شناسهٔ خبر: 68981 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

جلوگیری از توسعه بی رویه ساخت و سازها و حاشیه‌نشینی در محلات هدف بازآفرینی شهری اردبیل

روحی رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت : اجرای طرح جامع اقدام مشترک با همکاری شهرداری و مراجع دادگستری در محلات هدف بازآفرینی شهری استان اردبیل باعث جلوگیری از توسعه بی رویه ساخت و سازها و حاشیه‌نشینی شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل، عبدالرحمن روحی در مورد سکونتگاه‌های غیررسمی، وضعیت حاشیه‌نشینی و طرح‌های بازآفرینی استان اردبیل اظهار کرد: طرح بازآفرینی در واقع ادامه طرح توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی است که دولت در این طرح به صورت تک بعدی به محلات توجه نکرده بلکه مسایل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و عمرانی توام دیده شده است.

وی گفت : شاخص‌های توسعه مدنظر را در طرح بازآفرینی شامل پنج بافت ، بافت سکونتگاه‌های غیررسمی و یا حاشیه‌نشینی، بافت فرسوده، بافت تاریخی، روستاهای ادغام شده در شهرها و بافت ناهمگون از جمله آنهاست.

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل بیان کرد: در استان اردبیل ما در سه شهر اردبیل، مشگین‌شهر و پارس‌آباد به صورت کامل مطالعات بازآفرینی را انجام دادیم و از اعتبارات استانی در سه شهر بیله‌سوار، کوثر و گرمی مطالعات این طرح انجام شده و در دو شهر خلخال و نمین در قالب مطالعات تکمیلی این برنامه در حال انجام است.

روحی ریاست این ستاد را استاندار و دبیری آن را راه و شهرسازی استان اعلام کرد و افزود: در این زمینه کارگروه‌های مختلف با همکاری دستگاه‌های اجرایی شکل گرفته تا منطبق بر خواسته و نظر مردم و تلاش در جلب رضایت آنها کارها و برنامه‌ها اتفاق بیفتد.

وی گفت: در مرکز استان برای احداث و نوسازی واحدهای شهری در این سکونتگاه‌ها ۶۰ میلیون تومان تسهیلات و برای ساکنان سایر شهرستان‌ها ۵۰ میلیون تومان تسهیلات از طریق بانک عامل پرداخت می گردد.

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل اضافه کرد: ما با در نظر گرفتن افق ۱۴۰۰ و همراهی همه دستگاه‌ها و متولیان محلات هدف را در این سه شهر شامل گلمغان و ایران آباد در اردبیل، دره حسنعلی و نوشین دره و ولایت در مشگین‌شهر و محله زیرنهر تراب در پارس‌آباد برای اجرای طرح‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و عمرانی را در دست اجرا داریم.

وی از اختصاص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار طی سال گذشته و امسال برای اجرای طرح‌ها در محلات هدف خبر داد و گفت: این پروژه‌ها در قالب زیربنایی نظیر ساخت کلانتری و خانه محله، زیرساخت، توسعه شبکه‌های آب و فاضلاب، اصلاح شبکه، برق، توانمندسازی و آموزش و مهارت‌آموزی اجرا می‌شود که در برخی از محلات نیز با مداخله و تسهیل‌گری در ایجاد فرصت‌های اشتغال و ارتقای آموزش و مهارت خانواده‌ها اقدامات خوبی آغاز شده است.

روحی افزود: طرح جامع اقدام مشترک در محلات هدف تعریف و تعیین شده و کارگروهی نیز به منظور پیشگیری و جلوگیری از توسعه سکونتگاه‌ها را با همکاری شهرداری و مراجع دادگستری انجام می‌دهند تا از توسعه ساخت و سازها و حاشیه‌نشینی جلوگیری شود.

وی به سکونت ۳۰ درصد جمعیت استان اردبیل در این محلات اشاره کرد و بیان داشت: ما در شهر اردبیل حدودا ۱۰۰ هکتار در بافت تاریخی، ۹۶۳ هکتار در بافت فرسوده و ۸۳۰ هکتار نیز سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ شهرها فضا داریم.

گفتنی است بیش از یک هزار و ۵۲۳ هکتار بافت ناکارآمد شهری و یک هزار و ۱۴۵ هکتار سکونتگاه غیررسمی در استان اردبیل وجود دارد که عمده این بافت‌های ناکارآمد و سکونتگاه غیررسمی مربوط به شهرهای اردبیل، پارس‌آباد و مشگین‌شهر است.

رویکردی که دولت تدبیر و امید در بازآفرینی شهری و احیا و بهسازی بافت‌های قدیمی و فرسوده شهری در پیش گرفته اقدامات و فعالیت‌های مشترک با شهرداری‌ها و برخی نهادها و دستگاه‌های اجرایی است که پیش‌بینی می‌شود با تداوم اجرای این طرح‌ها در این مناطق بهترین شرایط برای سکونت مناسب فراهم آید.