شناسهٔ خبر: 70834 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

قائم مقام وزیر صنعت در بندر امیرآباد:

هماهنگی با گمرک برای ترخیص کالاهای دپو شده از بندرامیرآباد انجام می‌شود/ بندر امیرآباد در صادرات کالا به کشورهای حاشیه خزر نقش پررنگی دارد

حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بندرامیرآباد با توجه به موقعیت استراتژیک خود می‌تواند نقش ویژه‌ای برای افزایش صادرات کالا به کشورهای حاشیه دریای خزر ایفا کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین مدرس خیابانی در بازدید از بندرامیرآباد با بیان اینکه بنادر باید با بهره گیری از فرصت تحریم و ورود کالاهای اساسی به کشور، زیر ساخت های تجاری خود را توسعه دهند، افزود: بنادر شمالی توانایی آن را دارند که در ورود کالاهای اساسی به کشور، همانند بنادر جنوب فعال شوند، از این‌رو توزیع متوازن واردات این نوع کالاها در بنادر شمالی و جنوبی ضرورت دارد.

وی همچنین صادرات کالا را موجب توسعه اشتغال و پر شدن ظرفیت‌های خالی تولید برشمرد و گفت: علت کاهش ۲۶ درصدی واردات کالا در سال ۹۷ و همچنین ۹ درصدی آن در سه ماهه نخست سال جاری مزیت دار شدن صادرات با توجه به نوسانات ارز است.

حل مشکلات دپوی کالا

مدرس خیابانی علت دپوی کالا در بنادر کشور را مشکلات ارزی، حقوق و عوارض گمرکی و کم بودن تعداد کامیون ها دانست و اظهارداشت: در روز های آینده هماهنگی با گمرک برای ترخیص کالاهای دپو شده در بندرامیرآباد انجام خواهد شد.

این مقام مسئول از مصوبه  شورای عالی صادرات برای افزایش حجم صادرات کالا به ۱۵ کشور همسایه نیز خبر داد و خاطرنشان کرد: بندرامیرآباد با توجه به موقعیت استراتژیک خود می‌تواند نقش ویژه‌ای برای افزایش صادرات کالا به کشورهای حاشیه دریای خزر ایفا کند.

سبد کالایی در بندرامیرآباد متنوع می شود

سیاوش رضوانی؛ مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد نیز در این بازدید گفت: سرمایه گذاری صنایع کوچک و بزرگ در بندرامیرآباد از قبیل کارخانه MDF موجب تنوع سبد کالایی در این بندر می شود.

وی به حجم یک میلیون و ۱۰۰ هزار تنی تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در چهار ماهه نخست سال جاری در بندرامیرآباد اشاره و خاطرنشان کرد: بندر امیرآباد سهم ۸۰ درصدی در صادرات کالا در بین بنادر شمالی را دارد.

وی میزان کل سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندرامیرآباد را را ۱۳ هزار و ۶۱۲ میلیارد ریال عنوان کرد که از این میزان ۶ هزار و ۹۰۸ میلیارد ریال پروژه های به بهره برداری رسیده و ۶ هزار و ۷۰۴ میلیارد ریال نیز در حال ساخت است.