شناسهٔ خبر: 68731 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

بدون افزایش نقش تصدی‌گری، باید به ساختاری مناسب برای وزارت راه و شهرسازی دست پیدا کنیم

نشست وزیر راه و شهرسازی با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور محمد اسلامی با بیان اینکه این وزارت راه و شهرسازی باید با رویکرد علمی، نقش حاکمیتی در وظایف خود را اعمال کند، گفت: امیدواریم با کشف مشکلات ساختاری و تشکیلاتی که داریم، بتوانیم ساختار تشکیلاتی و اداری متناسب را برای این وزاتخانه ایجاد کنیم تا بتوانیم در وظایف خود در بخش‌های مختلف مانند جاده‌ها، هواشناسی، هوایی و ... که در آن‌ها نقش حاکمیتی داریم به درستی عمل کنیم. امروز جمعیت ۸۵ هزار نفری این وزارتخانه در کل کشور دستخوش تغییرات ساختاری شده است و باید بدون اینکه نقش تصدی‌گری خود را افزایش دهیم، به ساختاری مناسب برای این مجموعه دست پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور که با حضور معاونان و مدیران کل وزارت راه و شهرسازی در این وزارتخانه برگزار شد با برشمردن برخی مشکلات این وزارتخانه در زمینه ساختاری و همچنین در حوزه منابع انسانی گفت: امروز در برخی از استان‌ها و شهرستان‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم. ادغام اداره‌های کل در استان‌ها و شهرستان‌ها باعث به‌هم ریختن ساختار شده است و ای کاش این اتفاق نمی‌افتاد.  در برخی از استان‌ها و شهرستان‌ها همکاران ما با مشکلات معیشتی درگیر هستند و این موارد باید با اصلاح ساختاری برطرف شود.

وزیر راه و شهرسازی با تایید این دیدگاه که به مرور زمان نیرو باید ریزش داشته باشد بیان کرد: اما باید توجه داشت کمبود نیرو در برخی از سازمان‌ها می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به جا گذارد. برای مثال کمبود دیدبان در هواشناسی باعث کاهش قدرت پیش‌بینی این سازمان می‌شود و در بسیاری از بحران‌ها که مربوط به تغییرات آب و هوایی است می‌تواند تاثیر گذار باشد یا کمبود نیرو در قسمت‌هایی مانند مراقبت پرواز می‌تواند منجر به حادثه‌های ناگواری شود.

اسلامی در ادامه با بیان اینکه نمی‌توان با فرضیات ذهنی مدیریت کرد در خصوص راهداری‌ها توضیح داد: ما یا راهدارخانه داریم یا نداریم. راه موجود زنده است و نیاز به مراقبت دارد. فرض کنیم در راستای برون‌سپاری، راهدارخانه‌ها را به پیمانکار واگذار کنیم. برای اینکار باید سالانه ۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه داشته باشیم تا بتوانیم آن‌ها را به پیمانکار واگذار کنیم. اگر اجازه دهیم راهداری‌ها طبق ضوابط خود با نیروهای مختلف بدون نیاز به طی مراحل استخدامی و در قالب قراردادهای تامین اجتماعی قرارداد ببندند، قطعا عملکرد بهتری خواهیم داشت. همان‌طور که دیدیم در بحران سیل اخیر که بیش از ۱۲ هزار کیلومتر از راه‌های کشور با مشکل مواجه شد، این راهداری‌ها بودند که با تمام توان برای گذر از بحران و عادی شدن جاده‌ها تلاش کردند.

عضو کابینه دولت مشکلات راه‌آهن را نتیجه یکپارچه نبودن ساختار آن دانست و اظهار کرد: بخش اپراتوری از راه‌آهن جدا شد و بخش حمل و نقل آن به شرکت رجا سپرده شد و در راستای اجرای اصل ۴۴ این شرکت سر از تامین اجتماعی درآورد. شرکت تامین اجتماعی هم با بیان اینکه حمل و نقل ریلی توجیه اقتصادی ندارد در این شرکت سرمایه‌گذاری نمی‌کند، از سوی دیگر با جدا شدن بخش‌های دیگر از راه‌آهن شاهد فساد در این بخش‌ها بودیم و امروز با شرایط پیش آمده شاهدیم نیروهای این شرکت‌ها انگیزه ندارند.

اسلامی در پایان درخصوص کوچک‌سازی و برون‌سپاری در وزارت راه و شهرسازی افزود: همه سعی‌مان این است که در وزارتخانه کوچک‌سازی کنیم و همینطور ساختار سالمی داشته باشیم، اما باید بتوانیم یکپارچگی داشته باشیم. باید بازبینی‌هایی در ساختار انجام شود و در جاهایی که می‌شود برون‌سپاری کرد، اما در حوزه‌هایی که نقش حاکمیتی داریم نمی‌توان برون‌سپاری کرد.