شناسهٔ خبر: 70569 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نائب رئیس کمسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:

عملکرد بندر امام خمینی(ره) با تخلیه ۶/۵ میلیون تن کالای اساسی در مدت ۴ ماه شایسته تقدیر بود/ ۳۲ میلیارد دلار ارز دولتی برای تأمین کالاهای اساسی اختصاص یافت

رشد 90 درصدی تخلیه  کالاهای اساسی در بندر امام نائب رئیس کمسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید از بندر امام خمینی(ره) با اشاره به تخلیه ۶/۵ میلیون تن کالای اساسی طی چهارماهه نخست جاری، تلاش در تخلیه این حجم کالا را شایسته تقدیر دانست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، خجسته نائب رئیس کمسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در معیت عضو فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی نهم مرداد ماه ضمن بازدید از بخش های مختلف مجتمع بندری امام خمینی(ره) اظهار داشت: هدف از حضور از ما در بنادر کشور از جمله بندر امام خمینی(ره) بررسی و تهیه گزارش از نحوه اختصاص ارزهای دولتی به کالاهای اساسی است.

وی در ادامه تصریح کرد:  این نوید را به مردم می دهم که در خصوص  ورود کالای اساسی به کشور نگرانی نداشته باشند چون کمیسیون اصل نود صورت جدی وارد عمل شده و نظارت دقیق خود را آغاز کرده است.

نائب رئیس کمسیون اصل مجلس شورای اسلامی که مدیران کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، گمرک بندرامام خمینی(ره) و راه آهن جنوب وی را در این بازدید همراهی می کردند، اظهارداشت: با توجه به اینکه یکی از وظایف کمیسیون اصل ۹۰ این است که ضمن نظارت دقیق بر سه قوه، به شکایت‌ها نیز به موقع رسیدگی کند؛ در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی توفیق حاصل شد که در خوزستان حاضر و بررسی‌های خود را از بندر امام خمینی(ره) شروع کنیم.

خجسته افزود: اولویت ما در این بازدیدها بحث کالاهای اساسی است که ۱۸ میلیارد دلار در سال گذشته و ۱۴ میلیارد دلار امسال برای کالاهای اساسی با توجه به شدت تحریم ها پیش بینی شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش های دریافتی ۱۰ هزار شرکت واردکننده کالای اساسی هستند که ۱۷۵ شرکت بر اساس حسابرسی صورت های مالی خوبی نداشته و ۳۶۵ شرکت نیز برای آنها ۷۰ روز مدت زمان در نظر گرفته شده تا کالای اساسی وارد کنند.

نائب رئیس کمسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین از دولت خواسته ایم که نظارت دقیقی بر واردات کالاهای اساسی داشته باشند تا کالای اساسی به موقع به دست مردم برسد.

خجسته گفت: این ۱۴ هزار دلار برای امسال پیش‌بینی شده اما آنگونه که بررسی کردیم، کالای اساسی متناسب با این میزان ارز به دست مردم نرسیده و شرکت های مربوطه باید در این زمینه پاسخگو باشند.

وی همچنین عنوان کرد: اکنون رئیس جمهور چهار وزارتخانه را مامور کرده تا به بحث کالاهای اساسی و دارو ورود کرده  و اجازه ندهند که برخی افراد با رانت از رسیدن این سرمایه به دست مردم جلوگیری کنند.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: اکنون تمام بخش های مختلف و پیش بینی شده مورد بازدید قرار می‌گیرند و تمامی شرکت هایی که ارز دولتی دریافت کرده اند، به صورت تک به تک مورد بررسی قرار می گیرند.

خجسته  ادامه داد: در سال گذشته ۷۵ درصد کالاهای اساسی از طریق بندر امام وارد شده که در این راستا از تمام کارکنان این منطقه تقدیر کنیم.

وی گفت: تاکنون ۶/۵ میلیون تن اواع کالای اساسی در این مجتمع بندری تخلیه شده است که در مقایسه با سه میلیون تن در سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار است.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اضافه کرد: با توجه به حرکت های اخیر نگران وارد شدن کالای اساسی به کشور نیستیم چونکه با رشد ۲۸ درصدی مواجه هستیم.

وی بیان کرد: شرکت های وارد کننده باید در این زمینه پاسخگو باشند و شتاب رسیدن کالا به دست مردم بیفزایند.

نائب رئیس کمسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: تمامی حقوق مردم و مطالبات آنها از حلقوم سودجویان بیرون کشیده می شود چون دستگاه های نظارتی نظارت خود را با جدیت آغاز کرده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ادامه داد: بررسی‌های میدانی هر چه سریعتر انجام می شود و گزارشات دقیق و تخلف ها به دست مقامات مربوطه می رسد.

خجسته گفت: دولت، مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ به صورت جدی برای بررسی ورود کالاهای اساسی و تعیین تکلیف کالاهایی که با ارز دولتی وارد شده در صحنه حاضر و جای نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

وی گفت: بازدید از تمامی بنادر استان خوزستان در دستور کار قرار دارد و تمامی جزئیات واردات و صادرات را در اختیار داریم که آن ها را با مشاهدات خود مطابقت می‌دهی. و با اقداماتی که کمیسیون اصل ۹۰ در پیش گرفته است ریشه رانت، فساد و کلاهبرداری خشکیده خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: این نوید را به مردم می دهیم که با همکاری مسئولان و دلسوزان نظام و فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی از بیت المال صیانت می کنیم .

خجسته بیان کرد: با توجه به نظارت دقیقی که از سوی دولت و کمیسیون اصل نود و به خصوص در گمرکات استان خوزستان صورت گرفته است بی شک در آینده هیچ مواد آلوده ای وارد نخواهد شد هر شرکتی که چنین اقدامی بکند دستگاه قضایی ورود می کند.

وی تصریح کرد : با جدیت دستگاه‌های نظارتی دست مافیای خودرو، شکر و کالای اساسی و سایر اقلام به زودی قطع خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود:  با عزم جدی دستگاه قضایی و همدلی بین مسئولان، خائنان به ملت به زودی شناسایی و به سزای اعمال خود خواهند رسید و نهضت مبارزه با مفاسد اقتصادی همچنان ادامه دارد.