شناسهٔ خبر: 69782 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

اقدام عملی برای اقدام ملی

اقدام ملی اقدام عملی و اختصاص زمین برای تولید مسکن در قالب اقدام ملی یکی از شرط‌های مهم برای تحقق این طرح ملی در کشور است. از آنجا که در مصوبه‌های مختلف محوریت اختصاص زمین برای این طرح به‌عهده سازمان ملی زمین و مسکن قرار گرفته است، ‌رئیس جمهوری هم به همه دستگاه‌های کشور ابلاغ کرد همه زمین‌های خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند تا آن‌ها را برای تولید مسکن واگذار کنند. بیشترین بخش از قیمت تمام شده‌ برای تولید مسکن مربوط به زمین است و از آنجا که دولت برای کنترل بازار مسکن و رونق آن وارد شده است، با اختصاص زمین‌های دولتی برای ساخت به بخش خصوصی و دیگر اقداماتی که در این طرح برای کاهش قیمت تمام شده انجام شده است، می‌توان امیدوار بود که بحرانی که در یک سال اخیر در موضوع مسکن به‌وجود آمده است گذر کند و شاهد آرامش در بازار مسکن باشیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خبرهای بسیاری این روزها در رسانه‌های مختلف درباره طرح اقدام ملی مسکن دیده می‌شود. همه معاونت‌ها و زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن به‌نوعی درگیر این طرح هستند، تولید ۲۰۰ هزار واحد این طرح به‌عهده شرکت شهرهای جدید است،‌ ۱۰۰ هزار واحد به‌عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ۱۰۰ هزار واحد هم باید در قالب بازآفرینی شهری و در بافت فرسوده ساخته شود.

پس از اعلام طرح اقدام ملی شاهد عزم جدی مسئولان حوزه مسکن برای اجرای هر چه سریع‌تر این طرح بودیم. در ادامه به مرور برخی اقدامات که در طول یک‌ماه گذشته از سوی مسئولان و مدیران وزارت راه و شهرسازی در این خصوص انجام شده می‌پردازیم.

سامانه ثبت‌نام متقاضیان مسکن در شهرهای کوچک توسط بنیاد مسکن در دست طراحی است

سه‌شنبه ۲۱ خرداد عباس فرهادیه جزئیات واگذاری واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی به متقاضیان مسکن را به تفکیک شهرهای جدید، بازآفرینی شهری و شهرهای کوچک تشریح کرد و گفت: هم‌اکنون در شهرهای جدید، سامانه‌ای که مردم نسبت به ثبت‌نام برای خرید واحدهای مسکونی اقدام کنند، وجود ندارد، اما با پیشرفت فیزیکی که شرایط را برای پیش‌فروش و یا فروش مهیا می‌کند، این امکان فراهم خواهد شد.

عباس فرهادیه مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن با اشاره به طرح ۴۰۰ هزار واحدی اقدام ملی گفت: در شهرهای جدید تولید و احداث مسکن به روش مشارکتی است. واحدهای مسکونی که در شهرهای جدید در طرح اقدام ملی احداث می شود حدود ۷۵ درصد در اختیار انبوه‌سازان قرار دارد. بنابراین به محض آنکه آمادگی پیش‌فروش و فروش در آن واحدها اتفاق بیفتد، انبوه‌سازان به دنبال مشتری خواهند رفت و واحدهای مسکونی را عرضه می‌کنند و مردم می‌توانند در شهرهای جدید از این امکان، بهره ببرند.

فرهادیه در خصوص احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شرکت بازآفرینی شهری، توضیح داد: در بازآفرینی شهری ۸۰ هزار واحد از ۱۰۰ هزار واحد بازآفرینی که قرار است احداث شود، مربوط به اشخاص حقیقی است که خود در بافت‌های موردنظر صاحب زمین هستند و می‌خواهند از تسهیلات، اعم از بانکی، تخفیف در عوارض و یا امکانات زیرساختی استفاده کنند. بنابراین در بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده، سامانه‌ای را برای ثبت نام مردم متصور نخواهیم بود.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن ادامه داد: ۲۰ درصدی که شرکت بازآفرینی شهری در بافت ناکارآمد احداث می‌کند، کلید به کلید با زمین‌های داخل بافت فرسوده تعویض می‌شود. بدین‌معنا کسی که در بافت فرسوده یک ملکی را دارد می‌تواند از این واحدهای تولید شده کلید به کلید استفاده کند و زمین خود را واگذار کند.

فرهادیه شیوه واگذاری ۱۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی را که توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تولید و به مردم عرضه خواهد شد را نیز تشریح کرد و گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سامانه‌ای را برای شناسایی متقاضیان در دست طراحی دارد که به محض آنکه سامانه آماده شود، در معرض استفاده عمومی قرار خواهد گرفت و مردم می‌توانند به این سامانه رفته و نیاز خود را اعلام کنند.

