شناسهٔ خبر: 69860 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی:

علت ۹۰ درصد تصادفات جاده‌اي عامل انساني است

تصادف جاده‌ای ميرمحمد مودی درخصوص دلایل تصادفات و وضعیت جاده‌های استان، اظهار کرد: در بحث سخت افزاری در چهار سال اخیر اقدامات انجام شده در جاده‌های استان دو برابر شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات واطلاع رساني اداره کل راه وشهرسازي استان خراسان جنوبي، ميرمحمد مودی در ميزگرد تصادفات جاده اي افزود: تا جایی که امکان داشته عوامل سخت افزاری ایمنی جاده ها افزایش داشته است و همچنان باید ادامه داشته باشد ضمن اینکه همکاران ما در حال افزایش ایمنی در جاده‌ها هستند.

معاون مهندسی و ساخت  اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در برخی از جاده‌ها که مباحث سخت افزاری و ایمنی انجام شده و به سقف رسیده اما بازهم نیروی انسانی دلیل تصادف است. طول دوبانده شدن جاده ها افزایش داشته عامل رخ‌به‌رخ در تصادفات کم شده اما عامل واژگونی افزایش داشته است.

 مهندي مودی عنوان کرد: در مسیرهای جاده‌های اصلی و شهری امکانات افزایش داشته اما ترددها و واژگونی به سمت جاده‌های روستایی رفته است. در جاده‌های روستایی نباید واژگونی داشته باشیم و سرعت رعایت شود‌. اینها همه نشان می‌دهد در بحث آموزش از حداقل‌ها عقب هستیم.

وی اظهار کرد: دولت با تجهیز جاده برای کاهش تصادفات کار خود را انجام می‌دهد اما آیا دانشگاه و آموزش و پرورش برای بحث آموزش افراد کاری کرده است؟

حذف کمربندی‌ها

ميرمحمد مودی گفت: با ساخت جاده در پی تجهیز و ایجاد مجتمع‌های بین راهی، افزایش پایگاه‌های امدادی و غیره بودیم و در حال حاضر به فکر حذف کمربندی‌ها هستیم یعنی مردم را مجبور کنیم از داخل شهرها عبور کنند که دلیلی برای استراحت و توقف با عبور از داخل شهرها داشته باشند. این همه کار انجام شده اما در مقوله‌های دیگر دچار مشکلاتی هستیم که باید بررسی شود.

مودی با بیان اینکه وقتی می‌گوییم سلامتی سرمایه است و جاده بیرجند-  قاین که ۵۰ درصد آن دوبانده شده است فقط برای ۴ دقیقه زودتر رسیدن است، افزود: یعنی باید هزار میلیارد تومان هزینه شود که فقط ما ۴ دقیقه زودتر برسیم. این هزینه مقرون به صرفه است یا هزینه‌ای که انسان برای سلامتی‌اش هزینه می‌کند؟

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی گفت: بعد از این دوبانده شدن‌های تا کنون جاده‌های استان فقط ۱۰ درصد دیگر جاده‌ها قرار است دوبانده شود. ۹۰ درصد دیگر نیازی به دوبانده شدن ندارد. جاده روستایی برای تردد روستایی است. ۵۵۰۰ کیلومتر راه روستایی داریم و قرار نیست راه روستایی آزاد راه شود اما این جاده نباید کشته، واژگونی، تصادف رخ‌به‌رخ بدهد و حداکثر تصادفات باید در حد جرحی باشد اما اکنون تصادفات جاده‌های روستایی نیز به سمت تصادفات جاده‌های اصلی رفته است.