شناسهٔ خبر: 69589 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

دبیرستاد بازآفرینی شهری پایدار قم خبر داد:

پارکینگ شرقی حرم حضرت معصومه(س) با فروش اوراق مشارکت احداث می‌شود/ ۴۰۰ فقره تسهیلات مشارکتی ساخت و ودیعه مسکن در قم پرداخت می شود

بازآفرینی قم دبیرستاد بازآفرینی شهری پایدار قم در دومین جلسه این ستاد از طرح احداث پارکینگ شرقی حرم مطهر حضرت معصومه(س) خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم, حسن صبوری در دومین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار قم اظهار داشت: طرح احداث پارکینگ شرقی حرم مطهر با فروش ۳۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت عملیاتی می‌شود.

وی در خصوص جزییات این طرح توضیح داد: : بیش از ۴ هکتار وسعت کل اين طرح است و ۱۹۴ هزار متر بنا در آن احداث مي شود.سه طبقه پارکینگ پیش‌بینی و یکی از طبقات نیز ویژه خدمات زائر در نظر گرفته‌ شده است.

صبوری افزود: بسته‌های پیشنهادی و تشویقی برای جلب همکاری‌های مردمی و سرمایه‌گذاری برای پیشبرد این طرح توسط شهرداری قم ارائه خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در بخش دیگری از سخنان خود درباره اقدامات صورت گرفته در بافت فرسوده شهر نیز گفت: هیئت اجرایی بازآفرینی شهری در محلات هدف تشکیل‌شده و مدیرکل راه و شهرسازی استان و شهردار شهر به ‌عنوان دبیر انتخاب‌شده‌اند، همچنین مقرر شده سازمان بهسازی اطراف حرم مطهر به‌عنوان مدیر اجرایی تعیین شود.

اسکان ۱۶۳ هزار نفر از مردم قم در ۲۰۰ هکتار از سکونتگاه‌های غیررسمی

صبوری با بیان این که حدود ۱۶۳ هزار نفر از مردم قم در ۲۰۰ هکتار از سکونتگاه‌های غیررسمی استان اسکان دارند، گفت: تا زمانی که مشخصات ستاد بازآفرینی را نداشته باشیم نمی‌توانیم تسهیلات برای این محدوده در نظر بگیریم.

مدیرکل راه و شهرسازی قم با اشاره به اینکه تعداد تسهیلاتی که در قم معرفی‌شده‌اند زیاد نیست، تصریح کرد: باید برای افزایش سهمیه تسهیلات درخواست داده شود.

وی در ادامه از تصويب ۲۰ هزار فقره تسهيلات نوسازي و بازسازي در کشور خبر داد و گفت: سهم قم از اين تسهيلات ۴۰۰ فقره يعني حدود ۲ درصد است .

صبوری ادامه داد: در سال ۹۸، تعداد ۶۷ فقره وام به بانک مسکن معرفی‌شده که شامل محله‌های شاه ابراهیم، سمیه، جوب شور و ..بوده است.

وی درباره توزیع وام‌های اخذشده در محلات هدف توضیح داد: محلاتی چون باغ پنبه و حاج زینل تمایلی برای دریافت وام نداشتند، در محلاتی که تمایل کمتری دارند باید تبلیغات خود را بیشتر کنیم.

دبیر ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان قم با بیان اینکه زیرسازی و آسفالت برخی محدوده‌ها انجام نمی‌شود، افزود: پروژه‌های فاقد طرح خیلی زیاد هستند، باید این پروژه‌ها تعیین تکلیف شوند.

صبوری اظهار کرد: اولویت ستاد بازآفرینی شهری، بهسازی کوچه‌های خاکی است، تا زمانی که کوچه خاکی در شهر وجود داشته باشد، کف‌سازی کوچه‌های آسفالت اجرایی نمی‌شود.

دبیر ستادبازآفرینی شهری پایدار قم در پایان با بيان اين که اکنون بازآفريني بافت هاي تاريخي و قديمي از جمله مطالبات اصلي شهروندان است خاطر نشان کرد: پروژه هاي بازآفريني شهري اکنون با اقبال گسترده مردم همراه شده و در صورتي که مردم همراهي نکنند اين طرح ها به موفقيت نمي رسد.