شناسهٔ خبر: 6772 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان شد:

مطالعه متروی شهر جدید اندیشه/ افتتاح بازار بزرگ اندیشه با حضور روحانی در آینده نزدیک/ پایان پرونده مسکن مهر تا پایان سال/ اندیشه مرکز مالی می‌شود

نقش جهان اندیشه مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه با بیان اینکه مطالعه متروی شهر جدید اندیشه توسط مشاور در دستور کار قرار گرفت و گفت: توافقات اولیه نیز با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی در این باره به عمل آمده است و در این زمینه سه مسیر پیشنهادی مطرح شده که انتخاب آنها در دست اقدام است.

محمد آیینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه شهر جدید اندیشه یکی از شهرهایی جدیدی است که قبل از افق طرح به اهداف خود دست یافته گفت: برای موفقیت شهر جدید یک شاخص اصلی تحت عنوان «جمعیت پذیری»  و یک شاخص فرعی به نام «رضایت ساکنان» مطرح است.

وی با بیان اینکه کیفیت زندگی در شهرهای جدید باید موجب جذب سکونت در این شهرها شود، افزود: بعد از شاخص جمعیت پذیری شاخص فرعی «رضایت ساکنان»مطرح می‌شود مبنی بر اینکه "آیا شهروندانی که در شهر جدید ساکن شدند رضایت دارند و آیا احساس تعلق خاطر به محل سکونت خود دارند یا خیر؟ ". اگر این دو شاخص موفق باشند نشاندهنده موفقیت شهر جدید است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه با تاکید بر اینکه شاخص جمعیت پذیری یکی از عوامل موفقیت یک شهر جدید است گفت: شهر جدید با هدف سرریز جمعیت مازاد شهر اصلی تشکیل می‌شود. بنابراین اگر شهر جدیدی توانست در شاخص جمعیت پذیری موفق باشد می‌توان ادعا کرد که این شهر موفق بوده است.

مسکن مهر قاعده سکونت در شهرهای جدید را بر هم زده است

آیینی در بخشی از اظهاراتش درباره پروژه‌های مسکن مهر شهر جدید اندیشه نیز گفت: ماجرای مسکن مهر قاعده سکونت در شهرهای جدید و ایجاد این شهرها را بر هم زده است، زیرا متقاضیان مسکن مهر با اختیار و تمایل خود در شهرهای جدید ساکن نشدند بلکه با اجبار این اتفاق رخ داده است، بنابر این شهرهای جدید باید قبل از ساخت واحدهای مسکن مهر مورد ارزیابی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه ساخت اولین پروژه مسکن مهر اندیشه در سال ۹۰ آغاز شد گفت: تعداد واحدهای مسکن مهر این شهر ۳ هزارو ۹۳ واحد است که از این تعداد ۷۱۷ واحد خودمالکی و ۲ هزارو ۳۷۶ واحد نیز ۹۹ ساله است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه افزود: تقریبا همه واحدهای مسکن مهر خودمالکی تحویل متقاضیان شده و پروژه‌های مسمکن مهر ۹۹ ساله نیز به طور متوسط ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که اگر مشگل گازرسانی این واحدها رفع شود تا پایان شهریور تمام این واحدها تحویل متقاضیان می‌شود.

آیینی با بیان اینکه پروژه مسکن مهر خاتم الاوصیا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: پرونده مسکن مهر اندیشه تا پایان امسال بسته می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه گفت: ویژگی مثبت شهرهای جدید نسبت به سایر شهرها این است که از همان ابتدا مطالعات شهری آنها از جمله طرح مکانیابی، طرح تفصیلی و طرح جامع انجام شده است.

وی افق طرح شهر جدید اندیشه را سال ۹۵ عنوان کرد و افزود: بر اساس طرح جامع شهر جدید اندیشه میزان جمعیت پذیری این شهر تا پایان افق طرح  ۱۱۸ هزار نفر پیش بینی شده است که جمعیت فعلی این شهر حدود ۱۱۰ هزار است و با احتساب جمعیت متقاضیان واحدهای مسکن مهر جمعیت شهر جدید اندیشه به حدود ۱۲۰ هزار نفر می‌رسد.

آیینی با بیان اینکه شهر جدید اندیشه به ۹۰ درصد جمعیت پیش بینی شده برای سکونت در این شهر نسبت به افق طرح رسیده است گفت: شرایط زیست محیطی و جاذبه شهری در این شهر به گونه ای بوده که انگیزه سکونت در اندیشه وجود دارد.

