شناسهٔ خبر: 68724 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

ثروت مردم باید به دلیل زندگی در بافت‌های تاریخی افزایش یابد/ مشاوران باید با رویکرد بالینی به محدوده‌ها و بافت‌های تاریخی وارد شوند

پژمان مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در برنامه چهارم و پنجم نوسازی مورد تأکید و قرار بود که در این دو برنامه نوسازی بافت‌ها انجام شود، گفت: در برنامه ششم توسعه قرار شد، سالانه ۲۷۰ محله را از مجموع دو هزار و ۷۰۰ محله بازآفرینی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شرکت بازآفرینی شهری ایران، سید محمد پژمان، در همایش ملی بازآفرینی شهری در نیشابور با انتقاد از کمرنگ بودن نقش مردم در بازآفرینی، گفت: موضوع بازآفرینی شهری قبل از اینکه موضوعی کالبدی و شهرسازی  باشد، یک موضوع فرهنگی، اجتماعی  و اقتصادی است که متاسفانه این بعد از آن مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی با اشاره به لزوم افزایش نقش مردم در بازآفرینی شهری و کاهش نارسایی ها با  استفاده از ایجاد ساختارهای متفاوت، گفت: سکونتگاه های غیررسمی در هر شهری اقتضائات خاص خود را دارند و به همین دلیل ضروری است  مردم در بازآفرینی شهری مشارکت جدی داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهارکرد: امروز در بافت‌های مختلف رویکردهایمان را تغییر داده ایم زیرا کسی نیست که از اصل و نسب خود فرار کند. ما به پیشینه تاریخی خود افتخار می‌کنیم و از بافت های تاریخی که هویت و پیشینه کشور است، حفاظت خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر جلوگیری از تخریب بافت های تاریخی، گفت: بافت‌های تاریخی نباید تخریب شوند بلکه ضمن محافظت از این بافت ها، باید زندگی گذشته را تکرار کنیم.

به گفته پژمان، بهسازی، مقاوم سازی و نوسازی در بافت های تاریخی باید با رویکرد معمارانه و باارزش باشد.

او با تاکید بر اینکه اقدامات در بافت های تاریخی نباید مشابه سایر بخشهای شهر باشد، افزود: نیاز به نوعی نگاه خاص در تمامی ابعاد داریم تا بتوانیم به سمت کارهای اصیل متناسب با ویژگی های اجتماعی – فرهنگی بافت ها حرکت کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مشاوران باید با رویکرد بالینی به محدوده ها و بافت های تاریخی وارد شده و مشارکت مردم را جلب کنند، اضافه کرد: رویکرد بالینی مستلزم مطالعه خوب و عمیق محدوده و جامعه هدف و حضور پیوسته و مداوم در بافت است. به علاوه باید پیوست های اجتماعی فرهنگی همراه و در دل پروژه ها و در فرآیند مطالعه و اجرا تعریف شود و نه به عنوان مطالعه ای جداگانه و فرعی. مطالعات اقتصادی پلاک به پلاک از ضروریات رویکرد بالینی است.

پژمان با طرح این پرسش که چگونه حیات اجتماعی- اقتصادی را در بافت های تاریخی به نحوی جاری کنیم که مردم از احیای بافت های تاریخی منفعت بیشتری ببرند تا از تخریب آنها و به حفظ بافت های تاریخی رغبت نشان دهند، گفت: برای این منظور به مدلهای جدید اقتصادی و مدیریتی نیاز داریم. باید پرسید که آیا صحیح است که بافت های تاریخی را فقط از نظر اقتصاد گردشگری نگاه کنیم؟ آیا نمی توان بین اقتصاد و زندگی مردم در این بافت ها ارتباط ایجاد کرد؟

او با بیان اینکه باید ثروت مردم بخاطر زندگی در بافت های تاریخی افزایش یابد، افزود: سود و زیان در بافت های تاریخی یک نامعادله اقتصادی است که مشاوران بافت های تاریخی این نامعادله را در پروژه های مربوط به این بافت ها باید پیدا کنند. در غیر این صورت پروژه های احیا و بازآفرینی بافت های تاریخی محکوم به شکست خواهد بود.

به گفته مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، امکان حضور سازمان های مردم نهاد و سازمان های مردم نهاد را فراهم نکرده ایم و در برنامه ریزی ها و اجرا، یک تجربه از بالا به پایین داشته ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اعطای وام های ارزان قیمت برای تسهیل در فرایندهای نوسازی، گفت: ۵۰ درصد (۹ درصد) سود این وام ها را دولت تقبل کرده و به افرادی که می خواهند فرآیند نوسازی و بهسازی را انجام دهند، وام ودیعه مسکن هم تعلق می گیرد.

وی ادامه داد: شهرداری ها نیز تخفیفاتی را برای مردم در نظرگرفته اند، ولی انتظار می رود، پروانه ها کاملا رایگان صادر شود تا انگیزه های لازم برای نوسازی ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران یکی از مشکلات اصلی در حوزه بازآفرینی را متمرکز شدن اختیارات حوزه بازآفرینی در مرکز و ستادها برشمرد و گفت: با تصمیم جهادی و انقلابی که در هیئت مدیره شرکت بازآفرینی گرفته شده این اختیارات به هیئت های اجرایی استان ها داده شد. بر این اساس اعتبارات نیز در اختیار آنها قرار گرفت که امیدواریم این موضوع موجب تسریع در فرایند اجرای بازآفرینی شهری شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، اظهارکرد: معاون عمرانی استانداری، مدیرکل شهرسازی و شهردار آن شهر اختیارات هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران را بر عهده دارند و این اتفاق تحول بزرگی در نظام مدیریتی بازآفرینی شهری است.

وی تاکید کرد: نمی شود به مدیران محلی که اطلاعات کافی از منطقه دارند، دلسوزترند و پاسخ گوی مردم هم هستند، اختیاری نداد و در مقابل توقع داشت که پاسخگوی مردم باشند.