شناسهٔ خبر: 70788 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان هواشناسی:

مدیریت بحران سیلاب مختص یک دستگاه نیست/ پیشگیری نقطه‌ای سیلاب نیازمند اشتراک داده‌های دستگاه‌های مختلف است

سحر تاجبخش سحر تاجبخش‌مسلمان با بیان اینکه پیشگیری و مدیریت سیلاب مختص و منحصر به یک دستگاه نیست، بر ضرورت اشتراک داده‌های دستگاه‌های مختلف برای پیش‌بینی نقطه‌ای سیلاب تاکید کرد.

سحر تاجبخش‌مسلمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح سخنان خود در هفتمین کنفرانس جامع مدیریت و مهندسی سیلاب که روز دوشنبه ۱۴ مردادماه در دانشگاه تهران برگزار شد، پرداخت و هواشناسی را یکی از مهم‌ترین حوزه‌های درگیر در بحث سیلاب برشمرد و گفت: اگرچه شاید هواشناسی چندان درگیر مدیریت بحران سیلاب نباشد اما در مدیریت ریسک کار بسیار حساسی دارد و پیش‌آگاهی و اطلاعاتی که این سازمان به دستگاه‌های مختلف می‌دهد به مدیریت بارش و رخداد سیلاب کمک شایانی می‌کند.

وی با اشاره به عملکرد سازمان هواشناسی در سیل فروردین‌ماه تصریح کرد: در طول این حادثه، پیش‌بینی‌های هواشناسی به تخلیه مردم از مناطق درگیر سیلاب کمک فراوانی کرد تا حداقل تلفات را در این رخداد بسیار شدید داشته باشیم. 

احتمال رخداد پدیده‌های حدی در منطقه خاورمیانه افزایش پیدا کرده است

تاجبخش با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مطرح در این این کنفرانس موضوع تغییر اقلیم بود افزود: این پدیده با توجه به گرمایش جهانی اتفاق افتاده است و در طول آن، پیوندها یا تله‌کانکشن‌های جوی، رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند؛ احتمال رخداد پدیده‌های حدی نظیر سیلاب، بارش‌های شدید و وزش بادهای قابل‌ملاحظه و توفان‌های متنوع به‌خصوص در منطقه خاورمیانه افزایش پیدا کرده است؛ کشور ما نیز متاثر از این تغییرات است و پدیده‌های حدی از جمله خشکسالی در کشورمان زیاد شده است و در نقاط مختلف کشور درگیر پدیده‌هایی نظیر خشکسالی، گرد و خاک و یا ترسالی هستیم.

باید نگاه ویژه‌ای به پیش‌بینی‌های سیلاب به‌خصوص برای کاربران متخصص داشته باشیم

وی با بیان اینکه به طور کلی، بارش در منطقه ما کم شده است، سیلاب را یکی از مهم‌ترین پدیده‌های جوی مرتبط با وضع هوا دانست که بسیاری از مردم را در سراسر دنیا متاثر از خود قرار داده است و گفت: بنابراین باید نگاه ویژه‌ای به پیش‌بینی‌های سیلاب به‌خصوص برای کاربران متخصص داشته باشیم؛ نیاز امروز کاربر متخصص پیش‌بینی‌های نقطه‌ای است؛ یعنی اینکه ما به‌طور مشخص بدانیم که سیلاب در کدام نقاط اتفاق می‌افتد؛ در سازمان هواشناسی یک نمونه از این سامانه‌ها را برای حوزه کرخه و کارون راه‌اندازی و مدل‌های پیش‌بینی عددی را با مدل‌های هیدرولوژی جفت کردیم و خروجی این اطلاعات پیشبینی سیلاب را به ما می‌دهد.

پیش‌بینی نقطه‌ای سیلاب منحصر به داده‌های هواشناسی نیست

رییس سازمان هواشناسی با تاکید بر ضرورت به‌روزرسانی و ارتقا این سیستم‌ها افزود: در سیلاب اخیر از این سامانه استفاده کردیم و پیش‌بینی‌های خوبی از بارش‌ها در منطقه انجام دادیم و توانستیم اطلاع‌رسانی دقیقی داشته باشیم.

وی عنوان کرد: برای انجام این کار فقط داده‌های هواشناسی لازم نیست؛ بلکه حتماً داده‌های سایر دستگاه‌ها نظیر وزارت نیرو در خصوص دبی آب، مسائل هیدرولوژیکی و ... مورد نیاز است و برای پیش‌بینی دقیق ضرورت دارد این داده‌ها را نیز در دسترس داشته باشیم تا با انجام یک کار مشترک و مناسب بتوانیم به بهترین نتایج دست پیدا کنیم.

ملی شدن سامانه‌های پیش‌بینی‌ نقطه‌ای سیلاب نیازمند تامین منابع است

معاون وزیر راه و  شهرسازی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم سامانه‌های پیش‌بینی نقطه‌ای سیلاب را به صورت ملی برای کل کشور در نظر بگیریم قطعاً باید منابع آن را تامین کنیم و دولت محترم پیشنهادهایی برای حمایت از این کار داده است که باید در این خصوص به پیش رویم تا به موفقیت دست پیدا کنیم.

پیشگیری و مدیریت بحران سیلاب مختص یک دستگاه نیست

وی گفت: نگاه این دوره کنفرانس این بود که پیشگیری و مدیریت بحران سیلاب مختص به یک دستگاه نیست بلکه دستگاه‌ها و حوزه‌های متعددی به این منظور باید با یکدیگر مشارکت کنند تا بتوانیم به بهترین شکل این رخدادهای حدی را که مرتبط با بحث هوا است کنترل و مدیریت کنیم. این اتفاق در حوزه‌های کشاورزی، مدیریت منابع آب، پیش‌بینی‌های هواشناسی و مدیریت بحران باید به بهترین شکل انجام شود که بتوانیم در این راستا حرکت کنیم.