شناسهٔ خبر: 69332 - سرویس پرونده
نسخه قابل چاپ

نگاه جدی وزیر راه و شهرسازی به اقدام ملی مسکن

طرح اقدام ملی خردادماه سال جاری محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی طرح اقدام ملی را در صحن علنی مجلس تشریح کرد، طرح اقدام ملی طرح ضربتی وزارت راه و شهرسازی است که برای ساماندهی به وضعیت مسکن پس از چند ماه از حضور وزیر راه و شهرسازی مطرح شد و امروز شاهد آن هستیم که از ۴۰۰ هزار واحد مسکونی که قرار است در این طرح ساخته شود، ساخت نزدیک به ۱۵۰ هزار واحد آن شروع شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، طرح اصلی وزارت راه و شهرسازی در ادامه دولت دوازدهم در حوزه مسکن ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است. این تعداد مسکن قرار است تا سال ۱۴۰۰ ساخته و تحویل متقاضیان شود. برای ساخت این تعداد واحد مسکونی تعداد ۲۰۰ هزار واحد آن سهم شهرهای جدید است، ۱۰۰ هزار واحد آن در طرح بازآفرینی شهری ساخته می‌شود و ۱۰۰ هزار واحد آن هم به‌عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

باید این پیش‌‌فرض را درنظر داشت که وظیفه وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان یک نهاد حاکمیتی سیاست‌گذاری، بسترسازی و کنترل بازار مسکن است. در هیمن‌ راستا ساخت مسکن‌های طرح امید در راستای همین موضوع شکل گرفته است. با رشد قیمت مسکن در مدتی کوتاه که عوامل مختلف و بازارهای موازی بر آن تاثیر داشت، لزوم ورود وزارت راه و شهرسازی برای کنترل وضعیت ضروری بود، هرچند شهرداری‌ها هم در کنترل این وضعیت نقش مهمی دارند.

طرح اقدام ملی طرحی است که برای جامعه هدف در نظر گرفته شده است و به گفته وزیر راه و شهرسازی نباید بگذاریم قشر متوسط جامعه کوچک شود. بر همین اساس ساخت این تعداد مسکن با توجه به نرخ ازدواج‌هایی که در کشور در طول یک سال اتفاق می‌افتد برای جامعه هدف افراد متوسط رو به پایین در نظر گرفته شده است.

مسأله تملک اراضی برای اجرای طرح اقدام ملی از طریق تهاتر حل شود

۲۷خرداد محمداسلامی، وزیر راه و شهرسازی در نشست تخصصی پروژه‌های مشارکتی سازمان ملی زمین و مسکن ضمن تأکید بر سلامت اداری مدیران استان‌ها در اجرای طرح اقدام ملی، از مدیران خواست تا مشکلات از طرق مشارکت، تهاتر، تسهیلات دریافتی و ظرفیت بخش خصوصی حل و پیگیری شود.

محمد اسلامی ۲۷ خردادماه در نشست تخصصی پروژه‌های مشارکتی سازمان ملی زمین و مسکن، گفت: معاون امور مسکن و ساختمان وزارتخانه به عنوان فرمانده جهاد خانه‌سازی دستورات وزارتخانه را ابلاغ می‌کند و مدیران کل راه و شهرسازی به عنوان نمایندگان وزارتخانه در استان‌ها موظف به اجرای تمامی ابلاغیه‌ها و ارائه گزارش‌های لازم هستند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با واگرایی و عدم توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور، در بحث جریان‌سازی مسکن و تعللی که در برخی از استان‌ها انجام می‌شود به شدت مخالف هستیم و با آن برخورد لازم انجام می‌شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم ضمن تأکید بر این مطلب که تمامی مدیران وزارت راه و شهرسازی در استان‌ها، باید مسؤولیت تأمین مسکن مردم را براساس سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی در دستور کار قرار دهند، اعلام کرد: عقب‌ماندگی در تأمین مسکن وجود دارد که باید در اسرع وقت و با حرکت جهادی آن را جبران کنیم.

اسلامی تصریح کرد: در طرح اقدام ملی همه باید بسیج شوند تا رونق ساخت‌وساز ایجاد و عقب‌ماندگی در بخش مسکن جبران شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: مسکن جدید یعنی تولید و اقدام واقعی، اینکه عده‌ای برخی از پروژه های انجام شده را به حساب رونق تولید مسکن بگذارند پذیرفتنی نیست و قطعا در این خصوص، در صورت تخلف، برخوردهای لازم انجام می‌گیرد.

اسلامی ادامه داد: نظام ارزیابی ما در این دوره نظام نتیجه گرایی است. همچنین وزارت راه و شهرسازی، آنقدر ثروت دارد که موتور محرک اقتصاد مسکن کشور باشد.

وی در پایان گفت: قراردادهای مشارکتی با محوریت سازمان ملی زمین و مسکن عملیاتی و اجرایی شود تا شاهد شکل گیری جریان تولید مسکن در کشور باشیم.

