شناسهٔ خبر: 69049 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به کردستان:

پروژه‌های محرک توسعه طرح بازآفرینی در کردستان در دست انجام است/ امیدواریم با تشکیل هیئت اجرایی روند بازآفرینی در استان سرعت گیرد

سخنرانی سید محمد پژمان در مراسم معارفه مدیرعامل جدید سازمان ملی زمین و مسکن مدیرعامل شرکت بازآْفرینی شهری ایران بابیان اینکه پروژه‌های محرک توسعه طرح بازآفرینی در استان کردستان در دست انجام است، ابراز امیدواری کرد، با تشکیل هیئت اجرایی در این استان، روند بازآفرینی سرعت گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدمحمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران که برای بازدید از طرح‌های بازآفرینی شهری به استان کردستان سفر کرده است با اشاره به اینکه سیاست بازآفرینی با تأکیدات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری با سرعت در سراسر کشور دنبال می‌شود، هدف سفر به کردستان را بررسی روند انجام طرح‌های بازآفرینی در این استان خواند و گفت: در این سفر روند اقدامات انجام‌شده در حوزه بازآفرینی بررسی می‌شود و اگر اقدامات انجام‌شده روند خوبی طی کرده باشد راه‌های پشتیبانی و تقویت از آن را بررسی می‌کنیم و اگر نارسایی نیز در این حوزه وجود داشته باشد به مرتفع کردن آن کمک خواهیم کرد.

وی افزود: خوشبختانه با نشاط، شادابی، اتفاق و اتحاد خوبی که بین مدیران و مسئولان شهر و استان شکل‌گرفته، شاهد روند خوبی در حوزه بازآفرینی استان در محلات و تأمین خدمات در این مناطق هستیم.

پژمان افزود: برای تولید واحدهای مسکونی در بافت فرسوده محلات هدف توافقاتی انجام دادیم و امیدواریم با مشارکت مردم و استفاده از مشوق‌های دیده‌شده در این خصوص و نیز زمینه‌سازی برای حضور سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان، احداث این واحدها سرعت گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص تفویض اختیار برای تشکیل هیئت‌های اجرایی بازآفرینی در استان تصریح کرد: با استاندار تفاهم کردیم و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، شهردار و مدیرکل راه و شهرسازی اعضای هیئت اجرایی بازآفرینی استان هستند و امیدواریم با انتخاب یک مدیر اجرایی با اختیارات کامل شرکت بازآفرینی شهری، سرعت انجام کار بالا رود و تصمیمات نافذی در این زمینه اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه با تشکیل هیئت اجرایی در کردستان، فاصله بین استان و مرکز که همواره موجب کندی در تصمیم‌گیری‌ها و عدم نفوذ بود برطرف می‌شود، ابراز امیدواری کرد: روند نوسازی واحدهای مسکونی بافت فرسوده توسط خود مردم و انبوه‌سازان سرعت گیرد و با دخالت‌های مستقیم برای تجمیع اراضی این روند شکل بهتری به خود گیرد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری خاطرنشان کرد: در کنار همه این موارد تعداد زیادی پروژه که نقش محرک توسعه برای بافت فرسوده و خصوصاً بافت تاریخی دارند در دست اقدام و خوشبختانه تعداد زیادی پروژه در حال اجراست؛ مردم نیز که تحرک دولت و شهرداری را مشاهده کرده‌اند، اشتیاق بیشتری پیدا کرده‌اند و امیدواریم روند نوسازی این بافت‌ها نیز بهتر شود.

پژمان بابیان این‌که هم‌اکنون مشکل اعتباری در حوزه بازآفرینی در استان وجود ندارد، گفت: کسانی که قصد ساخت‌وساز در این محلات را دارند می‌توانند از تسهیلات ودیعه مسکن، ساخت و نیز مشوق‌هایی نظیر پروانه ساخت رایگان و سایر تخفیفات ویژه بهره‌مند شوند.

وی گفت: در سایر حوزه‌ها نیز که ما باید پروژه‌های عام‌المنفعه انجام دهیم، دولت منابع قابل قبولی در اختیار ما گذاشته است  و ما نیز سهم استان را تخصیص داده‌ایم و مسئولان استان نیز مطابق این منابع پروژه تعریف کرده‌اند؛ ما نیز از مسئولان استان خواسته‌ایم هراندازه پروژه‌ها پیشرفت داشته باشد و هراندازه درزمینهٔ کارکرد وجود دارد برای ما فرستاده شود. هم‌اکنون منابع مالی وجود دارد و دغدغه کنونی ما جذب است تا کمبود اعتبار. امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و بتوانیم پشتیبانی لازم را از طرح‌های بازآفرینی استان داشته باشیم.