شناسهٔ خبر: 70219 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان مطرح کرد؛

جزئیات نحوه احداث قطعه یک آزادراه تهران – شمال/افتتاح رسمی در دهه فجر امسال

آزاد راه تهران شمال منوچهر خواجه‌دلویی جزئیات احداث تونل‌ها و پل‌های آزادراه تهران – شمال را تشریح کرد و گفت: از بهمن ۹۳ که چینی‌ها از این آزادراه خارج شده‌اند تا تیرماه ۹۴، قرارداد وزارت راه با بنیاد مستضعفان برای زیرسازی و در مرداد ۹۶ برای روسازی ابلاغ شد که همه این تعهدات انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، منوچهر خواجه دلویی در حاشیه بازدید رئیس جدید بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و رئیس سازمان برنامه و بودجه از قطعه یک آزادراه تهران – شمال، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قطعه یک آزادراه تهران – شمال به طول ۲۲ کیلومتر از تهران تا شهرستانک ادامه می‌یابد، گفت: ۱۳.۵ کیلومتر از این قطعه معادل ۴۲ درصد آن، تونل بوده که تعداد تونل‌ها در دو باند رفت و برگشت، ۳۹ رشته به طول ۳۲ کیلومتر است.

وی افزود: این تونل‌ها به دو شکل نفررو ویژه تردد افراد و ماشین رو، احداث شده‌اند که مجموعا ۲۹ رشته به طول ۲ کیلومتر و پل‌ها در هر دو باند رفت و برگشت، مجموعا به ۲۵ دستگاه به طول ۳.۱ کیلومتر است.

معاون ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان، طولانی‌ترین پل این قطعه را پل شماره ۶ قطعه یک آزادراه تهران – شمال به طول ۳۱۹ متر و ارتفاع ۸۰ متر از بستر رودخانه دانست و افزود: در باندهای رفت و برگشت این قطعه، ۲۰ کیلومتر دیوار حائل از کناره کوههای مسیر برای جلوگیری از ریزش احداث شده است.

به گزارش مهر، خواجه‌دلویی به احداث ۶۲ دستگاه آب رو اشاره کرد و اظهار کرد: ۱۲ میلیون متر مکعب در این قطعه عملیات خاکبرداری انجام دادیم که تاسیسات الکترومکانیکال خاص برای آن استفاده شد و در حال حاضر طول مسیر کاملا هوشمندسازی شده است.

وی به تونل‌های با ارتفاع بلند ۳ قلو «تالون» به طول ۵ کیلومتر برای تردد خودروها و دو کیلومتر تونل دیگر برای تردد افراد جهت ایمنی مسافران را نام برد و افزود: درقطعه یک این آزادراه، ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب بتن ریزی برای احداث جاده بتنی انجام شد و جهت جلوگیری از ورود آلودگی شدید هوا به داخل تونل‌ها، چند دستگاه تهویه جدید در سقف دوم تونل ها نیز نصب شده است.

معاون ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان، افتتاح رسمی این آزادراه را در دهه فجر امسال عنوان کرد و افزود: از بهمن ۹۳ که چینی‌ها از این آزادراه خارج شده‌اند تا تیرماه ۹۴، قرارداد وزارت راه با بنیاد مستضعفان برای زیرسازی و در مرداد ۹۶ برای روسازی ابلاغ شد که همه این تعهدات انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین در ۴ سال اخیر هزار ۱۱۰ تن انواع میلگرد و آهن آلات و ۷۰۰ هزار تن سیمان مصرف شده و ۸ میلیون متر مکعب خاکبرداری داشته ایم.