شناسهٔ خبر: 70914 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

شهداد با ثبت دمای ۵۰ درجه سلسیوس رکورد زد

کویر شهداد حداکثر دمای شهداد در ۱۵ مردادماه به ۵۰ درجه رسید که طی ۲۰ سال گذشته  در این تاریخ بی‌سابقه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حداکثر دمای شهداد در تاریخ ۱۵ مردادماه سال جاری به ۵۰ درجه رسید که طی ۲۰ سال گذشته  در این تاریخ بی سابقه بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان با اشاره به اینکه شهداد "نگین کویر" در حاشیه دشت لوت در استان کرمان واقع شده و یکی از مقاصد گردشگری استان کرمان و کشور است و به طور متوسط سالانه پذیرای ۱۵ هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی است گفت: این شهرستان متوسط بارندگی سالانه ۳۰ میلیمتر و حداکثر دمای مطلق ثبت شده آن در گرمترین فصل سال به ۵۳ درجه سانتی گراد در تیر ماه امسال به ثبت رسید.

جدیدی با اشاره به آمارهای ثبت‌شده در ایستگاه هواشناسی شهداد افزود: ۱۵ مرداد سال گذشته دمای شهداد ۴۵.۸ درجه بوده است که امسال افزایش ۴ درجه ای را نسبت به سال گذشته داشته است.

وی خاطر نشان کرد: شهداد با میانگین دمای ۴۱.۴ درجه طی نیمه اول مرداد ماه، گرمترین ایستگاه در بین ایستگاه‌های هواشناسی استان و کشور بوده است و مرداد امسال شهداد ۶.۹ درجه نسبت به نرمال بلند مدت طی مرداد افزایش دمایی داشته است.

جدیدی با اشاره به اینکه در سال گذشته حداکثر دمای شهداد از ابتدای تیر ماه تا نیمه مرداد ماه بین ۴۸-۴۲ درجه در نوسان بوده طی همین مدت در سال جاری تغییرات دما بین ۵۳-۴۴.۸ درجه بوده و حاکی از افزایش دمای تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته می‌باشد.

جدیدی در ادامه با اشاره با اینکه تابستان امسال طی ۱۷ سال گذشته دوره آماری شهداد بیشترین دماها را رکورد زده است گفت: امسال شهداد ۴۵ روز دمای بالای ۴۵ درجه را تجربه کرده است و با توجه به این تداوم گرما و دماهای بالای ثبت شده، لزوم رعایت الگوی مصرف برای جلوگیری از قطعی آب و برق در مواقع اوج گرما ضروری است.