شناسهٔ خبر: 70915 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران:

اعزام ۸۸۵۰۰ زائر خانه خدا به سرزمين وحی/افزايش پروازها در کنار کاهش تاخيرات تجربه بزرگی برايمان محسوب ‎می‎شود

حشمت الله قربانی مسئول عمليات حج شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوايی ايران با اشاره به اعزام ۸۸۵۰۰ مشتاق ايرانی به زيارت خانه خدا گفت: امسال با وجود افزايش تعداد زائران و پروازها و انجام همه پروازها توسط ايران اير، کاهش چشمگير تاخيرات را داشتيم که اين تجربه بزرگی برای مجموعه صنعت هوانوردی محسوب می‎شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از فارس، حشمت‎اله قربانی  گفت: با لطف و کمک الهی و تلاش دست‎اندرکاران عملیات حج سال ۹۸ بویژه کارکنان شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، در عملیات رفت با انجام ۳۶۱ پرواز بیش از ۸۸۵۰۰ زائر خانه خدا به بیت الله الحرام اعزام شدند.

وی با بیان اینکه عملیات رفت از ۱۷ تیر آغاز و ۱۵ مرداد و پس از ۳۰ روز به پایان رسید، گفت: به امیدخدا شروع پروازهای برگشت از ۲۵ مرداد آغاز و تا ۱۴ شهریور به پایان می‎رسد که این عملیات ۲۱ روزه طول می کشد که فشرده‎تر از عملیات اعزام انجام می‎شود.

قربانی با بیان اینکه امسال نسبت به سال گذشته ۴ درصد رشد زائر، ۱۴.۵ درصد رشد پرواز و ۲.۵ درصد رشد بار داشتیم، گفت: این درحالی است که امسال کشورعربستان به مانند سال‎های گذشته که حدود نیمی از پروازهای رفت و برگشت زائران ایران را برعهده می‎گرفت با ما مشارکت  نکرد و از سویی هم تنها به شرکت هواپیمایی ایران ایر اجازه داد که زائران را به این کشور منتقل کنند.

مسئول عمليات حج شرکت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي ايران با بیان اینکه این فشار، تجربه بزرگی برای صنعت هوانوردی ایران به همراه داشت، گفت: این موضوع باعث شد که با همفکری، همدلی و تعامل بسیار خوب و برنامه‎ریزی مناسب، عملیات رفت به نحو خوبی انجام شود و با وجود رشد تعداد پروازها، میزان تاخیرات که در سال قبل به ازای هر پرواز، ۶۴ دقیقه بود به ۲۰ دقیقه کاهش یابد.

وی ادامه داد: در واقع برای رسیدن به این عملکرد حداقل از یک ماه قبل از آغاز عملیات، اقدامات خاصی در فرودگاه‎های کشور صورت گرفت که تشکیل کمیته عملیات حج در ستاد شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران و ۱۸ فرودگاه تحت پوشش آن که مجری عملیات اعزام حج بودند و برگزاری بیش از ۱۰۰ جلسه به منظور هماهنگی میان واحدهای مختلف فعال در اعزام زائران از جمله آن بود. همچنین دستورالعملی در شرکت تدوین و به فرودگاه‎ها ابلاغ شد تا فعالیت‎ها با کنترل و نظارت انجام شوند.

قربانی با اشاره به تمهیدات دیده شده در مجموعه فرودگاهی و هماهنگی با دست‎اندرکاران سازمان حج و زیارت، سازمان هواپیمایی کشوری، گذرنامه، پلیس فرودگاه‎ها، سپاه حفاظت هواپیمایی و غیره گفت: برای پروازهای برگشت که در حدود ۱۰ روز دیگر آغاز می‎شود فرودگاه‎ها آمادگی لازم را دارند که در ۲۱ روز و زمانی فشرده‎تر میزبان بازگشت حجاج باشند و با کیفیتی بهتر از عملیات رفت، آن را اجرا کنند.

مسئول عمليات حج شرکت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي ايران در پایان در مورد تاخیر در دریافت بارها و یا گم شدن بارهای حجاج در بازگشت به کشور در سال های گذشته گفت: امسال هماهنگی‎های بیشتری انجام شده است تا این مشکل پیش نیاید اما با توجه به انجام حجم زیادی از پرواز در مدتی کوتاه احتمال به وجود آمدن این مشکلات وجود دارد اما امیدواریم به یاری خدا در حداقل ممکن رخ دهند.