شناسهٔ خبر: 70261 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

۸۰ درصد ترددهای آذربایجان شرقی متعلق به ۱۰ محور شریانی است

علیزاده مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای آذربایجان شرقی گفت : در حال حاضر ۲۴ دوربین نظارت تصویری جاده‌ای و ۵۸ دستگاه دوربین ثبت تخلفات رانندگی در محورهای شریانی سطح استان فعال است و عملکرد مطلوبی دارند که قادرند هم سرعت لحظه‌ای و هم سرعت متوسط بین دو دوربین را ثبت کنند و محاسبه کنند که در برنامه توسعه ای این روند، ۴۰ دستگاه دیگر در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان آذربایجان شرقی, اروجعلی علیزاده با اظهار این که تمامی محورهای استان مجهز به دستگاه تردد شمار بر خط است، آمار تردد ثبت شده سال پیش  در سطح استان را ۲۵۸ میلیون تردد خواند و گفت: ۸۰ درصد  تردد ها در ۱۰ محور شریانی، یعنی ۲ هزار کیلومتر راه شریانی استان بوده است و در این زمینه حدود ۲۳۴ میلیون تردد توسط ۸۲ دستگاه تردد شمار به ثبت رسیده، و بیانگر ضرورت وجود دقت و هوشیاری بیش تر در این راه های شریانی است.

وی با تکیه بر مقایسه آمار تصادفات استان در سال ۹۷، متذکر شد: متأسفانه آمار تصادفات استان نسبت به مدت مشابه قبل خود، ۲۰ درصد افزایش یافته، و سال گذشته ۶۳۲ نفر فوتی داشته ایم و ۸۲ درصد تصادفات در همان محورهای شریانی بوده، و بیش از ۴۰۰ نفر در این محورها، جان خود را از دست داده اند. از این رو، بر اساس جمع بندی ها، تجزیه و تحلیل های انجام شده و بودجه ارایه شده  و وضعیت اعتبارات منظور شده به راهداری، در برنامه ریزی های سال جاری تأمین نیاز های واقعی این محورها را در دستور کار خود قرار داده ایم و با در نظر گرفتن اعتبار حداقل چهار درصدی برای نگهداری، تقریباً باید بودجه سالانه ای هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی برای این محورها در نظر بگیریم.

علیزاده در همین راستا، ۱۰ تا ۱۵ درصد تصادفات را ناشی از عوامل جاده ای، ۱۰ تا ۱۵ درصد را ناشی از عوامل نقص فنی خودروها، ۷۰ تا ۷۵ درصد تصادفات را ناشی از بی احتیاطی رانندگان و عدم توجه آنان به علایم و قوانین رانندگی متخلف دانست و گفت: در این راستا، این اداره کل نسبت به نصب علایم هشدار دهنده و بازدارنده همچون، تابلو، خط کشی و گاردریل و ... برای مدیریت ترافیک در چهارچوب قانونی اقدام می کند.

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در این حوزه، نیازمند فرهنگ سازی، آموزش و اجرای برنامه های فرهنگی هستیم و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، برنامه های فرهنگی و آموزشی در چند حوزه در حال اجراست و نباید فراموش شود که تابلوهای محدودیت سرعت بر اساس تجزیه و تحلیل های متخصصان و کارشناسان این حوزه در راه های اصلی ۹۵ کیلومتر در روز و ۸۵ کیلومتر در شب مشخص شده، و رانندگی بیش از این سرعت ها در داخل اتوبان های داخلی شهر یا سرعت بیش از ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر در راه های روستایی قطعاً خطرات جانی و مالی خواهد داشت و رانندگان و خانواده ها باید نسبت به کاهش خطرات جاده ای آموزش ببینند.