تراز مثبت جمعیت پذیری ۲۰ هزار نفری شهر جدید اندیشه طی پنج سال گذشته

مدیرعامل شهر جدید اندیشه میزان جمعیت ورودی و جمعیت خروجی از شهرهای جدید را از دیگر شاخص‌های بررسی موفقیت یا عدم موفقیت یک شهر جدید عنوان کرد و گفت: اگر تراز جمعیتی یک شهر جدید مثبت باشد نشان می‌دهد که قابلیت لازم برای جذب جمعیت را دارد. بر اساس آمار طی پنج سال گذشته ۳۰ هزار نفر وارد شهر جدید اندیشه شده اند و طی این مدت ۱۰ هزار نفر نیز از این شهر خارج شدند بنابراین تراز جمعیت شهر جدید اندیشه  ۲۰ هزار نفر مثبت است.

وی محیط زندگی، منطقه شهری، جانمایی شهری و ارتباط با سایر مراکز سکونتی را از عوامل کیفیت زندگی در شهرهای جدید عنوان کرد و ادامه داد: بر اساس قانون شهر جدید شهری است که حداقل در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر اصلی احداث شود و حتما باید راه‌های ارتباطی مناسبی بین شهر جدید و شهر اصلی وجود داشته باشد.

آیینی افزود: در حال حاضر فاصله شهر جدید اندیشه تا تهران (منطقه ۲۲ نزدیکترین نقطه به اندیشه) ۱۴ کیلومتر است و راه‌های ارتباطی متعددی با شهر تهران دارد.

توافق اولیه با شرکت راه آهن برای اتصال شهر جدید اندیشه به تهران

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه در پاسخ به سوالی درباره برنامه ریزی برای اتصال اندیشه به تهران از طریق ریل نیز گفت: با توجه به دیدگاه وزیر راه و شهرسازی شهرهای جدید باید از طریق ریل با شهرهای اصلی مرتبط شوند که در همین راستا انجام مطالعات ارتباط ریلی شهر جدید اندیشه با تهران توسط مشاور در دستور کار قرار گرفته است تا راه ارتباطی به شبکه سراسری راه آهن و مترو ایجاد شود؛ ضمن اینکه توافقات اولیه نیز با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی در این باره به عمل آمده و در این زمینه سه مسیر پیشنهادی مطرح شده که انتخاب آنها در دست اقدام است.

شهرهای جدید باید مبشر زندگی برتر باشند

آیینی با بیان اینکه طبق گفته وزیر راه و شهرسازی شهرهای جدید باید مبشر زندگی برتر باشند گفت: زمانی یک شهر جدید می‌تواند مبشر زندگی برتر باشد که ویژگی‌های سرسبزی، پایداری، آرامش و انسانگرا در آنها وجود داشته باشد که شهر جدید اندیشه سعی کرده در این زمینه این شاخص ها را داشته باشد به طوریکه سرانه فضای سبز اندیشه ۱۶.۵ متر است؛ طراحی شهر جدید اندیشه به گونه ای است که این شهر انسانگرا است و به انسان احترام گذاشته می‌شود؛ آرمش نیز در طراحی شهری مد نظر قرار گرفته به طوریکه نوار فضای سبز در شهر وجود دارد. بنابراین شهر جدید اندیشه تاحدی به شاخص های مبشر زندگی برتر از جمله دسترسی مناسب، احترام به انسان، فضای سبز، وجود بناهای فاخر معرف ایرانی بودن نزدیک است.

بازار بزرگ اندیشه برگرفته از هنر ایرانی

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه درباره بنای معماری بازار بزرگ این شهر نیز به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: در شهر جدید اندیشه یک بنای معماری فاخر بازار برزگ ایرانی - اسلامی احداث شده که یک فضای شهری بی نظیر را ایجاد کرده است. این بازار با ۱۲۳ هزار مترمربع زیربنا، بیش از ۱۲۶۸ واحد تجاری دارد که ترکیب میدان این بازار برگرفته از معماری آبنمای باغ فین کاشان، آبنمای باغ عفیف آباد شیراز و مسجد آقابزرگ کاشان است.

وی زورخانه سنتی، حمام سنتی، مسجدی با معماری بی‌نظیر، شبستان ویژه بانوان و آقایان را از دیگر بناهای این بازار عنوان کرد و ادامه داد: از نهایت هنر ایرانی در این بازار استفاده شده است.

آیینی درباره زمان افتتاح این بازار نیز گفت: در سفر رئیس جمهور که احتمالا هفته آینده یا دو هفته آینده است این بازار بزرگ افتتاح می شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: به دنبال این هستیم که شهر جدید اندیشه را به عنوان مرکز مالی کشور معرفی کنیم و تمام مراکز مالی از جمله مراکز کارگزاری‌های بورس و بسیاری از دستگاه‌های مالی را به این شهر منتقل کنیم زیرا اندیشه در منطقه کانونی سه فرودگاه پیام (استان البرز)، فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) و  فرودگاه بین‌المللی مهرآباد قرار دارد./

برچسب‌ها:

نظر شما