شناسهٔ خبر: 68433 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان:

اولویت در محور پلدختر تسریع در دسترسی مردم به راه است

سیل اولویت در محور پلدختر تسریع در دسترسی مردم به راه است تاکنون هیچگونه اعتباری از محل عمرانی، سیل و بحران به راهداری ابلاغ نشده است.

به گزار ش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان لرستان, عباس شرفی در نشست با تعدادی از سرپرستان، سردبیران و خبرنگاران دفاتر خبرگزاری های رسمی در استان گفت: در پی سیل چهارم تا ششم فروردین امسال و سیل ویرانگر ۱۲و ۱۳ فروردین خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌های استان وارد شد که بیش‌ترین خسارت به میزان ۱۱۳۰ میلیارد تومان در بخش نگهداری راه بود.

شرفی با بیان اینکه سیل یک سوم راه‌های استان به میزان 2500 کیلومتر را تحت تاثیر قرار داد، افزود: قطع راه ارتباطی ۸۷۰ روستا، تخریب ۶۰۰ کیلومتر راه، دیوار حائل، ابنیه فنی و ... به علت اشباع، روان شدن و جابه‌جایی لایه‌های خاک به میزان ۴۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون مترمکعب، رانش زمین در آزادراه الیگودرز و فرونشست زمین در نورآباد از خسارتهای سیل فروردین ۹۸ در استان بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان اظهار کرد: در این شرایط با مشکلاتی که مردم داشتند اولین اداره‌ای که توانست راه را از مسیر آزادراه به دهلیج باز کند، راهداری بود و بعد از آن محورهای پاعلم و معمولان در کمترین زمان ممکن باز شد.

وی تلاش شبانه روزی نیروها و امکانات لرستان و ۱۹ استان معین را مورد تقدیر قرار داد و گفت: حضور وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای سبب شد حمایت خوبی از استان داشته باشند و با تقسیم کار در محورها در حداقل زمان ممکن بازگشایی محورها انجام شد در حالی که مردم انتظار چنین سرعتی را نداشتند.

شرفی با بیان اینکه محور پلدختر در ۱۷ نقطه به طول ۴۸ کیلومتر کاملا تخریب شده بود، اظهار کرد: توقع نداشتیم راه‌ها به این سرعت بازگشایی شود کاری که حداقل باید سه ماه طول می کشید.

وی گفت: انتقال، مونتاژ و نصب ۱۰دستگاه پل بیلی و خرپایی بزرگ در بیشه، شاهیوند، سبزوار، چم دیوان، زیودار، کلات زیودار، چم شهران، دوآب و بابازید که در این رابطه رکورد کشور را کاهش دادیم بدون نقدینگی با همت استان‌ها و تلاش شبانه روزی پیمانکاران محقق شد.

۹۵۰ میلیارد تومان به تصویب رسیده اما تاکنون هیچ گونه اعتباری از محل عمرانی، سیل و بحران ابلاغ نگردیده است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان درخصوص اعتبارات گفت: خسارتها به سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام شده، با پیگیری های انجام گرفته ۷۰۰ میلیارد تومان برای واریانت جدید و ۲۵۰ میلیارد تومان برای بازسازی و ترمیم محور قدیم پلدختر در حال تصویب است اما تاکنون هیچ گونه اعتباری از محل عمرانی، سیل و بحران ابلاغ نگردیده است در حالی که بیش از یکصد میلیارد تومان از توان ماشین آلات و امکانات سازمان راهداری هزینه گردیده است اما برای ادامه کار و انتخاب مشاور و پیمانکار خبره نیازمند اعتبار هستیم.

شرفی با بیان اینکه اجرای واریانت جدید محور پلدختر - خرم آباد به معاونت ساخت و توسعه راههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی واگذار شده است، اظهار کرد: محور جدید با رویکرد حفظ مسیر ارتباطی معمولان و راه دسترسی روستاهای مسیر ایجاد می شود اولویت در راه پلدختر مردم هستند که در سریعترین زمان به راه برسند.

وی با اظهار گلایه به مردم و رسانه ها گفت: با وجود این همه کار و تلاش شبانه روزی راهداران، مردم و رسانه ها در شبکه های اجتماعی انتقاد می کنند که راهداری کار را رها کرده است انتقاد خوب است اما رسانه ها که به مردم تزریق فکری می دهند باید اگاهانه اطلاعات را به مردم برسانند.

انتظار همراهی بیشتر از رسانه ها

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان خاطرنشان کرد: راهداری یک دستگاه خدمت رسان است و اگر روند عادی را طی می کرد این ۸۷۰ روستا همچنان مسدود بود انتظار داریم رسانه ها همراهی بیشتری داشته باشند و براساس تحقیق و تفحص بنویسند.

خروجی کار جهادی راهداران انقلاب در محور پلدختر بود/ تلخ و شیرین سیل از زبان معاون حمل‌ونقل

میثم قدمی معاون حمل و نقل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان در ادامه این نشست به بیان ناگفته های سیل پرداخت و افزود: در حالی که مدیرکل و معاونان هنوز زخمی تصادف پیش از نوروز و موفق به پیگیری معالجات خود نشده بودند سیل به وقوع پیوست و با پیگیری مهندس حسن نیا، مهندس شرفی و دیگر مدیران و حضور استان های معین، خروجی کار جهادی راهداران به انقلاب در محور پلدختر انجامید.

قدمی گفت: در یکی از شبها که همراه با رییس و مدیرکل ابنیه فنی سازمان راهداری ومدیرکل استان در چم حیدر حضور داشتیم حسن نیا (رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور) زمین خورد ومجبور شدیم به سختی سوار بیل مکانیکی شویم و رییس سازمان را به اورژانس برسانیم اما سرمان بلند است که شرمنده مردم نیستیم.

وی گفت: هدف ما کاهش تلفات جاده ای است و در دوسال اخیر به طور پیاپی موفق به کاهش تلفات شده ایم.

قدمی از رسانه ها خواست با نقد منصفانه راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان را یاری کنند.