توجه به کیفیت زندگی و مکان‌یابی مناسب در تولید مسکن ضروری است

دوم تیر ماه محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه احداث ۱۱۰ پروژه مسکونی طرح اقدام ملی با حضور رییس‌جمهوری به زودی و در روزها و هفته‌های آتی کلید می‌خورد، گفت: در بحث کیفیت دادن به زندگی مردم و توجه به معماری، در اجرای طرح های مسکنی، مهندسان مشاور فرصت مناسبی خواهند یافت تا با تعهدات خود وارد میدان عمل شوند.

وی در مراسم امضای تفاهمامه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع به منظور تامین بخشی از مسکن نیروهای مسلح، افزود: این اقدام جدای از طرح اقدام ملی برای احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور برنامه‌ریزی شده است. در عملیاتی شدن ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح اقدام ملی تاکنون ۱۴۰ هزار واحد شروع شده است و در هفته‌های آتی تفاهم‌نامه‌های مختلفی امضا می‌شود و ساخت مسکن در سراسر کشور عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

اسلامی ادامه داد: میزان عرضه مسکن متناسب با رشد جمعیت خواهد بود و بر اساس این سیاست گام برمی‌داریم. بر اساس آمار رسمی در سال ۹۷، ۵۴۵ هزار ازدواج به ثبت رسید که بر اساس آن برنامه ریزی برای احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی کلید خورد.

وزیر راه و شهرسازی مکان یابی مناسب را برای احداث واحدهای مسکونی از ضرورت ها برشمرد و گفت: نکته حائز اهمیت برای ما در احداث واحدهای مسکونی و جریان دادن به تولید مسکن در کشور، مکانیابی مناسب و همچنین توجه ویژه به کیفیت معماری و تحقق معماری ایرانی – اسلامی در اقصا نقاط کشور است.

وزیر راه و شهرسازی از پیگیری افزایش تسهیلات مسکن خبر داد

هفتم تیرماه وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصویب «افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن با قابلیت تبدیل به فروش اقساطی در بانک‌های تجاری و بانک مسکن» در ۱۴ اسفند ۹۷، از پیگیری برای تصویب مصوبه تکمیلی آن، برای افزایش تسهیلات مسکن به شرط توان پرداخت اقساط با مبلغ بیشتر خبر داد که مورد موافقت بانک مرکزی قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای توسعه تولید و عرضه مسکن در کشور سه تصمیم یا سیاست اتخاذ شده است افزود: در سیاست نخست، زمین برای تولید مسکن را در قالب قرارداد مشارکتی به انبوه ساز واگذار خواهیم کرد و این موضوع به سراسر کشور ابلاغ شده و در قالب طرح اقدام ملی مسکن در حال اجراست.

وی ادامه داد: سیاست دوم این است که طبق تصمیمی که در شورای پول و اعتبار طی اسفندماه سال گذشته اتخاذ شد بانک‌ها ۸۰ درصد از میزان پولی که برای ساخت مسکن مورد نیاز است را با کسر قیمت زمین به سازنده واگذار خواهند کرد یعنی یک مدل مالی نسبت ۸۰ به ۲۰ که برای ساخت مسکن پیاده سازی می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: پارسال بانک‌ها در کشور ۱۰۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش مسکن پرداخت کردند که این میزان تسهیلات ۱۳.۵ درصد گردش پولی در حوزه تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داد لذا تقاضا کردیم که این سهم ۲۰ درصد افزایش یابد تا توان مالی مناسب‌تری پشتوانه حرکت در بخش تولید و عرضه مسکن باشد و این تسهیلات فقط به ساخت و سازها در مکان‌هایی که تقاضای مسکن در آن وجود دارد پرداخت شود.

اسلامی همچنین در تشریح سیاست سوم این وزارتخانه در بازار مسکن بیان کرد: ایجاد گشایش در فرآیند مصوبات شورای عالی شهرسازی سومین سیاست این وزارتخانه است، به نحوی که در شهرهایی که معابر اجازه می‌دهد یعنی بارگذاری‌های سنگینی ندارد و تجهیزات و تأسیسات زیربنایی کافی وجود دارد تراکم افزایش یابد تا جذابیت برای توسعه ساخت و ساز شکل گیرد اما در شهرهایی که تراکم به حد انفجار رسیده است حتماً عوارض مضاعف برای ساخت و ساز باید ایجاد شود که از جذابیت ساخت و ساز کاسته شود، اما در کنار آن ایجاد شهرک‌های مسکونی کوچک، باکیفیت و با تراکم پایین در حریم شهرها دنبال می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: برای کاهش هزینه مصالح ساختمانی در قالب مشارکت بین بنیاد مسکن و بانک مسکن، با پیش خرید یا سفارش دادن مصالح به صورت انبوه به تولیدکنندگان، زمینه عرضه مصالح ساختمانی با تخفیف مناسب به تولیدکنندگان به نحوی که چرخه تولید برای تأمین سرمایه در گردش حمایت شود و بتوان چرخه صنعت ساختمان را فعال نگاه داشت، فراهم می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در پایان سخنانش با تأکید بر آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای رونق تولید مسکن، تصریح کرد: از تمام افرادی که دارای صلاحیت و اهلیت هستند برای مشارکت در طرح اقدام ملی تولید مسکن استقبال می‌کنیم.

