شناسهٔ خبر: 70025 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران:

رادار کوشک بزم از پیشرفته ترین رادارهای موجود در جهان است/ افزایش ضریب ایمنی و ظرفیت پذیرش پرواز در ترمینال هوایی تهران

محمد حبیب اللهی مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه رادار کوشک بزم از پیشرفته‌ترین رادارهای موجود در جهان است، گفت: با استفاده از این رادار ضریب ایمنی و ظرفیت پذیرش پرواز در ترمینال هوایی تهران افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد حبیب الهی، مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به افتتاح رادار ترمینال هوایی تهران توسط وزیر راه و شهرسازی گفت: این رادار یکی از پیشرفته‌ترین رادارهای موجود جهان است که به واسطه آن علاوه بر افزایش ضریب ایمنی ترمینال هوایی تهران و مسیرهای متصل به آن، می‌توان ظرفیت پذیرش پرواز در این ترمینال را نیز افزایش داد.

وی ادامه داد: با توانمندی مد S این رادار از حداقل مکالمات بین کنترل و خلبان استفاده می کنیم و به واسطه آن می توانیم پذیرش بیشتری را در تریمنال هوایی تهران داشته باشیم.

حبیب الهی با اشاره به اینکه رادار کوشک بزم پشتیبال رادارهای موجود در فرودگاه‌های مهرآباد و حضرت امام خواهد بود، گفت: شعاع پوشش رادار MSSR این مجموعه برای پروازهای عبوری ۴۰۰ کیلومتر و شعاع پوشش رادار PSR این مجموعه برای تقرب فرودگاه‌های استان‌های تهران، البرز، قم و قزوین ۱۲۰ کیلومتر است.

وی افزود: با بهره برداری از این رادار خلا پوشش فعلی در فضای ترمینال هوایی تهران و استان های همجوار پوشش داده می شود.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه  کلیه مراحل نصب این رادار توسط دست توانمد متخصصان این شرکت صورت پذیرفته است، گفت: سال گذشته رادار بندرعباس تیز توسط متخصصان ایرانی نصب و راه‌اندازی شد و در آینده نزدیک شاهد نصب و راه اندازی رادار جدیدی در ترمینال هوایی شیراز نیز خواهیم بود.

وی ادامه داد: دستیابی ایران به دانش فنی نصب و راه اندازی رادار از این رو اهمیت دارد که در هنگام تحریم می‌توانیم مستقلا این رادارها را مورد نصب و بهره‌برداری قرار دهیم، وارسی پرواز را خود انجام دهیم و رادار را بدون نیاز به متخصصان خارجی عملیاتی کنیم. در غیر این صورت به شرکت های خارجی وابسته می شدیم و امکان داشت در شرایط موجود به تعهدات خود عمل نکنند.

حبیب الهی با اشاره به صرفه جویی ارزی حاصل شده به واسطه نصب رادار توسط متخصصان ایرانی گفت: شرکت سازنده  نصب و راه‌اندازی و وارسی پروازی رادار رقمی نزدیک به ۸۰۰ هزار یورو طلب می‌کرد.