شناسهٔ خبر: 68212 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان:

برنامه‌ها و سیاست‌های بنادر استان خوزستان همسو با سند چشم انداز ۲۰ ساله سازمان بنادر تدوین شد/ ۶۰۰ هکتار زمین برای ایجاد شهر لجستیکی تامین شد

عادل دریس مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: در مورد سند چشم انداز ۲۰ ساله سازمان بنادر و دریانوردی سیاست های آن بابت ایجاد یک شهر لجستیکی اعلام شده است و با تدوین اهداف بنا شد سرمایه گذاران هدایت شوند.

عادل دریس، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص سند چشم انداز ۲۰ ساله سازمان بنادر و دریانوردی که چندی پیش از سوی این مجموعه اعلام شد و برنامه های مدنظر در این راستا در بندر امام خمینی اظهار داشت: در مورد این سند که سیاست های آن بابت ایجاد یک شهر لجستیکی اعلام شد، اهداف تدوین و بنا شد سرمایه گذاران هدایت شوند.

وی افزود: در زمینه هدایت سرمایه گذاران در بندر امام (ره) کارخانه هایی ایجاد خواهد شد که با داشتن ارزش افزوده برای بندر هم در تولید و هم در توزیع کالا نقش داشته باشند و این عمده برنامه ای است که آن را در راستای این سند چشم انداز ۲۰ ساله دنبال می کنیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از بحث ها در راستای اهداف سند برنامه ریزی برای تامین اراضی مورد نیاز جهت ایجاد شهر لجستیکی است که کار در این خصوص روی ۶۰۰ هکتار در حال انجام است. در این خصوص با اداره کل محیط زیست جلسات متعددی داشتیم تا بخشی از سازمان های دولتی که در این منطقه مستقر هستند و امکان انتقال شان به مکان جدید وجود دارد در راستای شهر لجستیگی انجام بگیرد و کال در حال نهایی شدن است.

دریس تاکید کرد: در همین زمینه هماهنگی های لازم با معاونت اقتصادی استانداری انجام شده و جلسات متعددی را با سازمان های همجوار در زنجیره تامین برگزار کرده ایم. این سازمان ها شامل اداره کل راه و شهرسازی استان، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، اداره کل استاندارد که نقش بسزایی می توانند در فرآیندها داشته و تسهیل گیری لازم را در بخش توسعه گردشگری و تجارت داشته باشند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در ادامه با اشاره به رشد فعالیت های بندر امام خمینی (ره) در صادرات و واردات پس از اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا گفت: این موضوع را باید از چند منظر نگاه کرد. یک منظر این است که بنادر و بندر امام خمینی (ره) در زمینه زیرساخت و روساخت آماد باشند. موضوعی که به کمک بخش خصوصی به خوبی در حال انجام است و برنامه های پیش بینی شده با قدرت در حال انجام است.

وی افزود: مجموعه اقدامات در زمینه تامین تجهیزات و قطعات، تعمیر برای تجهیزات راهبردی و استراتژیک است تا به سمتی حرکت کنیم که بهره وری را با استفاده بهینه از اسکله ها و اراضی پس کرانه افزایش دهیم. در بخش دریایی هم خوشبختانه با تدادبری که اتخاذ شده است رشد بسیار خوبی در زمینه کالاها اعم از تخلیه و بارگیری در بحث صادرات و واردات داشته ایم که در مقایسه با مدت مشابه در حال حاضر رشد حدود ۳۰ درصدی را نشان می دهد.

سازمان بنادر چندی پیش یک مانور بندر-ریل را در بندر شهید حقانی در راستای پررنگ کردن نقش ریل در بنادر کشور برگزار کرد. مساله ای که مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی بوده و توسعه حمل و نقل ریلی در بنادر کشور برای صاحبان کالا با توجه به مزایای آن، اهمبت بسزایی دارد. دریس در این زمینه و اقدامات صورت گرفته در بندر امام خمینی (ره) اظهار کرد: در این خصوص یکی از موضوعات مورد تاکید در بحث زیرساخت های جاده ای در بحث امنیت جانی، سبک کردن تردد در آن است. در همین راستا سیاست و برنامه ریزی مدنظر این بود که بار از بنادر به سمت ریل برود.

وی افزود: در بندر امام خمینی این اتفاق افتاد و در حال حاضر در بحث غلات امکان بارگیری ۲۲ هزار تن بار از طریق ریل فراهم شده است که هم اکنون حداکثر ۱۰ هزار تن غلات بارگیری می شود.

دریس درخصوص این اختلاف و عدم استفاده از توانایی ایجاد شده از سوی صاحبان کالا، ادامه داد: وقتی با صاحبان کالا صحبت می کنیم عمده دلیل آنها به این موضوع بر می گردد که وقتی بار به داخل کشور حمل می شود توزیع آن به صورت مویرگی است. به همین خاطر با توجه به توزیع مویرگی و با اینکه شاید به همه کارخانه ها ریل رفته باشد اما به مراکز دام نرفته است. این یعنی آنجا نیاز است که یکبار دیگر بار تخلیه شده و دوباره بارگیری شود تا حمل و نقل ترکیبی اتفاق بیفتد. صاحبان کالا هم در این شرایط هزینه ها را می بینند و به این نتیجه رسیده اند که در حال حاضر برای مراکز مویرگی حمل و نقل جاده ای مقرون به صرفه تر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به مجموعه اقدامات انجام گرفته طی سال گذشته برای حل این موضوع اظهار کرد: در این خصوص مجموعه کاری که در اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان انجام گرفت این بود که برای هماهنگی جلسات زیادی را با راه آهن داشتیم و در همه آنها صاحبان کالا دعوت شدند.

وی افزود: موضوعات مختلفی مطرح شد و راه آهن اشاره کرد که امکان تخلیه بار به خصوص در غرب فراهم و یا در حال ایجاد است و این آمادگی را داشتند که به صورت ترکیبی کار انجام بگیرد و بار را از صاحبان کالا تحویل بگیرند. این اتفاق خوشبختانه روبه رشد بوده و در بخش غلات در بندر امام خمینی (ره) سابقه نداشته همزمان ۵ سکوی ما بارگیری ریلی داشته باشد. موضوع دیگر در جلسات متعددی که داشتیم درخصوص تعرفه های راه آهن بود تا با باخش جاده ای رقابتی شود. با این مجموعه اقدامات و برنامه ریزی ها امیدواریم سهم حمل کالاهای اساسی از بندر به درون کشور از طریق راه آهن بیشتر شود.