شناسهٔ خبر: 69117 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

مرکز ملی پایش پیش‌بینی و هشدار گردوغبار، در خوزستان راه‌اندازی می‌شود/ هشدار میزان غلظت ذرات معلق و پدیده گردوغبار، ۳ تا ۵ روز پیش از وقوع

عباس رنجبر رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو  از توسعه فعالیت‌ها و برنامه‌های عملیاتی محور، مرکز ملی پایش، پیش‌بینی و هشدار گردوغبار در استان خوزستان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مرکز ملی پایش، پیش‌بینی و هشدار گردوغبار در استان خوزستان راه‌اندازی می‌شود.

دکتر عباس رنجبر، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بابیان اینکه سازمان هواشناسی کشور در نظر دارد یک مرکز ملی پایش، پیش‌بینی و هشدار گردوغبار را در استان خوزستان راه‌اندازی کند، اظهار کرد: در این راستا اقداماتی از دو سال پیش صورت گرفته و هدف از تأسیس این مرکز پایش، پیش‌بینی غلظت گردوخاک و تهیه و صدور هشدار این پدیده است.

وی افزود: این مرکز نه تنها برای کل کشور به پیش‌بینی گردوخاک برای مدیریت و کاهش آسیب‌پذیری ناشی از این پدیده می پردازد، بلکه تلاش بر این است، بتواند هشدار و پیش‌آگاهی‌های مناسبی را برای کشورهای همسایه نظیر عراق، سوریه و افغانستان نیز صادر کند.

رنجبر اظهار کرد: این مرکز توسط سازمان هواشناسی کشور ایجادشده و با حمایت استانداری خوزستان و ستاد ملی مقابله با گردوغبار، برنامه‌های توسعه‌ای، به‌منظور تهیه و ارتقاء محصولات را در دستور کار قرار داده است؛ در این ‌ارتباط علاوه بر پیگیری‌های لازم برای تهیه و نصب سنجده‌های ذرات معلق، از اسفندماه ۹۷ اجرای طرح " مطالعه، طراحی، راه‌اندازی و توسعه سامانه جامع پایش، پیش‌بینی و هشدار گردوخاک استان خوزستان" با همکاری این پژوهشگاه در دستور کار قرار گرفته و با اقدامات انجام‌شده به‌زودی این سامانه راه‌اندازی و عملیاتی می‌شود.

هشدار وقوع گردوغبار ۳ تا ۵ روز پیش از وقوع

رنجبر با توجه به‌ضرورت اطلاع‌رسانی بهنگام هشدارها، به اپلیکیشن موبایلی  طراحی‌شده برای صدور هشدارهای لازم و دسترسی سریع و آسان آحاد مردم به این خدمات اشاره کرد و گفت: این سامانه می‌تواند ۳ تا ۵ روز قبل از رخداد، میزان غلظت گردوغبار را در نقاط مختلف کشور پیش‌بینی و شرایط کیفیت هوای شهرها ازنظر میزان ذرات معلق انجام دهد.

هشدار خودکار به دستگاه‌های اجرایی

وی تصریح کرد: این سامانه همچنین به‌صورت خودکار هشدارهای لازم را برای مدیریت بهتر این پدیده به مسئولین دستگاه‌های اجرایی مختلف کشور ارسال خواهد کرد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی جهانی یک دپارتمان ویژه پایش و پیش‌بینی و هشدار گردوغبار دارد و در این راستا دو گره منطقه‌ای، اقدام به اجرای مدل‌های عددی و تهیه محصولات می کنند، گفت: یکی از این گره‌ها موسوم به گره شمال آفریقا (مرکز سوپرکامپیوتر بارسلونا) است که در شهر بارسلونا قرار دارد و پیش‌بینی‌های آن معطوف به گردوخاک تولیدشده شمال آفریقا است و این پیش‌بینی‌ها را در اختیار کشورهای منطقه و اروپایی که  از این پدیده تأثیر پذیرند قرار می‌دهد. همچنین گره دیگر سازمان هواشناسی جهانی برای پایش و پیش بیتی گردوغبار در شرق آسیا (در چین) قرار دارد که مناطق شرقی آسیا را پوشش می‌دهد.

وی هدف سازمان هواشناسی کشور را  ایجاد یک گره سوم با همکاری سازمان هواشناسی جهانی برای محدوده غرب آسیا و خاورمیانه اعلام و اظهار کرد: به این منظور رایزنی‌ها و جلسات متعددی را از سال ۱۳۹۱ با کارشناسان و مسئولان سازمان هواشناسی جهانی داشته‌ایم و در راستای تبادل‌نظر و ظرفیت‌سازی، چند کنفرانس و کارگاه آموزشی و علمی-تخصصی در تهران و خوزستان برگزار شده است.

رنجبر با اشاره به اینکه میزان پیشرفت برنامه‌های این مرکز تحت تأثیر مشکلات به وجود آمده در کشورهای عراق و سوریه و  روابط سیاسی برخی از کشورهای منطقه قرار گرفت و مشکلاتی به سبب عدم تعامل و همکاری مؤثر برای این برنامه‌ها به وجود آمد، گفت: برخی کشورها نظیر عربستان، کویت و سایر کشورهایی که مردم آن‌ها می‌توانستند از مزایا و محصولات این سیستم برخوردار باشند همکاری لازم را انجام ندادند.

وی بابیان اینکه سازمان هواشناسی کشور با همکاری سازمان هواشناسی جهانی در نظر دارد، ظرفیت‌ها و زیرساخت‌هایی در کشورمان ایجاد کند و در ادامه سایر کشورها به این گره بپیوندند، خاطرنشان کرد: بر این اساس مرکز ملی پایش و هشدار گردوغبار باهدف اینکه علاوه بر سرویس‌دهی به‌کل کشور بتواند در مراسم‌های مذهبی و رویدادهایی مانند پیاده‌روی اربعین، در طول مسیر به زائران و مردم برخی از کشورهای همسایه نیز پیش‌بینی‌ها و هشدارهای لازم  مربوط به پدیده گردوغبار را انجام دهد، در خوزستان ایجاد شده است.