شناسهٔ خبر: 68130 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

نصب سامانه‌های هشدار سیل در تهران پیگیری می‌شود/تاکید بر بهینه‌سازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود

محمد شکرچی زاده محمد شکرچی‌زاده گفت: از ریاست‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی درخواست کرده‌ایم که دستور بدهند تا با همکاری سازمان مدیریت بحران شهر تهران و سازمان هواشناسی، سامانه‌های هشدار سیل در مناطق پرخطر تهران در بالادست نصب شوند.

محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت تحقیق و تصمیم‌گیری‌ها در سیلاب اخیر به ارایه توضیح پرداخت. شکرچی‌زاده با اعلام این مطلب که عمده ساختمان هایی که در سیلاب دچار آسیب شدند در حریم رودخانه‌ها و توسط بخش خصوصی احداث شدند، گفت: در برخی از شهرهای استان لرستان، ساختمان‌های عمومی احداث شده در مسیر رودخانه‌ها دچار آسیب جدی شدند. بنابراین ضرورت دارد تا در خصوص اصلاح ضوابط ساخت و ساز و نظارت بر اجرای ساخت و سازها اقدام جدی انجام شود.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی سیلاب دروازه قرآن شیراز در فروردین‌ماه سالجاری را نمونه‌ای از تاثیر سیلاب بر ساخت و سازهایی عنوان کرد که توسط بخش‌های عمومی و دولتی احداث شده‌اند و افزود: تخریب‌های جانی و مالی سیلاب اخیر به شیراز به دلیل عدم‌توجه به مسیر رودخانه‌ها و ساخت و سازهایی بود که توسط بخش‌های غیرخصوصی احداث شدند.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: در چندین نقطه شهر تهران، ساخت و سازها در مسیر رودخانه‌ها وجود دارد. به همین دلیل این احتمال با شدت فراوان وجود دارد که در صورت بروز سیلاب در تهران همانطور که در دهه ۶۰ رخ داد، با تخریب‌های فراوانی، روبه‌رو شویم.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت شهر تهران از ریاست‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی درخواست کرده‌ایم که دستور بدهند تا با همکاری سازمان مدیریت بحران شهر تهران و سازمان هواشناسی، سامانه‌های هشدار سیل در مناطق پرخطر تهران در بالادست نصب شوند.

شکرچی‌زاده تصریح کرد: به صورت بلندمدت و میان‌مدت باید حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها آزادسازی شوند تا از بروز فاجعه در صورت وقوع سیلاب جلوگیری شود.

وی یادآور شد: وقتی در منطقه‌ای زلزله بزرگی می‌آید با آزاد شدن انرژی فراوان، امکان وقوع مجدد آن تا چند ده سال عموما پیش‌بینی نمی‌شود در حالیکه در مورد سیلاب اینگونه نیست.  

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی در نقاط مختلف کشور ابنیه فراوانی دارد و همچنین مسئولیت ساخت و سازهای ساختمان‌های عمومی و راه‌ها و همچنین کنترل بر ساخت و ساز بر عهده‌اش است باید نسبت به سیلاب توجه بیشتری داشته باشد.

شکرچی زاده گفت: خوشبختانه این موضوع، موردتوجه وزیر راه وشهرسازی قرار دارد و امیدواریم که معاونت های مختلف و شرکت ها و سازمان های تابعه و ادارات کل در مراحل مختلف از طراحی و ساخت و به ویژه نگهداری توجه بیشتری داشته باشند.

وی افزود: نگهداری ابنیه و ساختمان‌ها، پل ها و همچنین حفاظت از حریم رودخانه ها موضوع بسیار مهمی است که می تواند مقدار خسارت های سیلاب های احتمالی را کاهش دهد.

شکرچی‌زاده ادامه داد: برای آنکه میزان خسارت‌های موجود را جبران و ساختمان های موجود را به وضعیت مناسبی دربیاوریم بسیار به جاست به جای آنکه بخش مهمی از منابع را صرف پروژه های جدید کنیم منابع را به بهبود وضعیت ساختمان های موجود اختصاص دهیم.

وی تاکید کرد: اگر بتوان با تخصیص منابع، وضعیت ساختمان‌های موجود را بهبود داد به مراتب بهتر از آن است که ساختمان‌ها و سازه‌های جدید احداث شوند.