به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در بازدید از تونل جاده طالقان-هشتگرد، گفت: بهرهبرداری از جاده طالقان به هشتگرد نقش بسزایی در اقتصاد مردم البرز دارد و ضمن کاهش هزینههای سفر طالقانیها، توسعه این منطقه را نیز در پی دارد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشخصات فنی این طرح افزود: احداث محور هشتگرد به طالقان در سه قطعه مجزا برنامهریزی شده که قطعه اول آن از شهرک طالقان تا تونل، قطعه دوم تونل و قطعه سوم از تونل تا هشتگرد تعریف شده است.
اسلامی با بیان اینکه تاکنون برای اجرای این طرح ۹۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای اتمام به ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است، ادامه داد: ۱۷ کیلومتر از این جاده ۴۱ کیلومتری آسفالت شده است که بدون احتساب تونل پیشرفت این پروژه به ۸۰ درصد میرسد.
وی با بیان اینکه بهرهبرداری از این محور در کاهش ترافیک کرج - قزوین موثر است، افزود: این پروژه ۴۴ کیلومتری یکی از پروژههایی است که باوجود نیاز مبرم مردم به آن طولانی شده و زمان زیادی از شروع ساخت آن میگذرد.
عضو کابینه دوازدهم بیان کرد: در آخرین مصاحبه درباره مسیر هشتگرد-طالقان اعلام کردیم که مسیر تا آخر تابستان به بهرهبرداری میرسد ولی با مشاهدات امروز به این نتیجه رسیدیم که این کار به صلاح نیست چون متأسفانه تمهیدات ایمنی در طراحی هندسی آن انجام نشده و حتماً باید با توجه به کوهستانی و برفگیر بودن مسیر، ایمنسازی انجام شود.
وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه دلیل در نظر نگرفتن تمهیدات ایمنی در این مسیر با توضیح اینکه در ابتدا این پروژه با فرض یک راه دسترسی روستایی شروع شده است، توضیح داد: در طول سنوات گذشته این مفروضات با توجه به تقاضاهای جدید تغییر کرده است. با توجه به نیاز امروز هندسه راه اصلی و کیفیت آن منطبق با ضوابط استاندارد نیست و حتماً امروز یک کارگروه از مشاور، کارفرما و پیمانکار تشکیل خواهد شد تا برای ایمنسازی آن اقداماتی انجام شود و یک کار جهادی و ضربتی برای پایدارسازی آن صورت گیرد تا با ریزش مواجه نشود.
وی ادامه داد: سیل فروردین ماه هم به این مسیر آسیب زده و رانشهای سنگینی در این پروژه رخ داده بنابراین مسائل فنی و مهندسی راه باید دقیق بررسی شود تا راه جدید ایمن باشد و خیال مردم برای تردد در آن راحت باشد.
اسلامی با اشاره به اینکه جاده هشتگرد-طالقان تأثیر زیادی در کاهش ترافیک مسیر کرج-قزوین خواهد داشت، اظهار کرد: به همین دلیل برای ما این پروژه اهمیت دارد و امیداوریم پیمانکار و تیم مشغول در این پروژه تحرک بیشتری داشته باشند تا پروژه پیش از اینکه زمان بیشتری از دست دهیم، تمام شود.
وی در پایان گفت: پروژههای بالای ۷۰ درصد پیشرفت محدودیتی برای تأمین اعتبار ندارد. این پروژه هم مشکل اعتباری ندارد و مشکل اساسی آن کار فنی است که باید دقیق صورت بگیرد.