پروژه‌های مشارکتی زمین و مسکن گامی در تحقق رونق تولید مسکن است

چهارشنبه ۲۲ خرداد هم علی نبیان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در حاشیه جلسه شورای مسکن استان گلستان از برنامه جدید سازمان متبوعش در واگذاری زمین های داخل محدوده شهرها برای اجرای پروژه‌های مشارکتی با همکاری انبوه‌سازان بخش خصوصی خبر داد.

نبیان با اشاره به اینکه در برخی استان‌ها عقد قراردادهای مشارکتی و عملیات احداث پروژه‌ها آغاز شده گفت: امیدواریم با اجرای این پروژه ها شاهد رونق تولید مسکن و اجرای فرمان مقام معظم رهبری در رفع مشکل مسکن مردم باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی از شناسایی مداوم زمین های دولتی مناسب توسط ادارات کل راه و شهرسازی استانها خبر داد و اعلام کرد: میزان این زمین ها روز به روز تغییر می کند تا بتوانیم شاهد حداکثر تولید پروژه های مشارکتی در کشور باشیم.

شناسایی زمین مورد نیاز طرح اقدام ملی در استان‌ها توسط ادارات کل راه و شهرسازی

یکشنبه ۲۶ خرداد مازیار حسینی با اعلام این مطلب که شناسایی زمین موردنیاز طرح اقدام ملی در استان‌ها توسط ادارات کل راه و شهرسازی شناسایی و نتیجه به ستاد اعلام می‌شود، بر استفاده حداکثری از ظرفیت ماده ۶ قانون ساماندهی و حمایت از عرضه و تولید مسکن، تاکید کرد.

مازیار حسینی معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه رونق دادن به طرح اقدام ملی مسکن در سایه برنامه‌ریزی و تامین‌مالی است، گفت: در دهمین جلسه شورای عالی مسکن گزارشی از برنامه‌ها و سیاستگذاری‌های تامین مالی ارایه شد و در عین حال گزارشی از اقداماتی که در خصوص بازار تعهدی مصالح انجام شده، نیز از دیگر مواردی بود که ضمن ارایه گزارش در مورد آن بحث و تبادل نظر صورت گرفت.   

حسینی بر بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های ماده ۶ قانون ساماندهی عرضه و تولید مسکن تاکید کرد و افزود: بر اساس ماده ۶ قانون عرضه و تولید مسکن، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی باید زمین مناسب را برای ساخت مسکن در اختیار این بخش قرار دهند که در مورد آن بحث و تبادل نظر انجام شد. با تاکید رییس دولت، سازمان ملی زمین و مسکن متولی شده تا این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهد و در عین حال ادارات کل راه و شهرسازی در استان‌های سراسر کشور نسبت به شناسایی و معرفی زمین های مناسب برای طرح اقدام ملی، ماموریت یافته‌اند.

وی در ادامه از تهیه و ارسال نامه ای به زودی به امضای وزیر راه و شهرسازی برای استانداران به منظور همکاری حداکثری برای شناسایی زمین های موردنیاز برای طرح اقدام ملی خبر داد و گفت: با شناسایی زمین های دولتی استفاده حداکثری از زمین های دولتی برای تولید مسکن خواهیم کرد و در این اقدام، اولویت با کارکنان دستگاه‌ها و سازمان‌هایی است که زمین معرفی می‌کنند.

زمین برای طرح اقدام ملی مسکن در شهر جدید سهند تامین و کارگاه تجهیز شده است، ساخت سه هزار واحد در شهر جدید سهند

سه‌شنبه ۲۸ خرداد عباس مصطفوی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند از تامین زمین ساخت سه هزار واحد مسکن طرح اقدام ملی شهر جدید سهند خبر داد و گفت: به این منظور کارگاه‌های ساخت نیز تجهیز شده و طرح آماده کلنگ‌زنی است.

وی افزود: بر مبنای این طرح زمین و پروانه ساخت را شرکت عمران تامین می‌کند و احداث واحدها بر عهده بخش خصوصی است.

مصطفوی با بیان اینکه سه هزار واحد در فازهای دو، سه و چهار شهر جدید سهند ساخته خواهد شد، عنوان کرد: به احتمال زیاد این طرح با حضور یکی از مقامات کشوری ظرف هفته‌های آینده کلنگ‌زنی و بلافاصله عملیات ساخت آغاز می‌شود.

اراضی در اختیار نیروهای مسلح با خروج پادگان‌ها از شهر به احداث واحدهای مسکونی آنها اختصاص می‌یابد

یکشنبه ۲ تیر سید مازیار حسینی با تاکید بر اینکه سیاست وزارت راه و شهرسازی، ترکیب جمیعتی و نه تفکیک آن در اقصی نقاط کشور است از تشکیل کمیته مشترک اجرایی بین وزارت راه و وزارت دفاع برای تحقق طرح احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای تامین بخشی از مسکن نیروهای مسلح خبر داد.

