شناسهٔ خبر: 69674 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تشریح آخرین وضعیت پروژه های ریلی در پنج شهر جدید/ آغاز عملیات اجرایی ۳۵ کیلومتر مسیر پیاده راه و دوچرخه در ۱۱ شهر جدید در سال ۹۸

حسن روانفر عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید خبر داد: در حال حاضر مطالعه و طراحی مسیرهای پیاده راه در شهرهای جدید اندیشه، بهارستان، صدرا، پرند و هشتگرد نیز در دستور کار قرار گرفته و تلاش است تا در سال ۹۸، ۱۱ کیلومتر از آن ها اجرایی شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شرکت عمران شهرهای جدید حسن روانفر عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در تشریح آخرین وضعیت پروژه های قطار برقی شهرهای جدید استان اصفهان بیان کرد: در حال حاضر عملیات اجرایی خط متروی شهر جدید بهارستان به اصفهان در حال انجام و در مرحله اجرای عملیات روسازی و خرید ریل قرار دارد، از سویی دیگر عملیات احداث ایستگاه آن نیز در حال احداث بوده که طبق برنامه زمانبندی شده قرار است با تلاش در جهت تأمین نقدینگی کافی و ایمنی خط برقی تا سال ۱۴۰۰ تکمیل و به بهره برداری برسد.
وی در ادامه از بازنگری طرح پروژه خط ریلی شهر جدید فولادشهر خبر داد و گفت: این پروژه به دلیل بروز برخی مشکلات در طرح مصوب قبلی قطار به سمت اصفهان، توسط مشاور بازنگری و تا کنون ۲ جلسه در شورای ترافیک استان برگزار شده است که امید داریم طرح پیشنهادی دید در جلسه سوم مصوب شود.
روانفر همچنین از پیش بینی ردیف اعتباری جدید برای اجرای قطار برقی شهر جدید مجلسی در سال جاری خبر داد و گفت: این خط ریلی به طول ۵۲ کیلومتر با مشارکت شرکت راه آهن، فولاد مبارکه و شرکت عمران شهرهای جدید اجرا خواهد شد و پس از اتصال به ایستگاه مترو در شهر جدید بهارستان، در نهایت به شبکه مترو استان اصفهان متصل خواهد شد.
به گفته این مقام مسئول امید است عملیات اجرایی این خط ریلی در سال ۹۸ آغاز و در دست اجرا قرار گیرد.
عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص پروژه قطار برقی گلبهار – چناران – مشهد نیز بیان کرد: این خط به طول ۴۶ کیلومتر و با تقاضای ۲۹ هزار سفر در روز در حال اجرا بوده که هم اکنون ۳۰ کیلومتر از مسیر آزادسازی و عملیات روسازی، آماده انجام است.
وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی ایستگاه متروی شهر جدید گلبهار خبر داد و گفت: این پروژه نزدیک به ۴ کیلومتر تونل دارد که عملیات اجرایی آن با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز و قرار است تا سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد.
روانفر در ادامه اعلام کرد: تلاش داریم تا با مشارکت شرکت راه آهن از طریق ایستگاه ابومسلم اتصالی را از شبکه ریلی مشهد به شهر جدید بینالود ایجاد و با استفاده از ظرفیت خالی ریل موجود، این شهر جدید را به حمل و نقل انبوه بر متصل کنیم.
عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در بخش دیگری از سخنان خود از مطالعه و طراحی مسیر دوچرخه در شهرهای جدید بهارستان، بینالود، سهند، صدرا، عالیشهر و فولادشهر خبر داد و گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده قرار است عملیات اجرایی بخشی از مسیرها که مطالعه و طراحی آن به اتمام رسیده به طول ۲۴ کیلومتر در سال جاری آغاز شود.
این مقام مسئول همچنین اعلام کرد: در حال حاضر مطالعه و طراحی مسیرهای پیاده راه در شهرهای جدید اندیشه، بهارستان، صدرا، پرند و هشتگرد نیز در دستور کار قرار گرفته و تلاش است تا در سال ۹۸، ۱۱ کیلومتر از آن ها اجرایی شود.
وی در پایان از انجام مراحل پایانی مطالعات طرح TOD شهر جدید پرند خبر داد و گفت: در حال حاضر به دنبال سرمایه گذار هستیم تا عملیات اجرایی پروژه مذکور با ۶ مرکز فعالیت به جز مرکز اصلی در داخل شهر آغاز شود.