شناسهٔ خبر: 6936 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

هاشم زهی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

پیشرفت فیزیکی واحدهای باقیمانده مسکن مهر پرند بین ۶۰ تا ۹۷ درصد/ اتصال متروی پرند به خط یک متروی تهران

باران هاشم زهی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند ضمن اعلام این‌که ۱۰ هزار واحد مسکن مهر در این شهر تکمیل شده‌اند اما برای تحویل در انتظار تکمیل خدمات زیربنایی هستند توضیحاتی درباره آخرین وضعیت متروی این شهر و تبدیل آن به پایتخت اداری کشور ارائه داد.

باران هاشم‌زهی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که در شهر جدید پرند برای ساخت مسکن مهر زمینی به مساحت ۱۳۷۰ هکتار برای ساخت بالغ بر ۹۵ هزار واحد مسکن مهر در نظر گرفته شد گفت: پرند به عنوان بزرگترین پروژه مسکن مهر ایران برای پاسخگویی به نیاز تامین مسکن گروه هدف جامعه هدفگذاری شد. در پروژه مسکن مهر مسئولیتی که وزارت راه و شهرسازی داشته تامین زمین‌ها بوده زیرا بر اساس قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن، قانون نهاده‌هایی را تعریف کرده که یکی از آن‌ها زمین است و وزارت مسکن و شهرسازی سابق تامین آن را برای ساخت مسکن مهر بر عهده داشته است.

معرفی ۴۲ هزار متقاضی مسکن مهر پرند به بانک‌ برای فروش اقساطی واحدها

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۴۲ هزار واحد مسکن مهر شهر جدید پرند تکمیل و متقاضیان این واحدها برای فروش اقساطی واحدها به بانک‌ها معرفی شده‌اند اظهار کرد: روند فروش اقساطی تقریبا به کندی صورت می‌گیرد زیرا فرایند ارسال نامه و برقراری تماس با تمامی افراد زمان‌بر است. امیدواریم سایر واحدهای مسکن مهر در شهر جدید پرند بر اساس برنامه‌های زمان‌بندی که سازنده‌ها در اختیار ما قرار داده‌اند تا پایان سال جاری تکمیل شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند درباره افزایش تسهیلات مسکن مهر از ۲۵ میلیون به ۳۰ میلیون تومان گفت: اختصاص پنج میلیون تسهیلات یارانه‌ای توسط بانک مسکن بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار در کاهش آورده متقاضیان نقش خوبی داشته است.

هاشم‌زهی درباره روند پرداخت تسهیلات به متقاضیان گفت: تاکنون با متقاضیان برای حدود ۲۱ هزار واحد در شهر پرند قراردادهای مشارکت مدنی مبادله شده و پرداخت تسهیلات نیز صورت گرفته است. همزمان با این روند از سازندگان خواسته‌ایم برنامه‌های تکمیل پروژه‌ها را اعلام کنند تا مشخص شود در هر ماه امکان تحویل چه تعداد واحد مسکن مهر وجود دارد. افق ترسیم‌شده ما این است که تا پایان سال جاری ساخت تمامی واحدها تکمیل شود.

قرارداد ۲۱ هزار واحد مسکن مهر پرند برای دریافت تسهیلات ۳۰ میلیونی امضا شده

تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی مسکن مهر موضوع دیگری بود که هاشم‌زهی به آن پرداخت و گفت: این تسهیلات به واحدهایی اختصاص می‌یابد که بالای ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و همانطور که گفتم بیش از ۲۱ هزار واحد قرارداد مشارکت در دفاتر اسناد رسمی مبادله شده است.

۱۰ هزار واحد مسکن مهر پرند در انتظار تکمیل خدمات زیربنایی

وی با تاکید بر این‌که اطلاعات پیشرفت فیزیکی واحدها در سامانه مربوط ثبت می‌شود و قابل کنترل است افزود: نگرانی ما از روند احداث ساختمان‌ها نیست زیرا معتقدیم کار ساخت آن‌ها تا پایان سال جاری به پایان می‌رسد اما از سوی دیگر با بالغ بر ۱۰ هزار واحد مسکن مهر در این شهر مواجهیم که کار ساخت آن‌ها به پایان رسیده است اما به دلیل نبود تاسیسات زیربنایی امکان تحویل آن‌ها وجود ندارد. وزارت نیرو باید تکالیف قانونی خود را در این رابطه انجام دهد تا بتوانیم این واحدها را تحویل متقاضیان دهیم.

وی با بیان این‌که تاکنون حدود ۵۰ درصد تاسیسات زیربنایی اعم از گاز، آب، فاضلاب و برق تکمیل شده است افزود: اگر این خدمات به صورت متمرکز تامین می‌شد می‌توانستیم واحدهای بیشتری را تحویل دهیم اما این خدمات در پروژه‌های مختلف مسکن مهر پراکنده است و در بسیاری از فازها به دلیل این‌که تنها یکی از این خدمات تامین نشده نمی‌توان واحد را تحویل متقاضی داد.

آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی واحدهای تکمیل نشده‌ مسکن مهر پرند

وی درباره حداکثر و حداقل پیشرفت فیزیکی واحدهایی که تاکنون تکمیل نشده‌اند گفت: برخی واحدها تا ۹۷ درصد هم پیشرفت فیزیکی دارند و کمترین میزان پیشرفت فیزیکی حدود ۶۰ درصد برآورد می‌شود.

هاشم‌زهی درباره نقش شرکت عمران شهر جدید پرند در این فرایند توضیح داد: در پیش فروش واحدها تمامی شرکت‌های عمران در شهرهای جدید نقش داور را بین سازنده و متقاضی ایفا می‌کنند و پیگیری موضوعات و برنامه‌های اجرایی را بر عهده دارند. ساخت‌وساز واحدهای مسکن مهر طبق برنامه تکمیل می‌شود و نگرانی ما این است که تاسیسات زیربنایی هم زمان با این روند تامین نشده‌اند.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند با بیان این‌که طبق برنامه‌ای که سازندگان اعلام کرده‌اند ساخت واحدها در پرند در سال جاری به اتمام می‌رسد ادامه داد: بهره‌برداری این واحدها منوط به تامین خدمات زیربنایی است. در سطوح بالای دولت تدبیرهای لازم برای این موضوع بسیار مهم شده است.

اتصال متروی شهر جدید پرند به خط یک متروی تهران

وی بر لزوم ایجاد دسترسی راحت ساکنان شهر پرند به شهرهای اطراف به ویژه تهران تاکید کرد و گفت: در همین راستا مطالعات متروی پرند پیش از دولت دهم آغاز شد و طراحی آن نیز صورت گرفت. عملیات اجرایی این مترو در سال ۸۹ کلید خورد و قراردادهایی نیز به امضا رسید که طبق آن  قرار شد این مترو شهر جدید پرند را به فرودگاه امام خمینی (ره) متصل کند. این خط مترو به طول ۱۷ کیلومتر پیشرفت خوبی داشته و بخش‌هایی از آن ریل گذاری شده است. این خط تا حرم مطهر ادامه خواهد یافت و در ادامه به خط یک متروی تهران که به میدان تجریش منتهی می‌شود متصل خواهد شد.

هاشم‌زهی ادغام وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی را سبب ایجاد مدیریت یکپارچه‌ای بر اجرای موضوع مهمی مانند مترو دانست و ادامه داد: قرار است خط یک مترو تهران از تجریش تا پرند خدمات دهد. البته این پروژه در پایان سال ۹۱ با تصمیماتی که در مقیاس کلان گرفته شد برای تکمیل به شهرداری تهران واگذار شد.

تبدیل پرند به پایتخت اداری کشور مسکوت مانده است

وی درباره صحبت‌هایی که پیش از این درباره تبدیل شهر جدید پرند به پایتخت اداری کشور شده بود توضیح داد: در این خصوص باید جایگاه تعریف‌شده قانونی تصمیم‌گیری کند و برای تصمیم‌گیری نیاز به تصمیم‌سازی است که بدون کار کارشناسی ممکن نیست و باید مطالعات در ابعاد مختلف صورت بگیرد. صحبت‌هایی در این مورد در برخی مراجع انجام شده بود اما در این چند سال در این‌‌رابطه صحبت جدی صورت نگرفته است.

هاشم‌زهی در پاسخ به این سوال که آیا شهر جدید پرند به هدف اولیه تشکیل آن که اسکان سرریز جمعیت شهر تهران بود رسیده است؟ گفت: در نگاهی کلی برای پذیرش متقاضیان مسکن مهر پرند در قانون شروطی پیشبینی شده بود که تولد در تهران، داشتن سابقه بیمه در تهران و عدم استفاده از امکانات دولتی از آن جمله است. پذیرش متقاضیان در سامانه مربوط ثبت شد و چنانچه هر یک از شروط برای متقاضی وجود نداشت سامانه اجازه ثبت نام نمی‌داد.

وی شهرهای جدید را پدیده‌ای چند وجهی دانست و گفت: خدمات، اشتغال و اسکان در کنار یکدیگر یک شهر را می‌سازند. در پرند بیش از ۴۰۰ واحد صنعتی فعالند و بسیاری از افرادی که در این واحدها مشغول کار هستند در شهر پرند اسکان دارند. خدمات مختلف اعم از درمانی، آموزشی و انتظامی نیز در مناطقی از شهر که اسکان وجود دارد به طور منطقی پراکنده شده است و فضاهای مذهبی و فرهنگی شهر نیز با رویکرد مسجد محور ساخته شده‌اند.

هاشم زهی درباره آخرین وضعیت مجموعه تجارت جهانی پرند که قرار بود در این شهر ساخته شود گفت: این مجموعه در فضایی به مساحت ۱۲۵ هکتار در نظر گرفته شده که در سال‌های گذشته در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت اما فعالیتی صورت نگرفت. ما نیز اقدامات قانونی را بر اساس مفاد قرارداد واگذاری و ظرفیت‌های پیشبینی شده در خصوص فسخ قرارداد اقدامات قانونی انجام دادیم.

وی افزود: بخش خصوصی آمادگی خود را برای اجرای این پروژه اعلام کرده و رویکرد دولت تدبیر و امید نیز فعال کردن بخش خصوصی است. /

برچسب‌ها:

نظر شما