شناسهٔ خبر: 69388 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران:

هدف از بازآفرینی کاهش فاصله سرانه‌های بافت‌ فرسوده با استاندارد و توانمندسازی ساکنان است

سخنرانی سید محمد پژمان در مراسم معارفه مدیرعامل جدید سازمان ملی زمین و مسکن پژمان در سفر به گلستان با اشاره به اینکه مجموع مساحت بافت فرسوده این استان بالغ‌بر دو هزار هکتار است، هدف از بازآفرینی را کاهش فاصله میان امکانات و سرانه‌های بافت‌ فرسوده با سرانه استاندارد و توانمندسازی ساکنان این بافت‌ها خواند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید محمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران که به‌منظور بازدید از طرح‌های بازآفرینی شهری گلستان به این استان سفر کرده است، با اشاره به اینکه ۱۴۱ هزار هکتار از عرصه‌های شهری کشور را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد، گفت: این مقدار حدود یک‌چهارم مساحت شهری کشور است.

وی سکونتگاه غیررسمی، بافت‌های تاریخی، بافت‌های فرسوده میانی و روستاهای داخل شهرها را از جمله این بافت‌ها برشمرد و گفت: درمجموع پنج میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار که جمعیتی بالغ‌بر ۲۰ میلیون نفر را شامل می‌شود در دو هزار و ۷۰۰ محله زندگی می‌کنند.

پژمان مجموع مساحت بافت فرسوده استان گلستان را بالغ‌بر دو هزار هکتار اعلام و اظهار کرد: هم‌اکنون محدوده مصوب بافت فرسوده چهار شهر استان مشخص‌شده و مطالعات بافت فرسوده دو شهر دیگر نیز انجام‌شده و به‌زودی تصویب خواهد شد.

 وی گفت: بافت فرسوده حدود ۱۶ درصد عرصه شهرها را شامل می‌شود و ۲۸ درصد جمعیت شهری نیز در این بافت‌ها ساکن هستند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری اظهار کرد: چون وضعیت اجتماعی و اقتصادی این بافت‌ها و خصوصاً در سکونتگاه‌های غیررسمی دچار آسیب‌های جدی است، حتماً مطالعات و اقدامات ما در بعد شهرسازی بر توانمندسازی این افراد و رساندن آنان به حد قابل قبولی از استاندارد معطوف خواهد بود.

وی گفت میزان خدمات و امکاناتی را که می‌خواهیم به یک خانوار بدهیم متناسب با وضعیت اقتصادی و اجتماعی آن خانوارهاست؛ ضمن اینکه حداقل‌هایی به‌عنوان استاندارد وجود دارد که فارغ از گروه و طبقه اجتماعی افراد است و باید لحاظ شود.

پژمان تصریح کرد: هدفمان این است که محلات فرسوده به میانگین خدمات موجود در شهرها دست پیدا کنند و ما باید در این زمینه کمک کنیم و مردم نیز خود آستین بالا بزنند و برای تغییر در وضعیت خود اقدام کنند.

وی ایجاد شبکه معابر به‌منظور تسهیل در رفت‌وآمد ساکنان در کنار فراهم کردن خدمات ابتدایی نظیر آب، برق و گاز، فاضلاب و ... را از جمله زیرساخت‌های لازم این محلات خواند و گفت: باید خدماتی را که احتیاج زندگی امروز شهری است باید در دسترس قرار گیرد و این موارد از جمله مواردی است که نباید وضعیت اقتصادی خانوار در آن مهم باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای تأمین سایر خدمات روبنایی نظیر خدمات آموزشی، تفریحی، درمانی در وهله اول باید عرصه‌های لازم را در خود بافت یا نزدیک‌ترین نقطه به بافت فراهم کنیم.

وی گفت: امروز دولت تسهیلات متنوعی همچون وام ارزان‌قیمت برای ساخت، ودیعه مسکن و منابعی برای ارتقا زیرساخت بافت فرسوده اختصاص داده و ما نیز تعداد زیادی پروژه برای نیل به این مقاصد تعریف کرده‌ایم و امروز عملیات اجرایی تعدادی از این پروژه‌ها در گرگان آغاز شد. نظیر پروژه سرای محله که ظرفیت سرویس‌دهی فرهنگی برای کارآفرینی و توانمندسازی ساکنان محلات فرسوده دارد.

پژمان با اشاره به وضعیت کالبدی محله "کوی محتشم" گرگان و نارضایتی ساکنان این محله از این وضعیت گفت: وضعیت کالبدی این بافت به‌گونه‌ای است که مردم در آن به زحمت زندگی می‌کنند و با توجه به استقرار یک نهاد تسهیل‌‌‌گر در این محله که با مردم تعامل نزدیکی دارد و اطلاعات خانوارهای محله را گردآوری و مشکلات، ضرورت‌ها و دغدغه‌های آنان را استخراج می‌کند، تصمیم گرفتیم مشاوری برای این محدوده انتخاب شود تا اطلاعات گردآوری‌شده از ساکنان را به نقشه‌های قانونمند شهر تبدیل کند تا برای دستگاه‌ها قابلیت اجرا داشته باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه اعلام شد شهرداری این اقدام را انجام داده است، مقرر شد درصورتی‌که مطالعات انجام‌شده مشاور شهرداری با وضعیت محوریت اجتماعی و اقتصادی مردم صورت گرفته است، این سند زودتر تصویب شود. همچنین در گفت‌وگو با نمایندگان مردم به این نتیجه رسیدیم که برای بهبود وضعیت محله باید یک دگرگونی و اتفاق در این محدوده صورت گیرد. اگر مردم در انجام این دگرگونی‌ها مشارکت و تغییرات را تحمل کنند می‌توانیم این اقدامات را با سرعت بیشتری انجام دهیم.