شناسهٔ خبر: 70922 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری

هم ايرلاين ها تحت نظارتند و هم نرخ بليت هواپيما محاسبه شده است

مرتضی دهقان معاون هوانوردی و امور بين الملل سازمان هواپيمايی کشوری گفت: هم ايرلاين ها تحت نظارتند و هم نرخ بليت هواپيما محاسبه شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، مرتضي دهقان در واكنش به خبر منتشر شده تحت عنوان "۸۰۰۰ پرواز داخلي و ۷ ميليون و ۹۰۰ هزار دقيقه تاخير پرواز در يك سال" در يكي از خبرگزاري ها، گفت: پس از بروز نوسانات شدید ارزی و تأثیر آن در افزایش هزینه های خطوط هوایی و قیمت تمام شده هر ساعت پرواز، به منظور مدیریت شرایط بازار کسب و کار خطوط هوایی و ممانعت از سوء استفاده عوامل فرصت طلب، از شهریورماه سال گذشته با هماهنگی بخش های ذیربط شرکت های هواپیمایی مکلف به اعلام نرخ متناسب با شاخص هاي مقررشدند. در این راستا جدول حداکثر نرخ در هرمسیر مشخص و اطلاع رسانی عمومی شد.

وي تصريح كرد: در مسیر تهران شیراز قبل از افزایش نرخ تسعیر ارز (اواخر سال ۹۶) میانگین نرخ بالغ بر ۲۵۰.۰۰۰ تومان بوده، لکن نرخ گفته شده ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان مربوط به نرخ های رقابتی مربوط به ایام کم تقاضا بوده است. در حال حاضر سقف نرخ بلیط در مسیر تهران – شیراز ۶۱۷۱۰۰ تومان می باشد. در حالیکه میانگین نرخ در این مسیر بمراتب پایین تر از نرخ مزبور می باشد.در حال حاضر نیز تنوع نرخی وجود دارد و در ایام کم تقاضا بلیت های با نرخ رقابتی قابل ابتیاع است.

معاون هوانوردي و امور بين الملل سازمان هواپيمايي كشوري اظهارداشت: سقف نرخ بلیت در مسیر تهران – مشهد ۷۵۶۴۰۰ تومان می باشد و بالطبع مسیر رفت و برگشت دو برابر آن نرخ می باشد. شایان ذکر است مدت زمان پرواز دوسره در مسیر مذکور بالغ بر دو ساعت و نیم است.

دهقان افزود: همانگونه که ادعا شده، نرخ بلیت پروازها شناور و متناسب با فصل، روز و ساعت متنوع و قابل انتخاب است. قدرمسلم این امر مبتنی بر حفظ اصل رعایت حق مشتری است.

وي ادامه داد: با امعان نظر به اثر مستقیم هزینه های ارزی در قیمت تمام شده پروازها، نوسان و افزایش نرخ تسعیر ارز مستقیماً در بالا رفتن هزینه تمام شده و بالطبع نرخ بلیت مؤثر خواهد بود؛ این در حالی است که سایر هزینه های مؤثر در قیمت تمام شده نیز افزایش یافته است و باید در نظر گرفته شود. در حال حاضر سوخت هوایی به میزان حدود ۱۰ درصد سهم هزینه پرواز را به خود اختصاص داده است.

دهقان اظهارداشت: همانگونه که بیان گردید، نرخ گذاری برمبنای قیمت تمام شده انجام می‌پذیرد و نظارت های لازم برای حفظ سلامت فضای کسب و کار به عمل می‌آید.

معاون هوانوردي و امور بين الملل سازمان هواپيمايي كشوري افزود: افزایش قیمت تمام شده پروازهای داخلی با امعان نظر به افزایش نرخ تسعیر ارز و اثر مستقیم آن در افزایش هزینه هایی که منشاء ارزی دارند و مضافاً افزایش سایر هزینه های مؤثر در قیمت تمام شده امری بدیهی و غیرقابل اجتناب می‌باشد. علی‌رغم تمامی موارد این سازمان کوشیده با هماهنگی ذی‌نفعان صنعت نسبت به کنترل و هدایت هوشمندانه صنعت اقدامات لازم را به‌ عمل آورد.

وي ادامه داد: اصل متنوع بودن نرخ ها با توجه به تنوع خدمات تعارضی به دنبال ندارد. یکی از اصول پذیرفته شده در قیمت گذاری در حمل و نقل هوایی تنوع نرخ با توجه به زمان پرواز است. مطلوبیت روز و ساعت پرواز در کنار سایر خدمات در قیمت موثر بوده و قابل پذیرش است.

دهقان افزود: اتفاقاً رویه متداول خطوط هوایی در سایر کشورها دقیقاً  با ادعای ارزان بودن بلیط در نزدیکی زمان پرواز که به عنوان یک ایراد مطرح شده مغایرت دارد. علی الاصول هرچه قدر به تاریخ و زمان پرواز نزدیک تر شویم نرخ افزایش مي‌یابد. کسانی که با برنامه‌ریزی قبلی برای انجام سفر اقدام به تهیه بلیط می‌کنند معمولا بلیط را با قیمت پائین‌تری خریداری می‌نمایند. در حال حاضر در خطوط هوایی کشور نیز این رویه جاری است. شاید زمانی که اکثر پروازها چارتری بود این رویه وجود داشت که نرخ در زمان نزدیک پرواز ارزان‌تر بود ولیکن با الزام شرکت ها به فروش سیستمی، دست واسطه‌ها‌ئی که تحت نام چارتر بلیط پروازهای برنامه‌ای را بدون در نظر گرفتن شرایط ابطال و تغییر به فروش می‌رساندند کوتاه شد. نباید به بهانه فروش بلیط با قیمت ارزان در نزدیکی پرواز اجازه ورود دوباره دلالان را به بازار فروش بلیط باز کرد.

