شناسهٔ خبر: 69672 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر اعلام کرد:

بررسی تسهیل تجارت از طریق روانسازی جریان کالا در بین کشورهای اسلامی/ افزایش کیفیت خدمات در طول زنجیره حمل و نقل خاورمیانه

جلسه معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ارایه راه حل‌های عملی برای کاهش هزینه حمل و نقل بین المللی دریایی با استفاده از چارچوب نظام تجارت و تعرفه ترجیحی بین کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از اهداف تبیین شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدعلی حسن زاده در مورد اقدامات انجام شده در راستای اجرای پروژه مطالعاتی کومسک با عنوان "تجارت و حمل و نقل دریابرد در چارچوب سیستم تعرفه و تجارت ترجیحی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (TPS-OIC)، اظهار کرد: با توجه به تصویب پروژه مطالعاتی پیشنهادی از سوی دبیرخانه سازمان همکاری‌های اسلامی (کومسک) که مقر اصلی آن در شهر آنکارا ترکیه است، فعالیت ها و اقدامات اجرایی جهت تکمیل و انجام پروژه مذکور از سوی معاونت امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این راستا جلسات کارشناسی مستمر با تیم اجرایی پروژه برگزار شد و براساس برنامه زمان بندی فازهای ۱ الی ۳ شرح خدمات پروژه و بنا به برنامه ریزی انجام شده، اولین بازدید میدانی توسط مجری پروژه از کشور ترکیه و مصاحبه با کارشناسان وزارت حمل و نقل،وزارت اقتصاد،گمرک و ... ترکیه به عنوان یکی از کشورهای منتخب پروژه طی تاریخ های ۱۸ و ۱۹ تیرماه سال جاری انجام شد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اینکه برخی دیگر از کشورهای اسلامی به عنوان همکار اصلی در بررسی های تحقیقاتی برگزیده شده اند، گفت: برنامه ریزی های لازم و هماهنگی با نمایندگان کشورهای قطر، پاکستان و عمان نیز جهت بازدیدهای میدانی و انجام مصاحبه در مدت زمان باقیمانده از پروژه (تا پایان شهریورماه سال جاری) در دست انجام است.

حسن زاده افزود: در این طرح تحقیقاتی و در فازهای مختلف مواردی نظیر  پیشینه، اهداف پروژه و رویکرد تحقیق شامل پیشینه تحقیق، بیان مسأله، اهداف و محدوده پژوهش و نتایج پروژه مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین در فاز دیگر تحت عنوان مرور ادبیات شامل مرور گزارش های مراجع بین المللی، بررسی شاخص های جهانی، مرور توافق‌نامه‌ها، کنوانسیون ها و اتحادیه های اقتصادی منطقه ای و مرور عناوین پروژه های مرتبط بررسی شد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: در فاز سوم تحت عنوان گردآوری اطلاعات نیز جمع آوری اطلاعات توصیفی مربوط به تعرفه های بخش تجارت بین المللی، امور گمرکی، امور بندری و دریایی، جاده ای و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، جمع آوری اطلاعات مربوط به صادرات و واردات فی ما بین کشورهای منتخب و بازدید میدانی از آن ها بررسی گردید.

به گفته حسن زاده پروژه مذکور به بررسی تسهیل تجارت از طریق روانسازی جریان کالا  در میان کشورهای اسلامی به محوریت جمهوری اسلامی ایران پرداخته که یکی از مهمترین سیاست‌های استراتژی سازمان همکاری های اسلامی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه هدف اصلی این پروژه یافتن راه حل های عملی برای کاهش هزینه حمل و نقل دریایی بین کشورهای اسلامی با استفاده از چارچوب TPS-OIC و افزایش کیفیت خدمات در تمام زنجیره حمل و نقل در منطقه خاورمیانه است، اظهار کرد: این هدف به طور مستقیم به سیاست "تسهیل تجارت"  سازمان همکاری های اسلامی در منطقه مرتبط است که منجر به بهبود اثربخشی و پایداری حمل و نقل بین المللی در بین کشورهای عضو OIC می شود.

در خصوص اهداف اصلی این پروژه نیز عنوان کرد:شناسایی و بررسی موانع تجاری مربوط به حمل و نقل بین المللی و دریایی بین کشورهای اسلامی و به طور مشخص بین ایران، ترکیه، قطر، عمان و پاکستان به عنوان بازیگران اصلی منطقه خاورمیانه، ارایه راه حل‌های عملی برای کاهش هزینه حمل و نقل بین المللی دریایی با استفاده از چارچوب نظام تجارت و تعرفه ترجیحی بین کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (TPS-OIC) و برآورد پتانسیل ارتقاء حجم تجارت فی ما بین کشورهای اسلامی، به ویژه کشورهای ایران، ترکیه، عمان، قطر وپاکستان در اثر اجرای راه حل پیشنهادی از مهم ترین اهداف اصلی این پروژه هستند.