شناسهٔ خبر: 70233 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی:

کاهش تصادفات نیازمند احصای آمار واقعی است

کمیسیون ایمنی شهرام آدم‌نژاد گفت: برای مدیریت حوادث و جمع‌بندی تصمیمات نیازمند احصای آمار دقیق همراه با جزئیات لازم از زوایای مختلف هستیم تا تصمیمات و اجرای پروژه‌ها از بازدهی مطلوبی برخوردار شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل، شهرام آدم‌نژاد در جلسه کمیسیون ایمنی مدیریت حمل و نقل استان  که در محل سالن جلسات شیخ صفی استانداری اردبیل برگزار شد، گفت: برای ارائه آمارهای مرتبط با حوادث و تصادفات جاده‌ای می‌بایست نهایت دقت عمل وجود داشته باشد چرا که خروجی این آمار به اتخاذ تصمیمات مهم برای تأمین امنیت راه‌ها و کاهش حوادث منتهی می‌شود.

وی افزود: استان‌هایی مثل اردبیل که از قابلیت‌های گردشگری متعددی برخوردار بوده و از روند تردد رو به توسعه‌ای برخوردار هستند نیازمند توجه بیشتر به زیرساخت‌ها از جمله تکمیل و راه اندازی بزرگراه‌ها دارند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به‌منظور تأمین ایمنی مسافران و ایجاد انضباط ترافیکی، جلوگیری از انحراف به چپ متعدد خودروها که با حوادث تلخی نیز همراه می‌شود و همچنین کنترل سرعت غیرمجاز از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و تمامی نهادها باید زمینه پیشگیری از بروز چنین تخلفاتی را فراهم کنند.

آدم‌نژاد با بیان اینکه در تابستان با توجه به شرایط فصلی روند تردد در محورهای مواصلاتی افزایش قابل توجهی می‌یابد، افزود: افزایش آمار متوفیان جاده‌ای در فصل تابستان در استان‌هایی همچون اردبیل نگران‌کننده بوده و حساسیت بالایی را در مدیریت حوادث می‌طلبد.

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور تصریح کرد: می‌بایست در دو ماه آتی کنترل و نظارت‌ها در حریم راه‌های مواصلاتی به‌ویژه جاده‌های پرتردد به‌صورت اضطراری افزایش یابد تا سفری خوش و ایمن برای هموطنانمان رقم زده شود.

وی با اشاره به‌اینکه فراهم آوردن انضباط ترافیکی در محورهای مواصلاتی باید پررنگ شود، افزود: احترام به قانون و پیروی از آن در حوزه حمل و نقل شهری و بین شهری راه حل پیشگیری از بسیاری تصادفات خواهد بود و ارتقای مفاهیم آموزشی و فرهنگ رانندگی نیز به عنوان اهرم کمک کننده در این بخش قلمداد خواهد شد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی افزود: در این بین کمترین تغییرات ایمنی مربوط به خودروها بوده که انتظار می‌رود با تولید خودروهای ایمن و مجهز به سیستم‌های حفظ سلامت راننده و مسافر بتوانیم کمترین تلفات را در جاده‌ها شاهد باشیم.

آدم‌نژاد با بیان اینکه استان اردبیل در حوزه ارتقای ایمنی راه‌ها جزو استان‌های پیشروست و امیدواریم آمار تلفات جاده‌ای در این استان به ویژه در فصل گردشگری به نسبت سال گذشته کاهش پیدا کند تا دغدغه‌ها و نگرانی‌های عموم مردم در این زمینه رفع شود افزود: هر چند در استان اردبیل در سال‌های گذشته با کاهش تلفات جاده‌ای روبرو بودیم اما به یکباره در سال گذشته این تلفات از ۱۲۴ نفر به ۱۹۶ نفر رسید که هم رانندگان و هم متولیان حوزه راه و همچنین پلیس راه باید با اهتمام جدی سعی کنند ایمن‌سازی جاده‌ها را در دستور کار قرار دهند.

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور تصریح کرد: باید به دور از سیاه‌نمایی‌ها در این حوزه روی مسایل و موضوعات حساس باشیم و اجازه ندهیم تا مسافران و گردشگران  ورودی به این استان دغدغه و نگرانی از بابت تردد در جاده‌های اردبیل داشته باشند.

 آدم‌‌نژاد گفت: در کنار فعالیت خوبی که اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان و همچنین راه و شهرسازی در چهارخطه کردن مسیرها، تجهیز محورهای مواصلاتی به دوربین‌های ثبت تخلفات و سایر امکانات ایمنی داشته ضرورت دارد پلیس راه نیز با کمک گرفتن از امکانات خودرویی سایر ادارات گشت‌های نظارتی خود را در جاده‌ها افزایش دهد تا قدرت بازدارندگی در این حوزه افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه در تابستان امسال باید خاطره بد حوادث رانندگی در جاده‌های این استان جای خود را به خاطرات ماندگار از سفر به شهرستان‌های مختلف بدهد که ضرورت دارد در بحث آموزش نیز ورود پیدا کند تصریح کرد: با پیشنهاد معاون عمرانی استاندار اردبیل ما تیمی را ظرف هفته‌های آینده به استان اردبیل اعزام خواهیم کرد تا علل و عوامل تصادفات به صورت دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و تصمیم‌گیری منطقی در ارتباط با اقدامات پیشگیرانه و کنترلی با هدف کاهش تصادفات خونین در جاده‌های استان اردبیل را شاهد باشیم.