شناسهٔ خبر: 70063 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

رییس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مطرح کرد؛

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مسائل شهرها را با خرد جمعی حل می‌کند/ صنایع دانش بنیان و پاک جایگزین صنایع آلاینده شوند/ تقویت خطوط ریلی، یکی ازاولویتهای مهم در تدوین طرح‌های جامع

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه مسائل و مشکلات شهرها با خردجمعی و با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف حل می‌شود، گفت: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران از منظر قانونی دارای اقتدار است و اعضای شورا باید از این ظرفیت شورای عالی، برای بهبود وضعیت شهرها و بهبود امور شهری بهره ببرند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در هفتمین جلسه شورای ‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ‌جاری  گفت: رونق تولید و اشتغال از اولویت‌های نظام و سیاستگذاری‌های حوزه راه و شهرسازی است.

رییس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: بخشی از آلودگی در مناطق پیرامونی بعضی کلانشهرها ناشی از آلاینده‌های صنعتی است که در استان تهران نیز، شهرک صنعتی اشتهارد از این موضوع مستثنی نیست. به همین دلیل باید صنایع و کارگاههای آلاینده از مدار خارج شده و به جای آن، صنایع دانش بنیان و پاک مستقر شود. اینکه عدهای تصور میکنند حذف صنایع راهکار مناسبی برای کاهش آلایندگی است، تصوری نادرست میباشد و راهکاری که باید دنبال شود جایگزینی صنایع پاک به جای صنایع آلاینده است. این کاری است که در توان دانشگاه‌های کشور هم هست و باید از این ظرفیت‌ها بهره گرفته شود.

اسلامی با تاکید بر این مطلب که تجربه دنیا نیز حذف صنایع نیست، بلکه رویکرد دنیا جایگزینی صنایع پاک است، توضیح داد: ایجاد شهرهای جدید از دیگر سیاست‌هایی است که وزارتخانه دنبال می‌کند اما در عین حال رویکرد ما این است که شهرهای جدید خوابگاه نباشد بلکه توأما محل فعالیت و سکونت شوند.

وی تصریح کرد: اجازه دهیم زندگی مردم در محیطی متوازن شکل بگیرد و اشتغال و سکونت را در کنار هم ببینیم. وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، مسائل مختلف را با خردجمعی پیش می‌برد، از تمامی اندیشمندان و صاحبنظران درخواست کرد تا با این دیدگاه برای حل مسائل و مشکلات مختلف مردم و کشور گام بردارند. اسلامی توضیح داد: توسعه متوازن و پایدار باید اتفاق بیفتد و یادمان نرود که امروزه در تمامی دنیا مفروضات رسیدن به شهرهای پاک متفاوت شده است و ما نیز باید در این راه گام برداریم.

این مقام مسئول با تاکید بر رد تقاضامحوری، خواستار ایجاد نگاه ملی و همه‌جانبه‌نگر در حل مسائل و مشکلات شهرها شد و گفت: انتظار از اعضای شورای‌عالی این است که با  نگاه همه جانبه نگر،برنامه‌ها و سیاست‌های ملی و نه بخشی را دنبال کنند و در سیاستگذاری‌ها اقتضائات زیست‌محیطی را نیز مدنظر داشته باشند. اسلامی تصریح کرد: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران از منظر قانونی دارای اقتدار است و اعضای شورا از این ظرفیت شورای عالی جهت بهبود وضعیت شهرها و بهبود امور بهره ببرند.

اسلامی از تهیه کنندگان طرح‌های جامع خواست تا سیاست‌های کلی وزارت راه و شهرسازی را که یکی از آنها تقویت خطوط ریلی در اکثر مناطق کشور است، مدنظر قرار دهند.