شناسهٔ خبر: 69404 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

برنامه روسیه برای تولید ۲۰۰ فروند سوپرجت جدید

سوخو سوپرجت-۱۰۰ وزیر صنعت فدراسیون روسیه از برنامه ریزی این کشور برای تولید ۲۰۰ فروند سوخو سوپرجت ۱۰۰ جدید خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دنیس مانتروف، وزیر صنعت فدراسیون روسیه اعلام کرد با وجود سانحه مرگباری که برای هواپیمای سوخو سوپرجت ۱۰۰ رخ داد، روسیه قصد دارد دستکم ۲۰۰ فروند دیگر از این هواپیما تولید کند. این هواپیما نخستین هواپیمای مسافری است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در روسیه تولید شده است.

در تاریخ ۵ می سال جاری، یک هواپیمای سوخو سوپرجت هواپیمایی آئروفلوت که از مسکو به سمت شهر شمالی مورمانسک پرواز می کرد، به دنبال فرود اضطراری در فرودگاه مسکو آتش گرفت و این سانحه به مرگ ۴۱ نفر از سرنشینان هواپیما منجر شد.  با این حال مقامات روس اعلام کردند دلیلی برای زمینگیر کردن این هواپیما وجود ندارد.

مانتروف که خود برای سفرهای کاری از سوخو سوپرجت استفاده می کند، گفت: تقاضا برای این هواپیما در سطح بالا باقی مانده و برنامه تولید آن تغییری نکرده است.

وی ادامه داد: این فاجعه تاثیری بر متقاضیان این هواپیما، چه مشتریان بالقوه و چه خریداران پیشین نگذاشته است. 

وزیر صنعت روسیه برنامه زمانی برای تولید ۲۰۰ فروند سوپر جت جدید و جزیاتی درباره تمام مشتریان احتمالی این هواپیما اعلام نکرد، هرچند گفت: آئروفلوت سفارشی برای ۱۰۰ فروند سوخو سوپرجت جدید ارائه کرده است. همچنین خطوط هوایی تای کم تایلند نیز قراردادی برای ۶ فروند سوپرجت با کمپانی سازنده به امضا رسانده است.

روسیه ۲ میلیارد دلار برای توسعه و تولید سوخو سوپر جت صد، که از سال ۲۰۱۱ وارد خطوط پروازی شده، هزینه کرده است. شرکت هواپیما سازی متحد روسیه که یک شرکت دولتی است، تاکنون تولید حدود ۲۰۰ فروند از این هواپیما را به اتمام رسانده است.

مانتروف در انتها با اشاره به رقابت سنگین این هواپیما با سایر رقبا در بازار جهانی گفت: با وجود انتظارات اولیه برای تقاضای سالیانه ۵۰ فروندی برای سوخو سوپرجت، در حال حاضر تقاضای سالیانه این هواپیما ۲۵ تا ۳۰ فروند است.

منبع: رویترز