شناسهٔ خبر: 70875 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل هما خبر داد:

عملیات اعزام زائران به بیت الله الحرام پایان یافت / تاخیر پروازها نسبت به سال گذشته ۷۴ درصد کاهش یافت / خصوصی‌سازی ایران‌ایر متوقف شد

تورج دهقانی زنگنه مدیرعامل ایران ایر با اعلام خبر پایان اعزام زائران به حج تمتع گفت: تاخیر پروازهای اعزام زائران نسبت به سال گذشته ۷۴ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تورج دهقانی زنگنه مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار از پایان عملیات اعزام حجاج به حج تمتع خبرداد و گفت: روز گذشته با انجام پرواز ۱۴۵۶ ایران ایر در ساعت ۲۲:۲۰ از فرودگاه حضرت امام به جده این عملیات پایان یافت.

وی ادامه داد: عملیات اعزام حجاج در بازه ۳۰ روزه ۱۷ تیر تا ۱۵ مرداد انجام شد و در این مدت ۸۸ هزار و ۵۶۱ زائر با ۳۶۰ پرواز به مراسم حج اعزام شدند. مقصد ۴۳ درصد از پروازها جده و ۵۷ درصد پروازها مدینه منوره بوده است.

زنگنه با اشاره به افزایش ۹۸ درصد زائران و ۹۷ درصدی پروازها نسبت به سال ۹۷ گفت: میانگین تاخیرهای سال جاری ۱۹ دقیقه بوده است که نسبت به سال گذشته ۷۴ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: در این پروازها ۹ فرورند هواپیما ۶۱ نفر خلبان، ۲۶ نفر کمک خلبان، ۱۳ نفر مهندس پرواز، ۸۰ نفر سر مهماندار و ۳۰۰ نفر مهماندار شرکت داشته اند و تعداد ایستگاه‌های عملیاتی نیز نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل ایران ایر تاریخ آغاز پرواز‌های برگشت حجاج را ۲۵ مرداد ماه اعلام کرد و گفت: ۳۶۱ پرواز در یک بازه ۲۳ روزه انجام خواهد شد و عملیات ۱۷ شهریور ماه پایان خواهد گرفت.

وی ادامه داد: ۱۹ ایستگاه در این عملیات شرکت داشته و بار مجاز مسافران دو بسته ۲۰ کیلوگرمی خواهد بود.

زنگنه با بیان اینکه «اجرای برنامه چابکسازی ایران ایر به معنای تعدیل نیرو نیست» گفت: برنامه خصوصی سازی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما متوقف شده است.

وی ادامه داد: برای افزایش ناوگان ایران ایر برنامه داریم، اما با توجه به اینکهخ صنعت هوانوردی در لبه تیغ تحریم قرار گرفته است امکان بیان جزئیات وجود ندارد.

 

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در ادامه با اشاره به جزییات اقدامات انجام شده برای پروازهای حج گفت: در واحد برنامه ریزی پرواز و بازرگانی در ۱۳۵ روز هزار و ۸۰ نفر-ساعت کار برای دریافت اسلات های پروازی انجام شد. همچنین در ۳۵ روز ۳ هزار و ۵۰۰ نفر-ساعت کار برای صدور بلیت و ۲ هزار نفر ساعت برای مدیریت عملیات حج انجام شد.

وی ادامه داد: هزار و ۴۹۲ نفر از پرسنل خدمات زمینی با انجام ۷ هزار و ۸۲ نفر-ساعت کار در عملیات حج مشارکت کردند.۱۰۸ نفر نیز برای انجام عملیات به ایستگاه های مختلف اعزام شدند.

زنگنه با اشاره به تعمیر بال آسیب دیده هواپیما در کمتر از ۶ ساعت و تعویض موتور ایربای هما در کمتر از ۱۷ ساعت گفت: متخصصان تعمیر و نگهداری هما ۳۰ هزار نفر-ساعت کار انجام دادند. 

وی به عملیات پروازی نیز اشاره کرد و گفت: در این عملیات ۲ هزار و ۱۴۷ نفر-ساعت کار انجام شده و به غیر از زائران، ۱ میلیون و ۵۹۴ هزار و ۱۳۲ کیلوگرم بار نیز جابجا شده است.

مدیرعامل ایران ایر در ادامه با اشاره به جابجایی مسافران اروپایی «هما» توسط سایر ایرلاین ها گفت: شرکت های ماهان، قشم ایر، آسمان و اطلس گلوبال در انتقال مسافران اروپایی «هما» مشارکت داشتند. با توجه به اینکه بلیط از پیش توسط هما فروخته شده بود، خدمات به مسافران در همان سطح ارائه شد، با این حال این امکان برای مسافران وجود داشت که در صورت تمایل پرواز خود را بدون پرداخت خسارت باطل و یا جابجا کنند.

وی ادامه داد: حتی در مواردی که به علت تغییر هواپیما، امکان استفاده از خدمات کلاس تجاری برای مسافران این کلاس وجود نداشت، صمن عودت مابه التفاوت قیمت بلیط، امکان استفاده از خدمات CIP نیز به مسافران اعطا شد تا رضایت مسافران جلب شود.

زنگنه با اشاره به زیان ایران ایر به خاطر استفاده از خدمات سایر ایرلاین ها در پروازهای اروپایی گفت: میزان زیان در آینده منتشر خواهد شد. اما در حال حاظر می توان به عدم نفع هما به خاطر محدود کردن پروازهای اروپایی اشاره کرد. از آنجا که تا مدت ها وضعیت پروازهای حج مشخص نبود، ایران ایر ناچار شد در ماه های گذشته پروازهای خارجی خود را به صورت محدود به فروش برساند. به همین دلیل ۱ میلیون و ۲۵۹ هزار یورو در کلاس اقتصادی و ۱ میلیون و ۷۸۰ هزار یورو در کلاس تجاری از سود ایران ایر کم شد.

وی همچنین به باطل شدن پرواز امشب اعزام حجاج اشاره کرد و افزود: به علت محدودیت اتوبوس های سازمان حج و زیارت در عربستان سعودی، این سازمان درخواست کرد تا مسافران این پرواز با پروازهای پیشین هما منتقل شوند تا مشکلی برای جابجایی زائران در عربستان پیش نیاید.

زنگنه سپس به وضعیت سوخترسانی به ایران ایر در فرودگاه های ترکیه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در برخی فرودگاه های ترکیه به ایران ایر سوخت داده می شود و برای رفع مشکل در باقی فرودگاه ها نیز مشغول رایزنی هستیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اکنون در فرودگاه آنکارا به ما سوخت داده می شود. همچنین نیازی به سوخت گیری در فرودگاه استانبول نداریم چراکه پروازها به این فرودگاه تنها با یک بار سوختگیری در فرودگاه تهران انجام می شود.

این مدیر ارشد هوانوردی در پایان با اشاره به توان مدیریتی و عملیاتی ایران ایر گفت: انسجام، انسانیت، اخلاق مداری و خویشتن داری پرسنل ایران ایر باعث شد زمینه برای همکاری سایر ارگان ها در عملیات حج فراهم شود.

وی افزود: لازم می دانم از سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، سپاه حفاظت هواپیمایی، نیروی انتظامی، پلیس گزرنامه، گمرک، سایر دست اندرکاران عملیات حج و شرکت های هواپیمایی که به ایران ایر در انجام پروازهای اروپایی کمک کردند، تشکر کنم.