معاون هوانوردي و امور بين الملل سازمان هواپيمايي كشوري گفت: بحمداله در کشور جمهوری اسلامی ایران دستورالعمل حقوق مسافر تدوین و با تصویب شورای‌عالی هواپیمایی کشوری از سال ۱۳۹۴ در حال اجرا می‌باشد و در بازه های زمانی مختلف نیز بازنگری می‌گردد. براین اساس سامانه ای تحت عنوان حقوق مسافر بمنظور جمع آوری شکایات و نظرات مسافرین  طراحی و از طریق پرتال سازمان هواپیمایی کشوری در دسترس عموم می‌باشد. شایان ذکر است در بسیاری از کشورها پرداخت خسارت و جرایم به مسافرین تابع تشریفات و مقررات خاصی است و لازم است با تکمیل فرم های خاص درخواست خسارت نمایند و حتی در بعضی از فرودگاه‌ها باید مسافر برای دریافت خسارت طرح شکایت كند.

وي بيان كرد: انعکاس آمار افزایش تاخیرات بدون توجه به افزایش قابل توجه تعداد پرواز و مسافر حمل شده قابل قبول نیست. در سال ۹۵ بالغ بر ۲۰۵ هزار ساعت پرواز داخلی در قالب نزدیک به ۲۰ هزار پرواز در بیش از ۵۰ فرودگاه کشور انجام شده و بیش از ۲۳ میلیون مسافر در پروازهای داخلی از خدمات حمل و نقل هوایی استفاده کرده اند.

دهقان ياد آور شد: عوامل مختلفی در بروز تأخیرات پروازی مؤثرند که بایستی در بررسی‌ها به همه عوامل توجه نمود. ازجمله شرایط جوی، عوامل فنی، زیرساخت ها و خدمات زمینی و فرودگاهی، محدودیت در پشتیبانی قطعات و .... عواملی هستند که باعث ایجاد تاخیر می‌گردند. تأخیرات در حمل و نقل هوایی در کلیه کشورهای دنیا به‌عنوان یک اصل اجتناب ناپذیر پذیرفته شده است و حتی در کشورهای پیشرو در این صنعت تاخیرات پروازی وجود دارد. در صورت مقایسه تأخیرات شرکت های هواپیمایی داخلی با سایر کشورها باید در تمامی شاخص ها از جمله مسافت‌های کوتاه پروازی، فرکانس‌های پروازی در مقایسه با ساعت پرواز، سن ناوگان، عدم پشتیبانی به‌موقع کارخانه سازنده از شرکت‌های هواپیمایی و ... این مقایسه صورت گیرد. صنعت حمل و نقل هوایی در کشور از ابتدای انقلاب مورد تحریم واقع گردیده و محدودیت های زیادی بر این صنعت اعمال شده است.

معاون هوانوردي و امور بين الملل سازمان هواپيمايي كشوري خاطرنشان كرد: با توجه به وجود عوامل متعدد ارائه خدمات به یک هواپیما و پرواز، قطعاً در صورتی‌که برای هر کدام از این عوامل مشکلی بوجود آید، در انجام به‌موقع پرواز تاثیر داشته و فرقی مابین شرکت های داخلی و خارجی وجود ندارد. همه شرکت‌های هواپیمایی حتی در کشورهای پیشرو در این صنعت دارای تاخیر بوده و با یک بررسی ساده این آمارها قابل استخراج است.

وي افزود: ادعای رها بودن ایرلاین ها کاملا بی اساس است. نظارت، کنترل، پایش عملکرد و راهبری شرکت ها به‌صورت مستمر انجام می‌گردد. در صورت بروز هر نوع تخلفی برخورد مناسب صورت می‌پذیرد. در جهت شفاف سازی و آگاهی عموم آمار تاخیرات پروازی به‌صورت مستمر توسط سازمان هواپیمایی کشوری منتشر می‌گردد. یقیناً نباید با تجمیع این آمارها و اعلام یکباره آنها بدون بیان سایر شاخص ها ذهنیت منفی از صنعت برای مردم ایجاد کرد.

دهقان اذعان داشت: وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری همواره سیاست‌گذاری و نظارت‌های لازم در همه حوزه‌ها و برتمامی بخش‌های صنعت از جمله شرکت‌های هواپیمایی به‌عمل می‌آورند. مضافاً سازمان جهانی هواپیمایی کشوری (ایکائو) فرایندها و روند نظارتی این سازمان را پیوسته مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.

وي افزود: وزیر محترم راه و شهرسازی نیز همواره بر ارائه خدمات مناسب به مردم تاکید دارند و بصورت مستمر پیگیر موضوعات مرتبط با شرکت های هواپیمایی میباشند. سازمان هواپیمایی کشوری نیز در همه ابعاد نظارت های لازم را بعمل می آورد.

معاون هوانوردي و امور بين الملل سازمان هواپيمايي كشوري افزود: امروز یکی از دغدغه های اصلی مسئولین در این حوزه حفظ و استمرار خدمات حمل و نقل هوایی مناسب به مردم می باشد. بخش زیادی از خدمت حمل و نقل هوایی کشور توسط بخش خصوصی صورت می پذیرد. باید مشکلات شرکت های هواپیمایی در تامین ناوگان و قطعات و پشتیبانی های مربوطه را در نظر گرفت و حمایت های لازم بعمل آورد تا این خدمت که از شاخصه های بالایی همچون ایمنی و سرعت برخوردار بوده و باعث توسعه جوامع محلی می گردد استمرار یافته و افزایش یابد.