شناسهٔ خبر: 68428 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد:

۱۷ محله به مساحت ۶۶۴ هکتار در کهگیلویه و بویراحمد بهسازی و نوسازی می‌شود/ "بازآفرینی شهری" اثرات مثبتی در حوزه اجتماعی داشته است

عبدالمجید نژاد صفوی عبدالمجید نژادصفوی با اشاره به بازآفرینی کامل ۱۳ محله تا سال ۹۷ از بهسازی و نوسازی ۱۷ محله دیگر به مساحت ۶۶۴ هکتار در این استان خبر داد و گفت: اقدامات انجام‌شده در قالب طرح "بازآفرینی شهری" اثرات مثبتی در حوزه اجتماعی بر جای گذاشته است.

عبدالمجید نژادصفوی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجموع سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت فرسوده و محدوده تاریخی این استان را ۲۰۸۲ هکتار خواند و گفت: محدوده تاریخی دو، سکونتگاه‌های غیررسمی ۵۵ و بافت فرسوده ۴۴ درصد مساحت یادشده را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حدود ۱۵۹ هزار نفر از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش‌های یادشده زندگی می‌کنند، افزود: ۱/۵ درصد این جمعیت در محدوده تاریخی، ۴۸/۵ درصد در سکونتگاه‌های غیررسمی و حدود ۵۰ درصد نیز در بافت‌های فرسوده استان ساکن هستند.

صفوی با اشاره به اینکه در بخش بازآفرینی استان اقدامات خوبی صورت گرفته است، تبعات اجتماعی ناشی از نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده این استان را بسیار مؤثر خواند و گفت: مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط در بحث اجتماعی تأکید دارند که وقوع جرم در محلاتی که هدف طرح بازآفرینی قرارگرفته‌اند، کاهش چشمگیری داشته است.

 وی به برخی از پروژه‌های در دست اقدام در این حوزه اشاره کرد و گفت: بسیاری از این پروژه‌ها به‌صورت صد در صد انجام‌شده است که می‌توان به اقدامات صورت گرفته در مناطقی نظیر "دولت‌آباد"، "بلادیان" و "رادک" اشاره کرد.

وی با اشاره به ساخت کتابخانه، مدرسه و مواردی ازاین‌دست در بافت فرسوده استان گفت: تلاشمان این است که بخش دیگری از پروژه‌های طرح بازآفرینی استان را تا بهمن‌ماه سال جاری تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد، مصوبات تبصره ۱۸ طرح بازآفرینی شهری این استان را بالغ‌بر ۴۳ میلیارد تومان در قالب ۲۰ پروژه اعلام کرد و گفت: همه این پروژه‌ها مرحله مناقصه را طی کرده‌اند.

وی، کهگیلویه و بویراحمد را از جمله استان‌های پیشرو در طرح بازآفرینی شهری خواند و گفت: بازآفرینی حدود ۱۳ محله در استان تا سال ۹۷ انجام شده است و بازآفرینی ۱۷ محله دیگر این استان تا پایان سال ۹۹ در دستور کار قرار دارد که درمجموع مساحتی در حدود ۶۶۴ هکتار را در بر می‌گیرد.

صفوی با اشاره به اینکه ۱۶۴ هکتار در شهر "دوگنبدان" و در حدود ۵۰۰ هکتار نیز در یاسوج هدف طرح بازآفرینی شهری قرار گرفته است،ابراز امیدواری کرد: با نگاه مثبت شرکت بازآفرینی شهری، نیاز استان و تأثیرات سازنده بازآفرینی در حوزه اجتماعی محلات تا پایان سال ۹۹ شاهد بهره‌برداری از این طرح باشیم.

وی گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده در حوزه شهرستان گچساران و شهر دوگنبدان در حدود هزار واحد مسکونی نوسازی شده است و تعداد زیاد دیگری نیز در دست بازسازی است که امیدواریم بخشی را تا پایان امسال و بخش دیگری را نیز تا پایان سال آینده انجام دهیم و با تدابیری که در حوزه زیباسازی و مبلمان شهری دنبال می‌کنیم، شاهد تأثیرات اجتماعی خوب و مؤثری باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد به یاسوج با بیان اینکه شهر یاسوج به دلیل مهاجرپذیری، شرایط آب و هوایی و رشد جمعیتی که در ۵ سال اخیر داشته است شاهد رشد حاشیه‌نشینی است بر ضرورت نگاهی ویژه به این شهر تأکید کرد و گفت: هر جا بازآفرینی صورت گرفته است انسان‌ها بازآفرین شده‌اند و هر جا بافت فرسوده داشته‌ایم، فرسودگی را به خانواده‌ها تحمیل کرده‌ایم. امروز نیازمند نشاط اجتماعی هستیم و نیاز داریم و امیدواریم با نگاه خوب دولت تا پایان سال در استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد اقدامات خوبی باشیم.