شناسهٔ خبر: 70466 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

دولت ۱۵۰۰ میلیارد تومان به بازآفرینی اختصاص داده است / پرداخت ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات بازآفرینی در سال ۹۸

سید محمد پژمان سیدمحمد پژمان در سفر به همدان از پرداخت یک‌صد هزار فقره تسهیلات همراه با یارانه برای بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری به مردم خبر داد و گفت: دولت در سال جاری مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان به بازآفرینی اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدمحمد پژمان که روز سه‌شنبه، هشتم مردادماه به منظور بازدید از بافت‌های ناکارآمد شهری، طرح‌های بازآفرینی و دیدار با تعدادی از مسئولان استانی به همدان سفر کرده است، سیاست محوری دولت و حاکمیت را نوسازی بافت‌های فرسوده با محوریت بخش مسکن خواند و گفت: با توجه به اینکه ارتقاء وضعیت سکونت و تامین رفاه و آسایش ساکنان این بافت‌ها، مستلزم توجه به موضوعات زیرساختی و روبنایی است، ما برای سال ۹۸ یک‌صد هزار فقره تسهیلات همراه با یارانه به مردم ارائه کرده‌ایم که ۵۰ درصد سود تسهیلات را دولت تامین می‌کند.

دولت مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای بازآفرینی اختصاص داده است

وی افزود: برای کمک به امور زیربنایی و روبنایی که کمبود آن در این مناطق وجود داشت، دولت مبلغی در حدود هزار و پانصد میلیارد تومان به این منظور اختصاص داده است و این اعتبار در قالب یک هزار و ۵۴۹ طرح عمرانی، نارسایی ها، کمبودها و خدمات مورد نیاز بخشی از بافت‌های فرسوده شهری را بر طرف می‌کند.

اولین چالش حفظ هویت بافت‌های ناکارآمد شهری فرسودگی و عدم استحکام است

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، اولین چالش حفظ هویت بافت‌های ناکارآمد را فرسودگی و عدم استحکام این بافت‌ها خواند و گفت: ساکنان این محلات باید با فرصتی که دولت ایجاد کرده است نسبت به نوسازی بناهای خود اقدام کنند.

وی افزود: از آنجا که زندگی در این محلات تنها با نوسازی بناهای مسکونی اتفاق نمی‌افتد، تصریح کرد: سایر خدمات مورد احتیاجی که می‌تواند سرزندگی و نشاط را فراهم کند و به رفع محرودیت بیانجامد در قالب طرح های بازآفرینی دیده و انجام می‌شود.

بناهای تاریخی محله جولان خریداری و مرمت شده است 



پژمان ادامه داد: در محله "جولان" بناهای تاریخی خریداری و مرمت شده است و به دنبال این هستیم که هر چه سریعتر این بناها را دایر کنیم تا مردم محله شهر از خدمات آن‌ها استفاده کنند. همچنین فضاهای بزرگ دیگری تملک شده است و در حال رایزنی با مدیران شهر و استان هستیم تا مشاور این پروژه‌ها انتخاب شود و برای فضاسازی آن‌ها با نگاه به بحث‌های بازآفرینی از دید هویت‌بخشی اقدام شود تا مردم دارای محلی با همه خدمات زیرساختی و روبنای کافی باشند؛ این امر هم‌اکنون در دستور کار است که بتوانیم با تشریک مساعی با شهرداری شهر همدان پروژه‌های مشترک تعریف کنیم تا به سرعت به اجرا گذاشته شود و در نهایت شاهد این باشیم که مردم یک احساس کاملاً مثبت برای زندگی و فعالیت در این بافت‌ها داشته باشند.

وی در بازدید از فرهنگسرای امیرالمومنین واقع در بافت فرسوده محله حصار امام خمینی (ره) همدان نیز گفت: عملیات ساخت این فرهنگسرا از سال ۱۳۹۶ با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال در مساحتسه هزار و ۲۰۰ مترمربع آغاز شده است.

پژمان در بازدید از خانه تاریخی سیفی واقع در محله جولان نیز افزود: این بنا که ثبت ملی شده، متعلق به شرکت باز آفرینی ایران است، ۷۰۰ متر مربع مساحت دارد و با هشت میلیارد ریال در چهار مرحله باز آفرینی شده است.

وی اظهار داشت: خانه تاریخی مدرسه صالحان با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال و باز آفرینی محله کُلپا با ۲ میلیارد و ۶۳۰ میلیون ریال استحکام بخشی و بازآفرینی شدند.