شناسهٔ خبر: 6965 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

سلطانی:

وجود ۵۹۷۵ قرارداد پروژه ملی در وزارت راه و شهرسازی/سامانه سبا موجب شفافیت هزینه‌های پروژه‌ای می‌شود/شفافیت هزینه‌ها از بروز هرگونه فساد احتمالی جلوگیری می‌کند

ابوالقاسم سلطانی مدیر کل دفتر نظارت و ارزیابی نظام‌های حمل و نقل و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وجود ۵۹۷۵ قرارداد پروژه ملی در وزارت راه و شهرسازی گفت: سامانه سبا موجب شفافیت هزینه‌های پروژه‌ای می‌شود و از بروز هرگونه فساد احتمالی جلوگیری می‌کند.

ابولقاسم سلطانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح مزیت‌های سامانه سبا٬ با اشاره به اینکه سه سال روی این سامانه کار شد گفت: نتایج مناسبی در ۶ ماه اخیر با پیگیری‌های مجدانه معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی حاصل و این سامانه راه اندازی شد.

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی نظام‌های حمل و نقل و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه سامانه سبا٬ سامانه‌ای بین بخشی و میان دستگاهی است که همه دستگاه‌های وزارتخانه باید مشارکت مناسبی در آن داشته باشند٬ افزود: با این سامانه می‌توان کلیه اعتبارات وزارت راه و شهرسازی که از هر منبعی دریافت شده را به صورت جزء به جزء رصد کرد.

وی با یادآوری اینکه تمام جزئیات پولی که وارد سیستم شده تا تبدیل به قرارداد شود به تفکیک در این سامانه قابل نمایش است ادامه داد: خروجی پیشرفت فیزیکی تولید شده نیز در این سامانه قابل نمایش است و این خروجی از طریق تمامی عوامل اجرایی مثل مدیران استانی٬ مشاور و کارفرما که با این سیستم در ارتباط هستند تکمیل می‌شود در همین رابطه هم قرار است با نمایندگان استانی جلسات مداومی برگزار شود و نحوه استفاده و تکمیل مشخصات سامانه سبا در کارگارهای آموزشی مطرح شود.

مديركل دفتر نظارت و ارزيابي نظام‌هاي حمل و نقل و تشكل‌هاي حرفه‌اي وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه مخاطب این سیستم مدیران هستند که بتوانند با استفاده از این سیستم بهترین تصمیم‌ها را برای حوزه کاری خود بگیرند٬ افزود: پیشرفت پروژه‌ها وضعیت راضی‌کننده ندارد و به علت کمبود اعتبارات مجموعه عوامل فنی و اجرایی با ۱۵ درصد ظرفیت کار می‌کنند و متوسط پیشرفت پروژه‌ها در سال به ۵ درصد رسیده است.

وی افزود: سامانه سبا قرار دادن اطلاعات بسیار خوبی در اختیار مدیران قرار می‌دهد و می‌تواند از هدر رفت هزینه‌ها جلوگیری کند.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: این سامانه موجب شفاف شدن هزینه‌های پروژه‌ای می‌شود ما باید سیستم‌های دستی ثبت اطلاعات را به کلی از وزارخانه حذف کنیم و سیستم الکترونیکی جایگزین شوند چراکه با بهره‌گیری از این سامانه‌ها حتی از روند جزئیات یک پروژه هم می‌توان مطلع شد و این مسئله از برزو فساد احتمالی جلوگیری می‌کند.

سلطانی تأکید کرد: در حال حاضر تعداد ۵۹۷۵ قرارداد فقط در حوزه طرح‌های ملی در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد که این تعداد قرارداد نیاز به مدیریت و تجدید نظر دارد و این سامانه می‌تواند با مطلع کردن مدیران از وضعیت قراردادها تصمیم‌سازی در خصوص عقد قرارداد را هم شکل‌دهی کند./

نظر شما