شناسهٔ خبر: 71048 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

آزادراه تهران - اندیمشک حجم ترافیک محور اراک و سلفچگان را ساماندهی می‌کند

مرزبان مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: آزادراه تهران - اندیمشک از طرح های بزرگ راه استان است که با ساخت آن می توان حجم ترافیک محور اراک و سلفچگان را ساماندهی کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات واطلاع رسانی اداره کل راه وشهر سازی استان مرکزی، احمد مرزبان در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار اظهار داشت: استان مرکزی دارای ۳ هزار و ۲۱۴ کیلومتر راه روستایی است که ۷۳ درصد این مسیر آسفالته، ۱۹ درصد خاکی و مابقی شوسه است و این در حالی است که میانگین آسفالت راه های روستایی کشور ۶۰ درصد است و مسیر آسفالته استان مرکزی ۱۳ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۸۲ کیلومتر بزرگراه در دست اجرا داریم که در این خصوص ۱۰۸ میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی انعقاد قرار داد شده و ۷۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

مرزبان ادامه داد: قرارداد تقاطع غیرهمسطح اراک خمین با شرکت جهاد نصر به مبلغ ۸میلیارد تومان، محور توره بروجرد به مبلغ قرارداد ۲۷ میلیارد تومان، چهار خطه شدن محور خمین گلپایگان به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان  منعقد شده است.

وی در خصوص مناطق بازآفرینی شهری نیز گفت:  در حال حاضر ۱۷ محله هدف در ساوه و ۱۳ محله در اراک شناسایی شده که ساماندهی بافت های غیررسمی  در اولویت اقدامات قرار دارد.

مرزبان بیان کرد: ۱۴ هزار قطعه تصرفی در ۱۲ پلاک استان وجود دارد و برای ۷۰۰ پلاک نیز سند صادر شده است و ۳۹ نفر از ساکنان منطقه فوتبال اراک سند مالکیت دریافت کردند.

وی در خصوص فرونشست دشت اراک نیز اظهار کرد: به تازگی فرونشست هایی در ردیف گسل زلزله در استان روی داده که در این خصوص کارگروهی از تهران از این طرح بازدید و مطالعاتی نیز انجام داده اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: آزاد راه  تهران - اندیمشک از طرح های بزرگ راه استان است که با ساخت آن می توان حجم ترافیک محور اراک و سلفچگان را ساماندهی کرد، گفت: مصوبه طرح بزرگ تهران اندیمشک باید در کوتاه ترین زمان از سوی شرکت ساخت، توسعه و حمل و نقل و مجمع نمایندگان دریافت شود.

وی با اشاره به فعالیت حوزه معاونت املاک حقوقی نیز بیان کرد: حفاظت از ۵۵ هزار هکتار از اراضی دولتی توسط یگان حفاظت انجام شده و از هزار و ۷۱۶ پرونده در ساوه، محلات، خمین و اراک سند برای ۲۵۰ پرونده سند اخذ شده است.

مرزبان در خصوص طرح بزرگ تهران اندیمشک نیز اظهار کرد: این طرح باید در کوتاه ترین زمان مصوبه آن از شرکت ساخت توسعه و حمل و نقل  با پیگیری مجمع نمایندگان دریافت شود تا شاهد کاهش حجم ترافیک در آزادراه اراک سلفچگان باشیم.

وی اظهار داشت: در بخش ساخت پروژه‌های دولتی عمومی ۱۱ پروژه دولتی از جمله کتابخانه مرکزی، دارالقرآن اراک، احداث ساختمان پزشک قانونی خمین، ثبت احوال اراک و فرمانداری فراهان، مجمتع فرهنگی اراک و خنداب در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان در خصوص طرح جامع اراک نیز ادامه داد: طرح جامع شهرستان های کمیجان، آشتیان، محلات و کلانشهر اراک سال‌ها بلاتکلیف مانده بود که اکنون طرح جامع اراک به تصویب شورای عالی شهرسازی ارسال شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه مسکن مهر  نیز طی نه ماهه گذشته هزار و  ۸۶۰ واحد از مجموع ۳۹ هزار و ۲۱۰ واحد مسکن مهر بلاتکلیف بودند، گفت: در حال حاضر تنها ۴۳۲ واحد بلاتکلیف مانده که ۲۳۰ واحد در شهرجدید امیرکبیر و مابقی به صورت خودمالک هستند که در صدد هستیم  آیین جشن اختتامیه مسکن مهر در پایان سال جاری برگزار کنیم.

مرزبان در خصوص اعتبارات حوزه بازآفرینی نیز خاطرنشان کرد: در حوزه بازآفرینی شهری نیز اعتباری بالغ بر ۳۷میلیارد تومان درنظر گرفته شده که تاکنون ۷ میلیارد تومان آن تخصیص و جذب شده و همچنین برای بافت های فرسوده استان نیز ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است.