شناسهٔ خبر: 6836 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

بیانیه‌ای به مناسبت هفته جهانی ایمنی؛

بیانیه بچه‌های ایران برای ایمنی راه‌ها ؛ بچه‌ها را از خطراتی که در راه‌ها در کمین آنان هست نجات دهید

ایمنی کودک در خودرو بیانیه‌ای با هدف رعایت هر چه بیشتر ایمنی در راه‌ها از طرف کودکان ایران زمین به مناسبت هفته جهانی ایمنی (۱۴ تا ۲۰ اردیبهشت) منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، متن بیانیه بچه‌های ایران برای ایمنی راه‌ها هم‌صدا با بچه‌های سایر نقاط جهان به مناسبت هفته جهانی ایمنی (۱۴ تا ۲۰ اردیبهشت) در ادامه آمده است:

«بیانیه بچه‌های ایران برای ایمنی راه‌ها

هم‌صدا با بچه‌های سایر نقاط جهان به مناسبت هفته جهانی ایمنی 

چرا بر اثر تصادف رانندگی‌، هر ماه در سراسر ایران ده‌ها کودک و نوجوان در کوچه، خیابان و جاده‌ها کشته شده یا مجروح می‌شوند؟ زیرا علی رغم تلاش‌های فراوان، کار جدی در این زمینه انجام نمی‌شود. لازم است شما مسئولین و بزرگترها اظهارات ما در این بیانیه را بشنوید و به آن عمل کنید.

ما بچه‌ها در آینده ممکن است صدایمان شنیده شود، اما در حال حاضر این وظیفه شماست که به ما کمک کنید. لازم است هرچه سریعتر کاری صورت گیرد وگرنه بسیاری از بچه‌ها این شانس را نخواهند داشت تا به سنی برسند که صدایشان شنیده شود. و این وظیفه شما مسئولین و سایر افراد بزرگسال است که به ما کمک کنید تا با هم‌پیمان شدن در این کار‌‌، به بچه ها اطمینان داده شود که می‌توانند با ایمنی کامل مسافرت کنند یا از جایی به جای دیگر بروند.

همه ما بچه‌ها سزاوار آن هستیم که در رفت و آمد به مدرسه امنیت داشته باشیم. راه‌ها باید آن قدر ایمن باشند تا ما بتوانیم با خیال راحت پیاده به مدرسه رفت و آمد کنیم. ما پیاده‌روهایی امن و گذرگاه دوچرخه‌سواری امن می‌خواهیم. ما می‌خواهیم در مسیر راه‌ها، موانعی برای کند شدن رفت و آمد وسایل نقلیه قرار داده شود. ما امکانات امنی برای عبور از خیابان می‌خواهیم تا بدون نگرانی و ترس بتوانیم درس بخوانیم.

ما از همه صاحبان وسیله نقلیه در هر نقطه از ایران می‌خواهیم که مواظب بچه‌ها باشند. همه اتومبیل‌ها و اتوبوس‌ها باید کمربند ایمنی داشته باشند. وقتی بچه‌ها همراه والدین و بزرگترهاشان سوار موتورسیکلت یا وسایلی مانند آن می‌شوند باید کلاه ایمنی داشته باشند تا از آنها در برابر خطر حمایت کند. ما درک می‌کنیم که کلاه ایمنی بر سر گذاشتن یا بستن کمربند ایمنی می‌تواند در موقع خطر جان ما را نجات دهد.

مصرف مواد مخدر یا الکل و هم زمان، رانندگی کردن خطرناک است. با سرعت غیر مجاز راندن کار خطرناکی است. رانندگی در زمان خستگی و خواب آلودگی خطرناک است. کسانی که بچه‌ها را دوست دارند نباید چنین کارهایی انجام دهند. البته هیچ‌کسی نباید چنین کارهایی انجام دهد. پلیس همیشه دوست ما بوده است، انتظار داریم در حمایت از ما، با کسانی که در رانندگی، سرع غیرمجاز دارند و یا مواد مخدر و الکل مصرف کرده‌اند برخورد شدیدتری داشته باشد. امنیت ما در همه حال باید حفظ شود، چه زمانی که با خانواده بیرون می‌رویم چه زمانی که بیرون خانه بازی می‌کنیم و یا به مدرسه رفت و آمد می‌کنیم.

باید قوانین مورد نیاز برای ایمن شدن راه ها وضع شود، باید خودروهای ما از هر نظر به ویژه برای کودکان ایمن باشند. باید صدای ما شنیده شود و کاری صورت گیرد تا امنیت راه‌ها برای بچه‌ها تضمین شود.

بنابر این ما از شما مسئولین انتظار داریم تا کارهای لازم را برای کاهش خطرات جانی در راه‌ها در برنامه‌های جدید توسعه بگنجانید. در هر نقطه از ایران که زندگی می‌کنیم‌‌، انتظار داریم راه‌ها برای دوستانمان، خانواده‌مان و خودمان امن باشد.

ما بچه به حساب می‌آییم و همیشه صدایمان شنیده نمی‌شود. بنابراین نیازمند آنیم تا شماها با برداشتن گام‌هایی جدی در این زمینه به ما کمک کنید. از رسانه ها نیز انتظار داریم صدای مارا به گوش مسئولین و بزرگترها برسانند. اگر امروز، خواست ما را در برقراری امنیت راه‌ها تامین کنید، ما می‌توانیم و تلاش خواهیم کرد تا یک الگوی خوبی برای نسل های بعدی باشیم. لطفا صدای ما را بشنوید، دست به کاری بزنید و « بچه‌ها را از خطراتی که در راه ها در کمین آنان هست، نجات دهید»./

نظر شما