به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای مهران قربانی عضو هیات عامل و معاون حملونقل این اسازمان درگردهمایی سراسری معاونان راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای بر لزوم بازنگری در اجرای وظایف و نقشهای اصلی معاونین راهداری و حملونقل جادهای استانهای سراسر كشور در راستای ارتقای بهرهوری تأكید كرد.
وی با بیان اینکه «مسئولیت سنگین جابهجایی كالا و مسافر و نگهداری راهها برعهده این بخش است.» افزود: با افزایش وظایف و مسئولیتها در استانها، نقش و تعهدات مدیران و معاونان هم افزایش مییابد، كه نیازمند تعریف وظایف جدید و بهكارگیری نیروهای متخصص و توانمند در اجرای این وظایف است.
معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای بیان داشت: چالشهای موجود در بخش حملونقل جادهای، باید به عنوان فرصتهایی نگریسته شود كه نیازمند مطالعه، بررسی و ارایه راهكارهای مؤثر بوده و در صورت اجرای برنامهها، قطعاً بهرهوری در بخش، ارتقا پیدا میكند.
وی با اشاره به اینكه راهداران علاوه بر بازدید علائم و راهها، باید به مشكلات تردد وسایل نقلیه و ایمنی هم توجه داشته باشند، افزود: رسیدگی به این مشكلات و رفع عیب و نقصهای جادهای، نقش قابل توجهی در ارتقای ایمنی جادهای و كاهش سوانح جادهای دارد و موجبات رضایتمندی مردم و هموطنان را در بردارد
تاکید بر بهرهبرداری بهینه از ماشینآلات با توجه به کمبود اعتبارات
خداداد مقبلی معاون برنامهریزی سازمان نیز در این نشست اظهار داشت: با توجه به اعتبارات اندک سال جاری مدیریت در نگهداری ماشین آلات راهداری، آموزش مسئولان بخش ماشین آلات استانها و شهرستانهای زیرمجموعه و اپراتورها جهت مدیریت کاهش هزینهها برای سرویسدهی و بهرهبرداری بهتر از ماشینآلات راهداری در دستور کار قرار گیرد.
وی با اشاره به اهمیت فعالیت مستمر گشتهای راهداری برای کاهش هزینههای نگهداری راهها خاطرنشان کرد: در محدوده زمانی باقیمانده تا آذر ماه، فرصت مناسبی برای تنظیم و لایروبی بستر رودخانهها است و بازسازی ابنیه فنی که به واسطه سیلاب تخریب شده، نیاز به تعداد قابل توجهی ماشینآلات راهداری دارد که از سوی دفتر بحران و تجهیز ماشینآلات تأمین خواهد شد.
مشکلات زیادی در پایداری بستر پروژههای عمرانی وجود داد
مقبلی با بیان این مطلب که استفاده از علم تثبیت در روسازی و زیرسازی راهها کمک شایانی به مدیریت هزینهها میکند، افزود: با توجه به خاکهای ریزدانه رسی در کشور، مشکلات زیادی در پایداری بستر پروژههای عمرانی وجود دارد که نیازمند تثبیت قبل از ساخت و ساز بوده و ضروری است، آموزش لازم به پیمانکاران و مدیران راهداری در این خصوص داده شود.
معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای افزود: در این خصوص سه استان به عنوان پایلوت انتخاب شدهاند و مقرر شد این استانها کار تثبیت را با حداقل ضخامت خاک، با آهک و سیمان انجام دهند.
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اظهار داشت: برای برقراری ارتباط بیشتر و مؤثرتر، کارگروهی متشکل از حوزه راهداری، حملونقل و معاونت منابع انسانی، پشتیبانی و رفاه در استانها تشکیل میشود تا مسائل و مشکلات استانها مطرح و از سوی ستاد پیگیری لازم انجام شود.
بهرهگیری از خدمات وکلا یا قضات مطلع برای دفاع از پروندههای تصادفات
وی با اشاره به کمبود اعتبارات در سال جاری اظهار داشت: بهرهگیری از خدمات وکلا یا قضات مطلع برای دفاع از پروندههای تصادفات و حضور مدیران حقوقی در کنار مسئولان ایمنی آگاه به مسئولیت فنی در دادگاهها میتواند از صدور احکامی که در مواردی منجر به برداشت مالی میشود، پیشگیری کند که این امر نهایت، منجر به کاهش هزینههای سازمان میشود.
براساس این گزارش در همایش سراسری معاونان راهداری، در خصوص ارسال فهرست ماشینآلات فعال فاقد GPS جهت برنامهریزی به منظور نصب GPS ، اصلاح اطلاعات در سامانه CMMS و به روزرسانی دقیق اطلاعات ماشینآلات در سامانه نظارت و كنترل لازم بر، گشتهای راهداری، تشكیل كارگروه فرعی مدیریت بحران و كمیته پدافند در ادارهكل و هر یک از استانها، تعیین كارشناس خبره آموزش دیده جهت ارائه آمار خسارتهای وارده به یرساختهای ادارهكل در حوزه مدیریت بحران و ماشین آلات مورد بحث و بررسی قرار گرفت و جهت اجرا، مصوب و به استان ها ابلاغ شده است.
نگهداری ابنیه فنی با دو برابر اعتبار ابلاغ شده به استانها
همچنین در حوزه ابنیه فنی راهها با توجه به محدودیت منابع اعتباری در حوزه نگهداری ابنیه فنی، مقرر شد نسبت به ساماندهی و نگهداری ابنیه فنی، دو برابر اعتبار ابلاغ شده به استانها از منابع استانی و یا امكانات در اختیار، اقدام شود و باتوجه به اوضاع مساعد جوی نسبت به ساماندهی و دریواسیون پلهای بزرگ اقدام و گزارش آن را به طور مرتب به دفتر مرتبط ارسال کنند.
گفتنی است؛ استفاده بهینه و به هنگام از كلیه امكانات، ماشینآلات و نیروها جهت فعالیت در شبكه كریدورهای اصلی با اولویت چاله، لكهگیری در خرابیهای شدید، بكارگیری و اولویتدهی به گزینههای پیشگیرانه كمهزینه در شبكه راههای اصلی و فرعی ﴿چاله وجود نداشته باشد﴾، برنامهریزی برای تشكیل تیم تخصصی چالهگیری، با نظارت دقیق و اهتمام جدی و تهیه پلان لكهگیری، توجه جدی بر اجرای سیاستهای ابلاغی از سوی سازمان و اقدام بهموقع جهت جذب اسناد، قیر و تهاتر بانكی، بكارگیری گزینههای كمهزینه در نگهداری در راههای فرعی و روستایی با اولویت نوكرسیل، ﴿ RAP ﴾ تراشه آسفالت، توجه ویژه به تدقیق آمار و اطلاعات ارسالی خصوصاً در راههای فرعی و روستایی به جهت برنامهریزی و اولویت برای پروژهها از رویكرد موارد مطرح در این اجلاس و مصوبات بود كه مقرر شد برای اجرا به استانها ابلاغ شود.