شناسهٔ خبر: 70928 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی به مناسبت روز خبرنگار:

پایگاه خبری می‌تواند نقش موثری برای توسعه مسئولیت اجتماعی و حقوق شهروندی در حوزه حمل و نقل داشته باشد / مصمم به اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی برای پنج سیاست کلان حوزه حمل‌ونقل هستیم

بازدید معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی از پایگاه خبری به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی به مناسب گرامیداشت روز خبرگار، با حضور در پایگاه خبری این وزارتخانه بر تحکیم همکاری معاونت حمل‌ونقل، مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی و پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد و گفت: این سه مجموعه با همفکری و همکاری یکدیگر می‌توانند اقدامات موثری در زمینه‌های مسئولیت اجتماعی و حقوق شهروندی در سال جاری انجام دهند که ابتدا نیازمند تدوین منشور شیوه اطلاع‌رسانی و ارتباط مردمی، سپس، تکرار و تداوم در اطلاع‌رسانی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی شهرام آدم نژاد معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی به همراه مدیران کل این معاونت، رضا نفیسی رییس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌و‌نقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران، محسن صادقی مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهر‌ه‌وری حمل‌ونقل، ‌ امین ترفع مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل‌ها، ‌ مهدی صفری مقدم مدیرکل دفتر طرح‌های جامع و مدل‌های حمل‌ونقل به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بازدید کرد.

 آدم‌نژاد روز خبرنگار  را تبریک گفت و این روز را  روز  باشکوه برای تلاشگران عرصه اندیشه و قلم عنوان کرد و گفت: از ایزد منان تداوم عزت و اهتمام مسئولانه شما عزیزان را در انجام این رسالت خطیر از خداوند متعال آرزومندم.

وی در ادامه توجه به مسئولیت اجتماعی وزارت راه و شهرسازی در قبال حقوق شهروندی بخش حمل‌ونقل را مورد تاکید قرار داد و گفت: معاونت حمل‌ونقل، مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی و پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با همفکری و همکاری یکدیگر می‌توانند اقدامات گسترده‌ای در زمینه مسئولیت اجتماعی و حقوق شهروندی انجام دهند که در گام اول نیازمند تدوین منشور شیوه اطلاع‌رسانی و ارتباط مردمی و گام دوم  تکرار و تداوم در اطلاع‌رسانی است.

برنامه‌ریزی برای تکمیل فاز دوم طرح جامع حمل‌ونقل در تابستان سال آینده

آدم نژاد به تشریح اقدامات و برنامه‌های معاونت حمل‌ونقل در پنج محور پرداخت و گفت: فاز اول طرح جامع حمل‌ونقل تکمیل شده است و در فاز اول مطالعات این طرح مدل‌های پیش‌بینی تقاضای سفر برای تمامی شقوق و شیوه‌های حمل‌و‌نقل و در بردارنده همه تبادلات بار و مسافر از هر نقطه کشور به سایر نقاط طراحی شده و هم اکنون برای اولین بار در کشور یک مدل جامع برنامه‌ریزی حمل‌و‌نقل شامل مدل‌های تولید، جذب، توزیع، تفکیک سفر برای تحلیل سفرهای مسافری و تبادلات باری بین ۴۱۸ شهرستان کشور ایجاد شده است.

وی افزود: با استفاده از این مدل می‌توان هر بخش از شبکه حمل‌و‌نقل را به دقت تحلیل و پیش بینی کرد؛ زیرساخت‌های موجود در سال‌های آتی با چه میزان تقاضا مواجه خواهند شد و ظرفیت‌های موجود تا چه افقی پاسخگوی نیازها خواهند بود و برای جلوگیری از کاهش سطح سرویس برنامه‌های توسعه آنها از چه مقطع زمانی باید آغاز شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه و با بیان اینکه «بهره‌برداری صحیح از پروژه‌ها در قالب نگاه شبکه محورمعنی پیدا می‌کند» گفت: به طور مثال با توجه به جریان ترانزیت کالا در مسیر شمال-جنوب، پروژه احداث راه‌آهن قزوین-رشت از اهمیت بالایی برخوردار بود که مورد بهره‌برداری قرار گرفت اما تلاش‌ها برای تکمیل حلقه ریلی در این کریدور و اتصال رشت به آستارا همچنان ادامه دارد.

تاثیر تعیین شاخص‌های بهره‌وری حمل‌ونقل بر جذب سرمایه  

آدم نژاد یکی دیگر از طرح‌های معاونت حمل‌ونقل را تعیین شاخص بهره‌وری در شقوق مختلف عنوان کرد و گفت: تعیین شاخص بهره‌وری باعث معنا پیدا کردن سرمایه گذاری در حمل‌ونقل می‌شود، از طرفی ارتقای سطح خدمات و رضایت‌مندی مسافران را هم در بر دارد.

وی در ادامه بیان داشت: معاونت حمل‌ونقل در حال انجام مطالعات و بررسی روش‌های مدیریت و بهینه‌سازی مصرف سوخت و انرژی در ناوگان است. در این طرح در نظر داریم که حمل‌و‌نقل سوخت کمتری مصرف کند؛ نه اینکه سهمیه کمتری به ناوگان تخصیص یابد.  

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت حرکت در مسیر رویکردهای زیست‌محیطی تاکید کرد: باید در مسیر استفاده از سوخت جایگزین حرکت کرده و از طرفی خودروهای هیبریدی و گاز سوز، جایگزین ناوگان با سوخت فسیلی شوند.

آدم نژاد طرح بعدی را «تعریف و تعیین سطح خدمات حمل‌ونقل» عنوان کرد و گفت: نباید از حقوق مسافر غافل شد، بلکه باید از طریق رقابت‌پذیری به طور کامل محقق شود. در حال حاضر حوزه حمل‌و‌نقل نیازمند رقابت پذیری است و برای اقتصادی کردن آن توجه به ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا با مشوق‌های متنوع از اهمیت‌ بالایی برخوردار است.

پیش‌نویش ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل تکمیل شد

وی در کنار تمام اقدامات معاونت حمل‌ونقل، توجه به «ایمنی راه‌ها» را بسیار مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: ایمنی راه‌ها زیرمجموعه پروژه «ارتقا سطح خدمات حمل‌ونقل» قرار دارد، اما به دلیل اهمیت بالای آن به صورت جداگانه مورد اقدام قرار می‌گیرد. در همین راستا تشکیل ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل کشور در دستور کار این معاونت قرار دارد و تهیه پیش‌نویس آن نهایی و آماده ارائه به هیئت دولت شده است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در پایان یکی از برنامه‌های مهم این معاونت را توجه بیش‌تر به بحث آموزش دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تعداد تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری در حوزه حمل‌ونقل به تناسب آن نیازمند ارتقا و توسعه آموزش در این حوزه هستیم.