شناسهٔ خبر: 69055 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در دیدار با استاندار کردستان:

استفاده از ظرفیت‌های شهری در طرح بازآفرینی در اولویت قرار گیرد/ نباید انتظارات را بر بودجه عمومی کشور متمرکز کرد

سیدمحمد پژمان مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های شهری در طرح بازآفرینی باید مورد توجه و در اولویت قرار گیرد، گفت: نباید انتظارات را بر بودجه عمومی کشور متمرکز کرد.

سید محمد پژمان، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری که برای بازدید از طرح‌های بازآفرینی به استان کردستان سفر کرده است روز دوشنبه، دهم تیرماه با مرادنیا استاندار این استان دیدار و بر به‌کارگیری از ظرفیت‌های بومی استان در طرح بازآفرینی تأکید کرد.

 مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری بابیان اینکه نوسازی و بهسازی بافت فرسوده به‌گونه‌ای است که اگر هر دستگاهی امکانات خود را به میدان نیاورد، این کار عملی نمی‌شود، تصریح کرد: ضمن اینکه این موارد مصوبات قانونی دارد و همه دستگاه‌ها مکلف هستند برای بهبود شرایط این بافت‌ها حداقل ۳۰ درصد منابع هرسال خود را الزاماً به این بخش تخصیص دهند.

وی بابیان اینکه پیشنهادات و طرح‌هایی که آماده می‌شود عمدتاً اقتصادی نیست و مورد استقبال مردم و سرمایه‌گذاران قرار نمی‌گیرد، افزود: اقتصادی نبودن و سختی کار در این حوزه دومؤلفه‌ای است که علی‌رغم وجود تمام مشوق‌ها در طرح بازآفرینی روند انجام این طرح را با کندی مواجه می‌کند و نیازمند حضور و حمایت حاکمیت است؛ بازآفرینی پیش از آنکه مسئله‌ای عمرانی و مهندسی باشد، یک مقدمه پررنگ اقتصادی و اجتماعی دارد و باید با مردمی که در بافت‌های فرسوده زندگی و فعالیت می‌کنند در تعامل و همکاری باشیم و آنان را مجاب کنیم که باسیاست‌های ما همراهی و همکاری کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار کرد: تا زمانی که تعامل خوبی با مردم و ساکنان بافت‌های فرسوده شکل نگیرد و آنان مشارکت جدی و واقعی نداشته باشند و به میدان نیایند کار ما عملیاتی نمی‌شود.

وی افزود: کارهای اجتماعی و مردمی عمدتاً حمایت حاکمیت را می‌طلبد؛ از طرفی سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان در کشور ما عموماً کار راحت را تجربه کرده‌اند و با توجه به اینکه در طرح بازآفرینی نخست باید نظر مردم را جلب و آنان را مجاب به مشارکت کرد، پیمانکاران و سرمایه‌گذاران به دلیل سختی این کار و قادر نبودن به باز کردن گره‌های موجود برای تعامل با مردم و زمان‌بر بودن این کار، وارد میدان نمی‌شوند.

پژمان اظهار کرد: دانستن اینکه دولت در طول طرح تمام‌قد ایستاده است، قسمت‌های سخت کار را انجام می‌دهد و از سرمایه‌گذار و پیمانکار پشتیبانی و یک چتر حمایتی جدی روی سر آنان باز می‌کند، برای آنان شیرین خواهد بود.

وی بابیان اینکه غالباً طرح‌های ما از نگاه اقتصادی کنترل نشده است و صرفاً در چارچوب‌های بی‌روح طرح‌های جامع و تفصیلی محدود می‌شود، گفت: زمانی که این طرح‌ها را به معادلات اقتصادی برای نوسازی می‌برید می‌فهمید که این طرح‌ها جواب نمی‌دهد. بنابراین همکاران ما به‌عنوان ارکان توسعه شهرها باید این نکات را جدی بگیرند و اقتصادی بودن طرح را از طریق همان محلات تأمین کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اما اگر به هر دلیل این اتفاق صورت نگرفت، می‌توان با بالانس کردن این نامعادله با اتفاقات دیگری که در سطح شهر می‌افتد از ظرفیت‌های موجود بهره گرفت؛ اگر بافت آسیب‌دیده خود می‌تواند نیازهایش را تأمین کند که اقدام  خوبی است اما در غیر این صورت به‌جای متمرکز کردن همه انتظارات روی بودجه عمومی کشور که با تنگناهای ایجاد شده توسط دشمن شرایط دشوارتر نیز شده است باید از ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی موجود در شهرها استفاده کرد و با بهره بردن از مشاوران مجرب می‌توان از قابلیت‌های این محدوده‌ها حداکثر استفاده را برد تا پروژه‌ها اقتصادی شود و اگر آن نقطه قابلیت اقتصادی شدن ندارد، ظرفیت‌های شهر را شناسایی کنند و امتیازات و فرصت‌هایی آماده و صرف این مناطق کنند.

وی بابیان اینکه با کم شدن سایه مزاحمت‌های دشمنان و باز شدن دست دولت و تأمین منابع کافی باید این منابع را به‌عنوان یک ضریب اطمینان و منابع اضافه‌ای که می‌توان از طریق آن کار اضافه‌ای انجام داد، به‌حساب آورد، اظهار کرد: هیئت‌های اجرایی برای کاستن از تشریفات اداری دستگاه‌های مختلف شکل می‌گیرند و همه دستگاه‌های استان  باید در بحث بازآفرینی پشتیبان این هیئت و مدیر اجرایی آن باشند تا یک کار بالینی شکل گیرد.

وی با اشاره به برداشت غلط برخی دستگاه‌ها مبنی بر اینکه بازآفرینی تنها وظیفه وزارت راه و شهرسازی است و برای هر خدمتی که در این طرح از آنان انتظار می‌رود درخواست منابع و اعتبار می‌کنند، گفت: چنین نگاهی هیچ فرقی با روال عادی ندارد ضمن آنکه زمانی که از دولت سخن می‌گوییم منظورمان دولت با همه جامعیت آن است و هیچ دستگاهی مستثنی نیست. بنابراین همیشه برای نظم داشتن کار یک دستگاه متولی می‌شود و سایر دستگاه‌ها موظف به همکاری هستند.

وی گفت: برای تحرک بخشیدن به بخش مسکن که بحث بسیار مهمی است ظرفیت‌های موجود در استان را بررسی می‌کنیم و امیدواریم سایر اقداماتی که می‌توان برای بهبود زندگی ساکنان بافت‌های فرسوده لازم است انجام گیرد.