شناسهٔ خبر: 67980 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

تاکید بر نقش کلیدی آستان قدس در بازآفرینی حاشیه شهر مشهد

سید محمد پژمان سیدمحمد پژمان در جلسه راهبردی مدیریت ظرفیت‌ها و منابع مشترک برای بازآفرینی شهری مشهد، بر نقش تعیین‌کننده آستان قدس در بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهر مشهد تاکید کرد و گفت: موضوع بازآفرینی شهری پیچیدگی‌های زیادی را در خود دارد و برای تحقق، مستلزم جدیت در پیگیری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شرکت بازآفرینی شهری ایران، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جلسه راهبردی مدیریت ظرفیت ها و منابع مشترک برای بازآفرینی شهری مشهد مقدس، بر ضرورت تسریع در نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد، تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه بسیاری از ساکنان محلات هدف بازآفرینی در مشهد فاقد مالکیت هستند باید با در نظر گرفتن حداکثر تسهیلات زمینه برای تسریع در نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد فراهم شود.

سید محمد پژمان با اشاره به اینکه در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهر مشهد مقدس در گذشته بحث های مفصلی با نهادهای ذیربط ازجمله مدیریت شهری، آستان قدس رضوی و اداره کل مسکن و شهرسازی انجام‌شده است، اظهار کرد: موضوع بازآفرینی شهری پیچیدگی‌های زیادی را در خود دارد و برای تحقق، مستلزم جدیت در پیگیری است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد باید همواره توقعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم و مسائل حقوقی را مدنظر داشت، افزود: بسیاری از ساکنان این محدوده ها فاقد مالکیت هستند و از دید موقوفه، این افراد متصرف محسوب می‌شوند که در حال حاضر قائل شدن حقی برای این ساکنان و پیش‌بینی تمهیداتی برای آن‌ها در جلسه ای که با مسئولان استانی برگزار شد، مورد بحث قرار گرفت.  

وی با اشاره به اینکه بازآفرینی تمام نقاط و محدوده های شهری به یک باره امکان پذیر نیست، بیان کرد: اختیارات لازم به هیأت اجرایی نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری که برای مشهد و استان خراسان رضوی  تعریف کرده ایم داده شده است تا در راستای پیشبرد اهداف بازآفرینی با سرعت تلاش و محدوده و محله مشخصی را برای فعالیت خود مشخص کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، با اشاره به اینکه ما باید از وضع و حال ساکنان محلات هدف بازآفرینی آگاهی داشته باشیم، تصریح کرد: گروه‌های تسهیلگری که می‌خواهند در تعامل با مردم باشند، باید در جهت اعتمادسازی و آماده کردن مردم برای همراهی در موضوع بازآفرینی گام بردارند و همچنین باید تقاضاها، تمایلات و مطالبات آن‌ها را استخراج کنند.

پژمان افزود: مشاور شهرسازی و معماری نیز باید حضورداشته باشد تا وارد عمل شود و اختیارات و تمایلات و تقاضاها را شناسایی کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آستان قدس رضوی دستگاهی تعیین‌کننده در زمینه بازآفرینی شهری است، گفت: افراد زیادی اقدام به ساخت و ساز در اراضی موقوفه آستان قدس رضوی کرده‌اند، بنابراین آستان قدس رضوی می‌تواند با کمک و مساعدت به اقشار محروم در این مناطق حداکثر تسهیلات را برای آن‌ها منظور کند تا شاهد تسریع در نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد باشیم.

وی در پایان با اشاره به جدیت و پیگیری شورای پنجم شهر مشهد و مدیریت شهری در خصوص بازآفرینی شهری، بیان کرد: باید فرصت پیش‌آمده برای بهبودی و دگرگونی وضعیت زندگی ساکنان این محلات هدف بازآفرینی را مغتنم بشماریم و دولت نیز با توجه به آمادگی کاملی که دارد، تمام امکانات و بضاعت خود را برای تحقق این امر مهم، اختصاص می دهد.