شناسهٔ خبر: 6941 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مزایای سامانه سبا در گفتگو با جواد رادسعید بررسی شد؛

ایجاد یکپارچگی مناسب در سیستم‌های آماری وزارت راه و شهرسازی/معرفی جذابیت‌های پروژه‌ها به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی/ بهترین بستر برای تصمیم‌سازی مدیران

جواد راد سعید سرپرست مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی با معرفی سامانه سبا گفت: این سامانه شامل اطلاعات کلیه طرح‌ها٬ پروژه‌ها و قراردادهای وزارت راه و شهرسازی می‌‌شود و بهترین بستر برای تصمیم‌سازی مدیران و معرفی جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها است.

جواد رادسعید در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در توضیح نحوه عملکرد سامانه سبا و مزیت‌های این سامانه گفت: اطلاعات کلیه طرح‌ها٬ پروژه‌ها و قراردادهای وزارت راه و شهرسازی شامل تمام زیربخش‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه در این سامانه تجمیع شده است و با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی ماهیت پروژه محور دارد٬ عملا سیستمی که بتواند مدیریت پروژه‌ها و قراردادها را انجام دهد وجود نداشت و این سامانه بهترین بستر اطلاعاتی برای عرضه خدمات بهتر به مردم و شهروندان است.

وی با اظهار امیدواری از اینکه برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت پروژه‌ها با سامانه سبا به شکل بسیار بهتری می‌تواند صورت گیرد٬ ادامه داد: این سامانه به بهترین شکل اطلاعات را برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در اختیار مدیران قرار می‌دهد.

سرپرست مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی افزود: سامانه سبا ریز اطلاعات طرح‌های ملی٬ استانی٬ استانی ویژه و سایر طرح‌ها را با دسته‌بندی‌های گونان در خود جای می‌دهد و حتی جذب اعتباری پروژه‌ها را از محل‌های مختلف  نمایش می‌دهد؛ برخی از پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی از محل‌های عمومی تأمین اعتبار می‌شود و برخی دیگر از منابع وزارتخانه که این سامانه ریز جذب و هزینه‌کرد این اعتبارات را به نحو دقیقی نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: علاوه بر اطلاعات مالی٬ این سامانه اطلاعات پیشرفت فیزیکی و عملکردی پروژه‌ها را هم به نمایش می‌گذارد که این مسئله برای مجموعه وزارت راه و شهرسازی از اهمیت بالایی برخوردار است و امکان تصمیم‌سازی برای مدیر را فراهم می‌کند که کدام منابع را در کدام بخش هزینه کند.

رادسعید با اشاره به اینکه در دوره وزارت دکتر آخوندی تمام کریدورهای با اهمیت کشور شناسایی شده‌اند٬ گفت: بر این اساس طرح‌ها بر روی کریدورهای اصلی و شاه‌راه‌های کشور نقشه شدند و اینکه مسیرهای اصلی شریانی در چه منطقه‌ای از چه مقدار پیشرفت برخوردار است هم نمایش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه می‌توان از این سامانه برای تعریف پروژه هم استفاده کرد افزود: با استفاده از این سمانه استعداد تعریف پروژه برای هر منطقه را می‌توان بررسی کرد.

معرفی جذابیت‌های طرح‌ها و پروژه‌های وزارت راه از طریق سامانه سبا برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با یادآوری بازشدن درهای کشور به روی سرمایه‌گذاران خارجی در دولت یازدهم٬ استفاده از منابع و سرمایه‌های خارجی را یکی از ویژگی‌هایی برشمرد که سامانه سبا آن را دارد.

وی توضیح داد: ساز و کاری در حال فراهم شدن است که پروژه‌ها و قراردادهایی که امکان جذب سرمایه خارجی را دارد از طریق پرتال وزارتخانه اعلام عمومی شود و فراخوانی برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی ارائه شود.

وی افزود: با این روش می‌توان طرح‌ها و پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی را به سرمایه‌گذاران معرفی کرد و حتی موقعیت و مطالعات امکان سنجی طرح‌ها را روی سامانه قرار داد که از این طریق هم خودمان را به بخش خصوصی معرفی کردیم و هم جذابیت سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی ایجاد می‌شود.

رادسعید توجه به شاخص‌های عملکردی و هزینه‌ای در سامانه سبا به شکل جزئی را یکی دیگر از ویژگی‌های این سامانه عنوان و اضافه کرد: به این شکل از هدر رفت اعتبارات جلوگیری می‌شود و مدیران می‌توانند ببینند منابعی که با دردسر در این وضعیت جذب کرده‌اند به چه شکل هزینه شده است.

سامانه سبا از یک شاخصه آماری مشخص و تعریف شده استفاده می‌کند

وی در پاسخ به این سوال که آمار نمایش داده شده در سامانه سبا از کدام منبع اطلاعاتی و دستگاه اخذ می‌شود٬ گفت: برای مثال در پروژه‌ای ریلی که شرکت راه آهن یک آمار٬ اداره کل راه شهرسازی استان یک آمار و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یک آمار دیگر از میزان پیشرفت فیزیکی ارائه می‌دهند ما باید مبنای آماری مشخصی را برای میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها تعریف کنیم چراکه آمار هریک از این شرکت‌ها و سازمان‌ها غلط نیست بلکه مبنای آماری آن‌ها باهم متفاوت است ولی در سامانه سبا یک مبنای آماری مشخص و علمی تعریف می‌شود.

سرپرست مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی با یادآوری اطلاعات و آمارهای وارده در سیستم سبا به تأئید همه سطوح از مدیران استانی و حتی مشاوران پروژه  می‌رسد٬ تأکید کرد: از نظر آماری با راه‌اندازی سامانه سبا امیدواریم در یک بازه زمانی کوتاه شاهد یکپارچگی مناسبی در سیستم‌های آماری وزارت راه و شهرسازی باشیم./

نظر شما