شناسهٔ خبر: 67865 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد:

تاسیس دفتر هوانوردی عمومی در سازمان هواپیمایی کشوری/ فعالیت بیش از ۱۰۰ فروند هواپیمای فوق سبک در کشور

نشست امضای یادداشت تفاهم اقدامات اجرایی برای توسعه و تسهیل هوانوردی عمومی رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه هوانوردی عمومی بستر توسعه هوانوردی تجاری است، گفت: مجوزهای تاسیس دفتر هوانوردی عمومی در سازمان هواپیمایی کشوری صادر شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی عابدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مراسم امضای یادداشت تفاهم اقدامات اجرایی برای توسعه و تسهیل هوانوردی عمومی، با اشاره به ضرورت پرداختن به مساله هوانوردی عمومی در کشور گفت: امروز این تفاهم‌نامه درباره بخشی از هوانوردی کشور که تاکنون مورد توجه نبوده است، به امضا رسید.

وی با اشاره به اینکه حرکت خارج از استاندارد حوزه حمل و نقل هوایی بخش دیگری از صنعت را دچار خسارت می‌کند، ادامه داد: بعد از سال ۱۳۶۰ دولت وقت تصمیم گرفت در حوزه اقتصاد حمل و نقل هوایی ورود کند و اقتصاد تکلیفی را در این صنعت حاکم کند.  همین به ایجاد زیان و خسران در همه بخش‌های حمل و نقل هوایی منجر شد.

عابدزاده با اشاره به فعالیت صنعت هوانوردی عمومی در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی گفت: هوانوردی عمومی پیش از انقلاب رایج بود، به طوریکه در کنار ۲۵ هواپیمای تجاری، نزدیک به ۱۰۰ فروند هواپیمای عمومی فعالیت می‌کردند، اما پس از ورود دستوری دولت به هوانوردی و نرخ‌گذاری تکلیفی، این بخش دیگر مقرون به صرفه نبود و به همین دلیل  غروب کرد.

وی ادامه داد:  پس از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی، رفته رفته بستر فعالیت هوانوردی عمومی فراهم شد و به همین دلیل اکنون ما به دنبال احیای این بخش از صنعت هوانوردی هستیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هوانوردی عمومی پایه توسعه هوانوردی تجاری است، گفت: با توسعه هوانوردی عمومی، زیرساخت و بستر توسعه هوانوردی تجاری فراهم می‌شود و در واقع برای توسعه هوانوردی تجاری، باید به دنبال توسعه هوانوردی عمومی بود.

عابدزاده با اشاره به تفاهم‌نامه امضا شده میان بخش‌های مختلف صنعت هوانوردی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در این باره لازم است بخش‌های مرتبط با صنعت نظیر شرکت فرودگاه‌ها، معاونت حمل و نقل، ستاد علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان هواپیمایی همکاری کنند.

وی ادامه داد: در مرحله با توجه به وجود بیش از ۱۰۰ فروند هواپیمای فوق سبک در کشور،  توسعه پروازهای هواپیماهای فوق سبک در دستور کار قرار گرفته است و قرار است با اجرای این طرح این هواپیماها در فرودگاه‌ها فعال شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به تاسیس دفتر هوانوردی عمومی در سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با توجه به اینکه مقررات هوانوردی عمومی معمولا سبک تر از هوانوردی تجاری است و سختگیری‌های مرسوم هوانوردی تجاری، در هوانوردی عمومی وجود ندارد. معمولا در جهان هوانوردی عمومی زیر نظر سازمانی جدا از سازمان هواپیمایی کشوری فعالیت می‌کند. به همین دلیل بستر مستقلی در سازمان هواپیمایی کشوری تحت عنوان دفتر هوانوردی عمومی تدارک دیده شده و مجوزهای تاسیس آن نیز صادر شده است.