شناسهٔ خبر: 69698 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مسئولیت پذیری جمعی؛ رمزعبور از تلفات روبه رشد تصادفات جاده‌ای

تصادف مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی در جلسه کمیسیون و کارگروه تخصصی ایمنی استان گفت: در صورت کنترل نکردن ، آمار تلفات جاده‌ای در سال جاری به جای کاهش رو به افزایش خواهد گذاشت.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان آذربایحان شرقی, روند نگران کننده رو به رشد تلفات جاده‌ای آذربایجان شرقی موجب شد کمیسیون و کارگروه تخصصی ایمنی استان که با حضور مدیران کل راهداری وحمل ونقل جاده ای , راه وشهرسازی و سایرمسولان استانی جلسه تشکیل و راهکارها و طرح‌های ادارات و نهادهای متولی را جمع آوری و تصمیم‌های لازم را اتخاذ شود.

دراین جلسه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه آهنگی که آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای استان در ۲ سال اخیر به خود گرفته نگران کننده است، گفت: در صورت کنترل نکردن این وضعیت، آمار تلفات جاده‌ای در سال جاری به جای کاهش رو به افزایش خواهد گذاشت.

 اورجعلی علیزاده، افزود: آمار تصادفات و تعداد تلفات جاده‌ای استان در ماه‌های مرداد و شهریور نسبت به سایر ماه‌های سال بیشتر بوده و نیاز است برای کاهش این آمار همه دستگاه‌های متولی مانند ایام نوروز در این ماه‌ها و در صورت امکان سایر ماه‌های سال بسیج شوند.

 وی با تاکید بر لزوم بررسی علل افزایش بروز تصادفات و تلفات جاده‌ای استان در دو سال اخیر، یادآوری کرد: برای کاهش این آمار رفع نقاط حادثه خیز در ۱۰ نقطه از جاده‌های استان در دستور کار امسال این اداره کل قرار گرفته است.

علیزاده، ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی استان باید راهکارها و طرح‌های خود را برای کاهش آمار تلفات جاده‌ای ارائه کنند تا پس از طرح در کمیسیون ایمنی استان تصمیم‌های لازم اتخاذ شود.

درادامه معاون قضایی دادگستری محبوب علیلو، با تاکید بر کاربردی شدن جلسات کارگروه تخصصی کمیسیون ایمنی استان، افزود: تا زمانی که جلسات به صورت کاربردی برگزار نشود نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

 وی خواستار پرهیز از جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌های اجرایی استان در این زمینه و همکاری و هماهنگی بیشتر آنها برای بررسی علل افزایش تصادفات جاده‌ای و ارائه راهکار لازم برای کاهش این آمارشد.

 مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: برای بررسی و نتیجه گیری برای کاهش آمار تلفات جاده‌ای باید سهم فوتی‌های طول سال بر اثر تصادفات جاده‌ای به تفکیک محل فوت مشخص شود تا بر اساس فراوانی محل‌های بروز تصادفات جاده‌ای اقدام لازم برای اصلاح این محل‌ها انجام شود.

 ابوالقاسم سلطانی، افزود: علاوه بر عوامل مختلف مانند وضعیت راه، خودرو و سایر عوامل در افزایش آمار تلفات سوانح جاده‌ای حضور عوامل امدادی سر صحنه، کیفیت حضور، نحوه انتقال به بیمارستان و کیفیت خدمات در بیمارستان نیز در این آمار تأثیرگذار بوده و باید در این خصوص نیز بررسی‌های لازم انجام شود.

 درپایان  مقرر شد تا پایان مرداد دستگاه‌های عضو کارگروه تخصصی کمیسیون ایمنی استان برنامه‌ها و طرح‌های خود را در راستای کاهش آمار تصادفات جاده‌ای ارائه کنند تا پس از بررسی در کمیسیون ایمنی طرح و در صورت تصویب در ماه‌های مرداد و شهریور نیز مانند طرح راهداری نوروزی اجرا شود.