شناسهٔ خبر: 6973 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نخستين همايش ملي مناطق نمونه گردشگري برگزار شد

انتقاد به عملكرد دولت گذشته نسبت به طرح مناطق نمونه گردشگری

سعید شیرکوند نخستين همايش ملي مناطق نمونه گردشگري با هدف شناسايي و تحليل وضعيت موجود با حضور معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و معاون سرمايه‌گذاري و برنامه‌ريزی سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي٬ نخستين همايش ملي مناطق نمونه گردشگري با هدف شناسايي و تحليل وضعيت موجود با حضور پيروز حناچي معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي، سعيد شيركوند معاون سرمايه‌گذاري و برنامه‌ريزي سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و مديران شهرسازي و معماري استان‌ها در ساختمان وزارت راه و شهرسازي برگزار شد. در اين نشست ضمن ارايه گزارشي مجزا از بررسي‌هاي شوراي عالي معماري و شهرسازي و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري انتخاب مناطق نمونه گردشگري دولت نهم و دهم در بوته نقد قرار گرفت.

سعيد شيركوند در ابتداي مراسم گفت: تعداد مناطق نمونه گردشگري در ايران معضلي است. جلسات متعددي با شوراي عالي معماري و شهرسازي داشتيم و معضلات بي شماري را شناسايي كرديم كه از لحاظ تعداد تا  شيوه اجرا متفاوت هستند.

وي افزود: نظر شوراي عالي معماري و شهرسازي اين است كه به سرعت وارد اين بحث نشويم و جنبه‌هاي مختلف آن را مورد بررسي قرار دهيم تا به نتيجه‌اي قابل قبول دست‌يابيم.

به گفته معاون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ايده‌هاي اين حوزه بايد ارزیابی کارشناسی و سپس تبديل به طرح شوند. در مرحله بعد نقاط قوت و ضعف طرح شناسايي و به برنامه تغيير ماهيت پیدا کنند تا در نهايت تحت قالب پروژه به اجرا درآيند.

شيركوند با اشاره به اينكه طرح مناطق نمونه گردشگري از طرح‌هاي دولت اصلاحات بود كه در دولت نهم و دهم به بدترين شيوه به اجرا درآمد افزود: دولت نهم و دهم به صورت كاملا ناشيانه اين طرح را در تمام استانها اجرا كرد به طوریکه در بسياري از استانها مناطق گردشگري به يك شوخي تبديل شد.

وي ادامه داد: ۸ منطقه گردشگري به صورت كاملا بي‌برنامه در دولت نهم و دهم مشخص شدند. در حال حاضر با آنهايي كه مصوبه دارند مشكلي نداريم و قرار نيست آنها را لغو كنيم اما در نحوه اجراي آنها با معضلات فراواني روبه رو هستيم.

وي عمده‌ترين مشكلات را در اين حوزه، سرمايه گذاراني دانست كه در اين پروژه ها حضور داشتند.

همچنين محمدرضا عليرضايي رييس شوراي روستايي ابيانه به بيان نقطه نظرات و انتقاداتي پرداخت كه روستاي ابيانه را در دهه اخير تهديد كرد. وي از مسئولان درخواست كرد تا به توسعه گردشگري فرهنگي بپردازند و تعاريف خود را از توسعه در مناطق مختلف ايران تغيير دهند.

در اين برنامه كارشناسان دفتر معماري و شهرسازي نيز حضور داشتند و به ارايه گزارشي از مشكلاتي كه طرح ها و پروژه هاي مناطق نمونه گردشگري داشتند اشاره كردند. در مدلي كه توسط اين كارشناسان ارايه شد فرآيند دسته بندي ۱۱۶۸ منطقه گردشگري به ۶ مرحله تقسيم شد و مراحل سرمايه گذاري، طرح مصوب، مالكيت اراضي، انطباق با طرح فرادست، بررسي طرح و نتيجه فرآيند توضيح داده شد.

در پايان اين نشست مديران معماري و شهرسازي تمامي استان ها فرم مشخصات مناطق نمونه گردشگري را پر كرده تا در مورد آن مناطق توسط معاونت معماري و شهرسازي وزارت راه و شهرسازی و سازمان ميراث فرهنگي بازبيني نهايي انجام و اعلام نظر شود. /

نظر شما