم در پایان خاطر نشان ساخت: متاسفانه تاکنون اهمیت این موضوع در رسانه های جمعی مغفول مانده است و می توان از ظرفیت رسانه های جمعی به ویژه برنامه های رسانه ملی و فضای مجازی برای ضرورت و برجسته سازی ایجاد اتاق امن به نحو احسن استفاده کرد.