برنامه ما تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است

چهارشنبه ۱۲ تیرماه هم وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نخستین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های معماری و شهرسازی درباره برنامه‌های تولید مسکن توضیح داد: برنامه ما تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است که این واحدها تا پایان دولت دوازدهم ساخته و واگذار خواهد شد. از ۴۰۰ هزار واحد اشاره شده در چند ماه گذشته فرآیند ساخت ۱۷۰ هزار واحد آغاز و به صورت روزانه پروژه‌های جدید شروع خواهد شد. چرخه عرضه و تولید مسکن متعاقب الگوی مصرف ویژه اقشار ضعیف و متوسط شتاب داده خواهد شد تا عرضه و تقاضای مسکن تقویت شود. در این زمینه تمهیداتی مانند عرضه زمین پیش‌بینی شده که قرار است زمین به سهولت در اختیار سازندگان قرار گیرد.

وی ادامه داد: برای تأمین منابع مالی این طرح بر اساس مصوبه صندوق پول و اعتبار ۸۰ درصد پول ساخت و ساز را بانک‌ها به سازندگان وام می‌دهند و نکته قابل توجه این است که این وام قابل انتقال به خریداران است. میزان وام در نظر گرفته شده برای احداث مسکن، ۱۶۰ میلیون در تهران و ۱۲۰ میلیون در کلان‌شهرها و در سایرشهرها ۱۰۰ میلیون تومان است.

محمد اسلامی با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی مربوط به جامعه هدف است تصریح کرد: در این راهکار ارگان‌های دولتی یا بنگاه‌ها با یک سیستم پس انداز می‌توانند جریان خانه دار شدن جوانان را از طریق صندوق پس انداز سرعت بخشند. همچنین در این راه به ارگان‌هایی که زمین ندارند، زمین می‌دهیم. راهکار آخر هم صدور کارت اعتباری مصالح است تا بتوانیم با ارائه آن به سازندگان، قیمت تمام شده مسکن را کاهش دهیم.

باید از تبدیل شدن حوزه مسکن به یک کالا جلوگیری کنیم

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، در جدیدترین صحبتی که درباره موضوع مسکن و طرح‌های وزارت راه و شهرسازی در برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه سوم سیما در ۱۶ تیر در خصوص بهبود بازار مسکن با استفاده از اقدامات در حوزه مسکن مهر، مسکن اجتماعی و حذف واسطه‌گری گفت: حمایت از تولید و عرضه مسکن به‌صورت پایدار برای جامعه هدف، وظیفه دولت و وزارت راه و شهرسازی است. ما مسکن را بدون هیچ پسوندی دنبال می‌کنیم چون هرکدام از آن‌ها ملاحظاتی دارد. طرح دولت تدبیر و امید طرح تولید و عرضه مسکن پایدار برای جامعه هدف است. به همین خاطر اعتقادی به اینکه محلاتی را برای اقشار ضعیف ایجاد کنیم تحت عنوان مسکن اجتماعی نداریم و با آن مخالف هستیم.

وی افزود: باید پسوندها را برداشته و خیلی ساده حرف بزنیم و بگوییم عرضه و تولید مسکن برای قشر متوسط به پایین وظیفه ما است و هدف ما از انجام‌ این وظیفه تعادل بخشی در این حوزه است. با این‌حال طبیعی است که وقتی اتفاقی افتاده و تلاطم اقتصادی در بازار پیدا می‌شود، نباید بگذاریم که قدرت قشر متوسط کاهش پیدا کند.

اسلامی ادامه داد: بنیاد مسکن تولید را در همه شهرها و استان‌های کشور آغاز کرده و در مجموع شاهد شروع یک نهضت خانه‌سازی هستیم. اعلام ساخت ۴۰۰ هزار واحد یک‌ پایه دقیق فکری قوی دارد. سال گذشته در کشور ۵۴۵ هزار ازدواج ثبت‌شده است. فرض را بر این گذاشتیم که ۲۰ درصد از این جامعه می‌توانند خانه در اختیار داشته باشند و ۸۰ درصد آن‌ که ۴۰۰ هزار واحد است را برای خانه اولی‌ها هدف قراردادیم. به این نحو بتوانیم با فعال کردن پروژه‌های نیمه‌تمام مثل مسکن مهر و اتمام دیگر پروژه‌های نیمه‌تمام، آن‌ها را با شروع نهضت تولید فراوان مسکن مطابق الگوی مسکن با قیمتی مناسب خانه‌دار کنیم. در این زمینه در کشور باید مسکن یا طبق الگو بابت عرضه و تقاضا ساخته شود که تمام سیستم‌های حمایتی آن در این مدت کوتاه فراهم‌شده است و یا اینکه شخصی‌سازی یا سفارشی‌سازی شود. باید از تبدیل شدن حوزه مسکن به یک کالا جلوگیری کنیم و باید کنترل شود.