سیدمازیار حسینی معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم‌نامه احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی، گفت: بحث تولید مسکن و راه اندازی جریان تولید به عنوان سیاست کلی وزارتخانه مدنظر است و در اجرای این سیاست اقصی نقاط کشور از سواحل مکران و چابهار گرفته تا دیگر مناطق در قلب اقدام ملی برای احداث مسکن قرار دارند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در بیان اهداف رونق دادن به تولید مسکن و سیاست هایی که مدنظر این دوره از وزارتخانه راه و شهرسازی است، اعلام کرد: دستیابی به احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، تکمیل و اتمام مسکن مهر و بحث عمران روستایی هم در حوزه راه و هم در حوزه مسکن و احداث سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در برنامه است.

حسینی ادامه داد: نیروهای مسلح در داخل شهرها اراضی را تحت اختیار دارند که با قانون خروج پادگان‌ها از شهرها و تدبیر مقام معظم رهبری بخشی از اراضی به احداث واحدهای مسکونی برای آنها تعلق خواهد گرفت.

وی از استقبال وزارت دفاع از طرح احداث واحدهای مسکونی برای نیروهای مسلح در اراضی تحت اختیار آنها خبر داد و افزود: جلسات کارشناسی متعدد و ثمربخش تشکیل شده و از تمامی ظرفیت‌های لازم به منظور اجرای این طرح استفاده می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی، همچنین از تشکیل کمیته اجرایی مشترک بین وزارت راه و وزارت دفاع برای اجرایی شدن این طرح خبر داد و گفت: سیاست وزارت راه و شهرسازی ترکیب جمعتی و نه تفکیک آن است. وزارتخانه با دنبال کردن تاکیدهای مقام معظم رهبری و رییس جمهوری موضوع داشتن سرپناه را برای نیروهای مسلح و مردم ملاک عمل قرار داده است. در عین حال سرریز اجرای این طرح می تواند مورد استفاده سایر مردم قرار بگیرد.

زمین‌های دولتی در اختیار بازآفرینی قرار می‌گیرد

سه‌شنبه ۴ تیر سیدمحمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که طبق قانون، دستگاه‌های دولتی مکلف به در اختیار گذاشتن زمین‌های مازاد خود برای پروژه‌های بازآفرینی هستند گفت: هدف اصلی این است که تولید و عرضه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در مناطق ناکارآمد واحد را به خود مردم واگذار کنیم. ۸۰ هزار واحد توسط متقاضیان انجام می‌شود اما مواردی هست که باید دولت مستقیماً وارد شود. لذا ۲۰ هزار واحد را ما بر عهده گرفته‌ایم تا بتوانیم کارهای الگویی انجام دهیم. به عنوان مثال در چابهار و زاهدان بجز این‌که مداخله مستقیم کنیم راه دیگری نداشتیم.

 وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد مسکن منعقد کردیم که در این دو شهر ۱۰ هزار واحد مسکونی احداث کنند. در اهواز نیز تعدادی از خانه‌ها در خطر جدی است و باید جابه‌جا شود که امکان بازسازی مجدد وجود ندارد. زمینی را آماده کردیم که نزدیک به ۱۰۰۰ واحد آغاز می‌شود. پروژه‌های عمده دیگری هم در برخی دیگر از شهرها وجود دارد که با کمک برخی دستگاه‌ها در حال اجرای آنها هستیم. مثلاً منطقه‌ای تحت عنوان زیرکوه در ماکو، پرخطر است که بنا داریم حدود ۵۰۰ واحد را جابه‌جا کنیم.

پژمان درباره راهکار برای عدم استقبال دستگاه‌های دولتی از در اختیار گذاشتن زمین‌های خود که سابقا دیده می‌شد گفت: بحمدالله روند همکاری‌ها رو به رشد است و موارد متعددی در حال نقل و انتقال سند است. به این میزان هم بسنده نکردیم و خودمان در حال شناسایی زمین‌های دولتی هستیم. ماده ۶ قانون ساماندهی این اختیار را به ما داده که اگر دستگاه‌های دولتی، اراضی مازاد نیاز بر فعالیت‌هایشان دارند مکلف‌اند سند را به نام شرکت بازآفرینی شهری بزنند. ما در حال شناسایی این زمین‌ها هستیم و دراین‌باره خود دستگاه‌های دولتی، سازمان ثبت و شهرداری‌ها با ما همکاری می‌کنند.

احداث بیش از ١٠ هزار واحد مسکونی در سیرجان

سه‌شنبه ۱۱ تیر علی نبیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در جلسه با نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی، از عملیاتی شدن احداث بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی در این شهر در قالب طرح اقدام ملی و بازآفرینی شهری خبر داد.

بررسی زمین‌های مناسب طرح اقدام ملی و همکاری با بنیاد مسکن برای حل مشکلات متقاضیان واحدهای مسکونی سیرجان از موارد مورد بحث دیدار معاون وزیر راه و شهرسازی و نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی بود. 

 

ادامه دارد ...