شناسهٔ خبر: 69287 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن مطرح کرد؛

پنج محله زاهدان با همکاری مشترک بنیاد مسکن و شرکت بازآفرینی نوسازی می‌شوند/ ساماندهی حاشیه نشینان چابهار و زاهدان با احداث واحدهای مسکونی بنیاد مسکن

جواد حق شناس جواد حق‌شناس با اعلام این مطلب که عملیات اجرایی ساخت برخی از واحدهای مسکونی جزو تعهد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در طرح اقدام ملی در دو شهر چابهار و زاهدان آغاز شده است از تخصیص زمین از سوی سازمان ملی زمین و مسکن به بنیاد برای این منظور خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جواد حق‌شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدامات آن بنیاد را در خصوص ساخت بخشی از تعهدات بنیاد مسکن در احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی در دو شهر چابهار و زاهدان تشریح کرد.

حق‌شناس با اعلام این مطلب که در چابهار از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سه ستاد معین مستقر شده است، گفت: شرکتی با ۲۵ نیروی حفاظتی برای نگهداری و حفاظت از اراضی ملی که سازمان ملی زمین و مسکن در اختیار بنیاد مسکن برای بازسازی قرار داده است، مستقر شده‌اند. همچنین، با  مقامات محلی از جمله فرماندار، دادستان، بازپرسی و دیگر مقامات محلی گفتگوهای لازم برای همکاری با بنیاد انجام شده و حفاظت از اراضی تحت اختیار بنیاد با هماهنگی مسئولان محلی در حال انجام است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، همکاری مقامات محلی را در چابهار و زاهدان برای حفاظت از اراضی داخل محدوده و بافت شهری، مثبت ارزیابی کرد و افزود: با استقرار ستادهای  معین نزدیک به ۳ هزار پرونده مجدد پلاک به پلاک جانمایی شد و موقعیت آنها در نقشه ثبت شد.

حق‌شناس با اعلام اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال ثبت و پردازش اطلاعات مربوط به ساکنان بافت‌های حاشیه و بافت فرسوده شهری چابهار است، توضیح داد: با شرکت طرح جامع شهر و معاونت معماری و شهرسازی وزارتخانه جلساتی برگزار شده است و مقرر شده تا آنها سازمان فضایی چابهار را به بنیاد مسکن به منظور استقرار خدمات عمومی و استقرار واحدهای مسکونی ارایه دهند و در این رابطه، هماهنگی‌ها انجام گرفته است.

وی در خصوص تعیین الگوی ساخت و ساز در چابهار نیز اعلام کرد: الگوهای ساخت و ساز در یک طبقه مسکونی و همچنین ۳طبقه با رویکرد انبوه‌سازی تهیه شده است.

حق‌شناس گفت: هم در مبحث سازه و هم در مبحث معماری کارها انجام شده است و سازمان ملی زمین و مسکن، زمین موردنیاز را برای اینکار به بنیاد مسکن اختصاص داده است. منتظر هماهنگی و تشکیل جلساتی در این خصوص با مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری هستیم.

وی در خصوص ساماندهی و احداث واحدهای مسکونی در زاهدان نیز اعلام کرد: جلسات اولیه با استان انجام شده است. محلاتی که باید مورد نوسازی قرار بگیرد ۵ محله هستند که انتخاب شده اند با شرکت شهر خانه و طرح جامع شهر هماهنگ شده که آنها طرح اولیه را با سازمان فضایی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ارایه دهند.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در همین ارتباط افزود: با سازمان برنامه و بودجه نیز برای تامین ۵۰۰ میلیاردتومان اعتبار صحبت شده و در عین‌حال رایزنی لازم نیز با بانک مسکن برای دریافت ۵۰۰ میلیاردتومان اعتبار انجام شده است.

حق‌شناس ادامه داد: سود تسهیلاتی که بانک ارایه می دهد، ۱۸ درصد است و پنج بانک برای ارایه تسهیلات با سود ۱۸ درصد به بنیاد مسکن برای احداث واحدهای مسکونی اعلام آمادگی کرده اند.

وی سود تسهیلات ۱۸ درصد را برای نوسازی بافت‌های فرسوده سودی رقمی بالا برشمرد و گفت: امیدواریم با کاهش سود و موافقت با آن به سرعت کارهای اجرایی برای بازسازی واحدهای مسکونی در زاهدان آغاز شود.

این مسئول در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی توضیح داد: زمین‌ها به نام شهرداری زاهدان است و طبق تفاهم‌نامه که به تایید وزارت راه و شهرسازی رسیده، زمین‌ها باید به نام بنیاد شوند. امیدواریم با همراهی شهرداری زاهدان نیز کارهای اجرایی برای نوسازی در زاهدان آغاز شود.